خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

مروری بر خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت به نقل از ایسنا:

اعلام احکام پرونده‌های نجفی، هادی رضوی، پدیده و … از مهم‌ترین اخبار قضایی هفته گذشته بود.

اعلام آرای پرونده پدیده شاندیز / محسن پهلوان مقدم به حبس ابد محکوم شد

پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی در مشهد ارسال شد. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند. ۱۵ جلسه برای رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نطام اقتصادی کشور در مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد.

پس از ختم رسیدگی به این پرونده نهایتاً با رأی دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی؛ متهمان پرونده پدیده به مجازات‌هایی از جمله حبس ابد، استرداد کلیه اموال و مجموع بیش از ۱۵۰ سال حبس محکوم شدند.

غلامعلی صادقی دادستان مشهد نیز آغاز تحقیقات در خصوص تخلفات احتمالی مدیران دولتی سابق در پرونده پدیده را اعلام کرد و گفت: طلبکاران پدیده به سهامداران تبدیل شدند.

حجت‌الاسلام علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: رای پرونده پدیده را باید رای فاخر تاریخی در عدلیه نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرد.

صدور حکم قصاص برای محمدعلی نجفی

غلامحسین اسماعیلی در هفتمین نشست خبری در هفته گذشته از صدور حکم قصاص پرونده محمدعلی نجفی خبر داد.

پیش از اعلام خبر محکومیت نجفی به قصاص، حمید گودرزی وکیل مدافعش گفته بود که صدور حکم قصاص دور از ذهن نیست.

همچنین مسعود افرازه یکی از وکلای اولیای دم میترا استاد اعلام کرد که خبر اعلام رضایت از نجفی صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه شایعه فرار بابک زنجانی را تکذیب کرد و گفت: معاون وقت برنامه ریزی استانداری گیلان به شلاق و انفصال موقت از خدمت محکوم شد.

اسماعیلی با حفظ سمت به عنوان رئیس حوزه ریاست قوه قضاییهمعرفی شد و بختیاری رییس پیشین این حوزه به عنوان رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) منصوب شد.

آخرین وضعیت پرونده هفت‌سنگان از زبان دادستان قزوین

محمد قاسمی دادستان قزوین در خصوص آخرین وضعیت پرونده هفت‌سنگان با بیان اینکه این موضوع بررسی شده و رسیدگی به این پرونده در صلاحیت محاکم کیفری تهران است، گفت: در حال حاضر این پرونده به کارشناسی ارجاع داده شده و نظر آن‌ها نیز واصل شده و در مرحله ابلاغ قرار گرفته است، اگر مشکل خاصی نباشد دادگاه باید تصمیم‌گیری کند.

مدیر جدید بازداشتگاه اوین منصوب شد

مراسم معارفه ضیایی مدیر جدید بازداشتگاه اوین و تودیع چهارمحالی مدیر سابق این بازداشتگاه با حضور حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران و معاونین و کارکنان بازداشتگاه اوین برگزار شد.

نهادهای مستقل بین‌المللی به جنایات سعودی رسیدگی کنند

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: امروز مردم مظلوم یمن توسط حکام سعودی مورد ظلم و جنایت قرار گرفته‌اند که هرچه سریع‌تر باید این جنگ پایان یافته و نهادهای مستقل بین‌المللی به جنایات سعودی رسیدگی کنند.

محکومیت هادی رضوی و احسان دلاویز به ۲۰ و ۱۰ سال حبس

در خصوص رسیدگی به اتهامات سید محمدهادی رضوی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع و احسان دلاویز دایر بر معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع  که  از دریافت کنندگان تسهیلات از بانک سرمایه بودند، ۸ جلسه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد و  نهایتاً هادی رضوی و احسان دلاویز به ۲۰ و ۱۰ سال حبس و … محکوم شدند.

قهرمانی نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه هادی رضوی گفت: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفرهای خارجی، خودروهای لوکس و ملک کرده است.

نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «محمدهادی رضوی» گفت: درست است که پرونده بانک خرده‌ای از اتهامات شماست، اما آقای رضوی شما متهم خرد نیستید.

در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سیدهادی رضوی، این متهم از تیتر شدن حرف‌های نماینده دادستان در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت رسانه‌ها حرف‌های نماینده دادستان را تیتر می‌کنند!

در چهارمین جلسه دادگاه نیز احسان دلاویز متهم دیگر پرونده گفت: خواهرزاده و برادرزاده هیچ مسئولی نیستم و برای نظام می‌میرم.

پنجمین جلسه دادگاه احسان دلاویز به ادامه دفاعیات او پرداخته شد.

در ششمین جلسه دادگاه سید هادی رضوی خطاب به قهرمانی (نماینده دادستان) گفت: شما در جلسات قبل عنوان کردید که من با پول معلمان پورشه و مازراتی خریده‌ام، این در حالی است که در سال ۸۴ ماشینم بی ام و سری ۷ بوده است و در سال ۹۰ پورشه داشتم که اسناد آن موجود است.

در هفتمین جلسه دادگاه، آخرین دفاعیات هادی رضوی و احسان دلاویز اخذ شد و هشتمین و آخرین جلسه دادگاه نیز وکیل احسان دلاویز به ارایه آخرین دفاعیات موکلش پرداخت.

پس از اعلام ختم دادرسی اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در ۸ مردادماه گفت که هادی رضوی و احسان دلاویز نیز به ۲۰ و ۱۰ سال حبس محکوم شده اند.

حضور حامد زمانی در دادسرای ناحیه ۹ فرودگاه مهرآباد

حامد زمانی خواننده پاپ در دادسرای فرودگاه مهرآباد حضور یافت.

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی، به کبابی جانشین رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گرجستان اشاره شد.

در دومین جلسه دادگاه قاضی صلواتی خطاب به یکی از متهمان پرونده گفت: نگویید پایبند نظامم، با کانال ضد انقلاب منوتو در ارتباطید!

در سومین و آخرین جلسه دادگاه قاضی صلواتی به برگزاری جلسات تنظیم بازار در کافی شاپ اشاره کرد و با اعلام ختم دادرسی گفت که حکم در مهلت قانونی صادر می شود.

ختم رسیدگی به پرونده واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

حسام نواب صفوی وکیل اولیای دم پرونده سانحه تصادف اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده در روز سه شنبه ۸ مردادماه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت گفت: ما مجدداً قصور رییس دانشگاه آزاد را بازگو کردیم و دفاعیات را انجام دادیم و ختم دادرسی اعلام شد و در مهلت قانونی حکم صادر می شود.

اولین جلسه دادگاه نیز ۲۵ خردادماه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شد و در آن جلسه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و شکات شکایت خود را مطرح کردند.

روز پنجم دیماه ۱۳۹۷ یک دستگاه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات تهران که در حال انتقال دانشجویان بود، واژگون شد که این حادثه، ۱۰ کشته و ۲۸ مصدوم بر جای گذاشت.

جزئیات احکام مدیرعامل و ۹ متهم دیگر شرکت نادین فرتاک پارسیان

قاضی صلواتی گفت: حکم مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان و ۹ متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی صادر شد و متهمان به حبس و رد مال و شلاق و … محکوم شدند.

متهمان این پرونده به استرداد وجوه سپرده گذاران مالباخته به تعداد ۱۱۸۶ نفر محکوم شده‌اند، همچنین این شرکت به استناد ماده قانونی باطل شده است و تمامی متهمان به مدت دو سال از دریافت کارت بازرگانی و ارز دولتی و ثبت سفارش خدمت دولتی و عمومی، دریافت دسته چک و اسناد تجاری محروم شدند و حکم قطعی است.

این پرونده ۶۲ جلد و ۱۰ متهم با جذب سرمایه ۶۹ میلیارد تومانی و ۲۶۴ نفر شاکی دارد.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده گریس بند نادین فرتاک پارسیان و اتهامات ۱۰ نفر از متهمان اقتصادی روز یکشنبه ۹ تیرماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار و کیفرخواست متهمان صادر شد.

در دومین جلسه دادگاه در روز ۱۰ تیرماه یکی از شاکیان پرونده از دادگاه خواست که پولشان به آنها برگردانده شود.

در سومین جلسه دادگاه در روز ۱۱ تیرماه گفت: من از اسلام سو استفاده نکردم و گذشته من مشخص است.

در چهارمین و آخرین جلسه دادگاه در روز ۱۲ تیرماه نماینده دادستان به مردم درباره نحوه سرمایه گذاری توصیه کرد که سرمایه گذاری نه حرام است و نه ممنوع ولی در وضعیت نامطلوب اقتصادی اگر قصد سرمایه گذاری دارید، سرمایه گذاری که شرعی و قانونی باشد را انجام دهید نه سرمایه گذاری که در قالب مضاربه است و پیش شرطش کسب اطمینان حقوقی است نه اطمینان عرفی و حتماً قبلش از لحاظ حقوقی آن را بررسی کنید.

متهمان این پرونده عبارتند از مریم هاشمی فرزند محمد و مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان که در حین خروج از کشور دستگیر شد، محمد هاشمی فرزند محمدرضا، علی هاشمی فرزند محمد، مصطفی هاشمی فرزند محمدرضا، محمدرضا هاشمی فرزند محمد، حسن هاشمی فرزند علی اکبر، ابوالفضل هاشمی فرزند غلامحسین، محسن ثابت قدم راسخ فرزند علیرضا، ابراهیم مختاری فرزند احمد و بهرام شازده احمدی فرزند اکبر به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری و سردستگی گروه مجرمانه و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی.

فرار ۴ زندانی از کارگاه ندامتگاه شهید کچویی

جهانشاهلو دادستان فردیس در هفته گذشته از فرار چهار زندانی از محوطه کارگاهی بنیاد تعاون زندانیان ندامتگاه شهید کچویی خبر داد و گفت: این چهار نفر از داخل زندان فرار نکرده‌اند و موضوع حفر تونل از داخل زندان برای فرار تکذیب می‌شود.

سیدعبدالله مرتضوی مدیرکل زندان‌های استان البرز نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: این ۴ زندانی با ایجاد حفره‌ای در زیر دیوار کارگاه بنیاد تعاون اقدام به فرار کرده‌اند.

پس از آن در کمتر از ۲۴ ساعت ۳ نفر از ۴ زندانی فراری دستگیرشدند و تلاش ها برای دستگیر چهارمین زندانی ادامه دارد.

۱۲ مرداد روز بدون طلاق

شنبه هفته آینده ۱۲ مرداد ۹۸ که مصادف با سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) است، هیچ طلاقی در کشور ثبت نمی‌شود.

وطن امروز مجرم نیست

در دادگاه مطبوعات هفته گذشته با نظر هیات منصفه مطبوعات، مدیر مسئول نشریه وطن امروز به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مجرم شناخته نشد.

تشکر رییس قوه قضاییه از نیروهای امنیتی و قضایی در پرونده جاسوسان آمریکایی

آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسوولان عالی قضایی از تلاش های نیروهای امنیتی و قضایی در پرونده جاسوسان آمریکایی تشکر کرد و گفت: نفرت و کینه ملت ایران از حکام ایالات متحده آمریکا بواسطه جنایت‌های این کشور در نقاط مختلف دنیا روز به روز در حال افزایش است.

یک تا ده سال حبس برای ارسال کنندگان فیلم و عکس برای مسیح علی‌نژاد

رییس دادگاه انقلاب اسلامی تهران می‌گوید ارسال فیلم و عکس برای مسیح علی‌نژاد جرم و مشمول ماده ۵۰۸ (کتاب پنجم) قانون مجازات اسلامی است و ارسال کنندگان آن به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم میشوند.

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه یک خبرنگار محکومیت غیابی مسیح علی‌نژاد را به او یادآور شد.

ماموریت ما در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی کاملاً متفاوت است

القاصی مهر دادستان تهران خطاب به قضات مجتمع اقتصادی گفت: ما در این مجموعه می‌خواهیم کسانی را از تیغ عدالت بگذرانیم که از صاحبان نفوذ در کشور هستند. بنابراین مأموریت ما در این مجتمع کاملاً متفاوت است و باید درک کنیم که چه مأموریتی در این شرایط اقتصادی به ما محول شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا