خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران در سوریه و عراق چند پایگاه نظامی دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه به شایعات درباره‌ی تاسیس چند پایگاه نظامی در سوریه و عراق توسط ایران واکنش نشان داد.

به‌گزارش انصاف نیوز، سعید خطیب‌زاده گفت: ایران در سوریه هست، به خاطر این‌که سوریه به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده بود و به دلیل این‌که دولت سوریه این را از ما خواسته، همانطور که روسیه آنجاست، ما در آنجا پایگاه نظامی نداریم و به دنبال پایگاه نظامی در سوریه نیستیم، روابط ما با سوریه راهبردی است. روابط ایران با عراق نیز یک روابط تاریخی، مردمی و چند جانبه است، اگر ایران نبود داعش اربیل را گرفته بود، این به این معنا نیست که ایران در عراق پایگاه نظامی دارد، اما این به این معناست که ایران تلاش می‌کند منطقه را امن نگهدارد.

به‌نوشته‌ی فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان که در چارچوب همایش جهانی «نرماندی برای صلح» به پاریس سفر کرده است، در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه لوموند شرکت کرد.

  • ایرانی‌ها همیشه نشان داده‌اند که دقیق صحبت می‌کنند و سخت هم گفت‌وگو می‌کنند

وی در این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درباره نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و اظهارات وزیر امور خارجه ایران در نیویورک مبنی بر از سرگیری مذاکرات بزودی، گفت: آن‌چه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام کرد همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته شد و شنیده شده است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: این جواب دو مؤلفه دارد یکی این‌که حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده، یعنی این‌که مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفت‌وگوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌و جزییات آن روشن شود تا به صورت فعال و مؤثر وارد گفت‌وگوها شویم.

وی افزود: این فاز هنوز تمام نشده است. دولت به عنوان قوه مجریه تغییر کرده و این دولت جدید است که باید مذاکرات را انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که ایرانی‌ها همیشه نشان داده‌اند که دقیق صحبت می‌کنند و سخت هم گفت‌وگو می‌کنند، یادآور شد: اما وقتی چیزی حاصل شود آن را صریح بیان می‌کنند و اگر چیزی را امضا کردند، دقیق اجرا می‌کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آن‌چه الان اتفاق می‌افتد این است که چرا ۶ دور مذاکره وین با این‌که دستورکار آن روشن بوده، به نتیجه نرسیده است. یک آسیب شناسی لازم است و نیاز است نکاتی که به طور جدی از طرف مقابل مورد انتظار بوده و انجام نشده‌، بررسی شوند.

خطیب‌زاده با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام تاکید کرد: ایالات متحده در این داستان طرفی است که از توافق خارج شده، تحریم‌های یکجانبه اعمال کرده، به مردم ایران درد و رنج داده و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر زده و نه تنها ایران، بلکه حتی متحدانی که می‌خواستند با ایران تجارت کنند را تنبیه کرده است.

  • دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد

وی ادامه داد: آمریکا برغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، یا می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است، تا امروز به نظر می‌رسد آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

  • هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات اروپا به ایران در مورد نقض تعهدات برجامی و عدم اشاعه گفت: باید توجه داشت که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده، ولی تماما در چارچوب ان‌.پی‌.تی باقی مانده است. صحبتی از نقض تعهدات ان‌.پی.تی نیست، بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است و اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده کاملا قابل برگشت است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طرف مقابل عدم پایبندی کامل داشته است، یعنی آمریکا نقض کامل و اروپا هم نقض محدود. اروپا هم در این نقض در کنار آمریکا بوده است.

خطیب‌زاده افزود: من با اغماض می‌گویم آمریکا نقض کامل و اروپا نقض محدود داشته، چرا که در ایران بحثی است که اروپا هم به اندازه آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ تجارتی بین ایران و اروپا برقرار نیست، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، هیچ سرمایه گذاری انجام نمی‌شود. هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است، حداقل چیزی که می‌توان گفت این است که این غیرمنصفانه است اگر نگوییم ظالمانه است.

  • در سوریه پایگاه نداریم و به دنبال پایگاه نظامی هم نیستیم/ به درخواست دولت سوریه در آن کشور هستیم

تحولات منطقه و نقش و حضور ایران در عراق و همچنین سوریه هم بخش دیگری از این مصاحبه بود که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران در سوریه هست، به خاطر این‌که سوریه به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده بود و به دلیل این‌که دولت سوریه این را از ما خواسته، همانطور که روسیه آنجاست، ما در آنجا پایگاه نداریم و به دنبال پایگاه نظامی در سوریه نیستیم، روابط ما با سوریه راهبردی است.

خطیب‌زاده افزود: روابط ایران با عراق یک روابط تاریخی، مردمی و چند جانبه است، اگر ایران نبود داعش اربیل را گرفته بود، این به این معنا نیست که ایران در عراق پایگاه نظامی دارد، اما این به این معناست که ایران تلاش می‌کند منطقه را امن نگهدارد.

  • خطوط قرمز ایران درباره افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی در خصوص انتظار مشروعیت خواهی طالبان از جامعه بین‌الملل و موضع ایران در قبال این درخواست طالبان، اعلام کرد: خیلی زود است که اساسا در مورد مشروعیت صحبت کنیم، الان وقت این است که ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می‌کند و آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و آیا حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد.ما و جامعه جهانی باید خطوط قرمز را با صراحت کامل بیان کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین خطوط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود و بهشت داعش نشود، تهدید همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق و دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد، تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا