خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحریم ظریف: پایش را بشکن

کامبیز نوروزی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تحریم ظریف: پایش را بشکن» نوشت:

اگرچه دولت ایالات متحده همواره در روابط بین المللی خود قاعدۀ زور را بر حقوق بین الملل مرجح داشته است ، ولی دولت دونالد ترامپ پا را از این فراتر گذاشته و به هیچ اصلی از اصول حقوق بین الملل و روابط بین الملل پابند نیست . آنچه دولت ترامپ انجام می دهد بازی خطرناکی است که جهان بی نظم دوران جهانی شدن را بی نظم تر و ظالمانه تر از همیشه کرده است . رفتار دولت ترامپ و جناح جنگ طلب حاکم بر آن هرآنچه در ماجرای خروج از برجام و اِعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران انجام داد ، در چارچوب هیچ یک از اصول شناخته شدۀ روابط بین المل نمی گنجد .

اینک قرار دادن وزیر امور خارجه دولت ایران ، محمدجواد ظریف در فهرست تحریمها ، آخرین نمونه از این یاغیگری بین المللی است . وزیر خارجه ، نمایندۀ رسمی هر دولت در روابط بین الملل است . یک وزیر خارجه کسی است که تنظیم روابط بین المللی دولت متبوع خود را بر عهده دارد . محمدجواد ظریف نه تنها در مقیاس جمهوری اسلامی ، بلکه در تمام تاریخ دیپلماسی ایران ، به عنوان یک وزیر خارجه شخصیتی کم نظیر و توانمند است . او حتی در میان وزرای خارجۀ سایر کشورها هم شخصیتی ممتاز و اثرگذار از خود نشان داده است . او به عنوان وزیر امور خارجه در تمامی مذاکرات بین المللی ایران نفر اول است و در موضوع برجام تأثیرهای زیادی توانسته است بر کشورهای طرف مذاکره و فراز و فرودهای برجام بگذارد . اقدام ایالات متحده در تحریم ظریف جز یک معنا نمی دهد : دستگاه دیپلماسی ایالات متحدۀ دولت ترامپ در برابر دیپلماسی ایرانی تحت مدیریت ظریف و توانایی های او شکست خورده است . تحریم ظریف توسط آمریکا ، مانند کار بازیکنی است که در زمین مسابقه قادر به مهار حریف نیست و تلاش می کند قلم پای او را هدف بگیرد تا حریف از بازی خارج شود .

کسانی که منفعت طلبانه چشم امید به افزایش تنش های میان آمریکا و ایران دل بسته اند از این تصمیم اخیر آمریکا خرسندند . کاسبان تحریم در ایران ، و آن دسته از ایرانیان خارج از کشور که خدمتگزاران و حقوق بگیران دولت آمریکا هستند و برای جنگ طلبان و مداخله جویان آمریکا هلهله می کنند ، با همه تضادهای ظاهری در یک چیز مشترک اند : نان آنها از از بحرانهای هرچه بیشتر در روابط ایران و آمریکا در می آید .

اما تحریم ظریف توسط آمریکا را بیش از هرچیز نشانۀ آن است که دولت آمریکا اعتماد به نفس خود را در برابر ایران از دست داده است . جناح جنگ طلب و مداخله جوی امریکا به رغم همۀ هیاهوها و تبلیغاتی که دارد ، خود را در برابر ایران اگر بازنده نداند ، برنده هم نمی بیند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا