خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانگیری به «یک شبه»ها اشاره کرد، نام نبرد

معاون اول رییس‌جمهور با ارائه آماری از میزان قدرت خرید مردم اظهار کرد: رفاه مردم کاهش یافته است در همین راستا باید برای افزایش رفاه مردم کاری کنیم که اقتصاد کشور به حرکت در بیاید.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور عصر شنبه در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان عرصه اقتصاد در کشور اظهار کرد: زمانی که به سرمایه‌های کشور اشاره می‌کنیم معمولا سرمایه‌های فیزیکی و منابع طبیعی به چشم می‌آیند این در حالی است که برخی از سرمایه‌های انسانی که در کشور رشد و نمو پیدا کرده‌اند بسیار با ارزش‌تر از چنین سرمایه‌هایی هستند و باید بیش‌تر مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

او با بیان این که شرکت‌های بزرگ و با تجربه از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و دولت وظیفه حفاظت و حمایت از آن‌ها را بر عهده دارد به شرایط اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا کار اقتصادی همراه با فراز و نشیب‌های مختلفی است. در ایران نیز ما حتما دوران سختی در گذشته داشته‌ایم، داریم و ممکن است که این دوران مجددا تکرار شود اما آن چه که مهم است این است که باید از اندوخته‌های علمی و تجربی پیشکسوتان خود در این عرصه‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: در همین راستا لازم است که مجموعه اتاق بازرگانی در جمع‌آوری و حفظ و نگهداری و انتشار اندوخته‌های علمی و تجربی پیشکسوتان اتاق‌های بازرگانی کشور تلاش کنند.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: دوره‌هایی که آوردن نام بخش خصوصی بر زبان دشوار بود گذشته است و ما زمان بسیاری است که از آن‌ها عبور کرده‌ایم و امروز با افتخار گفته می‌شود که بخش خصوصی باید محور کار اقتصادی در کشور قرار بگیرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: زمانی که می خواستند از بخش خصوصی نام ببرند با احتیاط این کار را انجام می‌دادند اما امروز سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که در آن مستقیم و موکدا از بخش خصوصی حمایت شده است از سوی مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است.

وی با انتقاد از اجرای صحیح نشدن سیاست‌های اصل 44 گفت: یکی از دلایلی که ما معتقدیم سیاست‌های اصل 44 به انحراف کشیده شده است این است که بیش از آن‌که قرار بود بند “ج” این سیاست‌ها که مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی بخش خصوصی بود انجام شود قرار بر این بود که اقداماتی انجام شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت‌های ابتدایی خود را در هر سطحی که می‌خواهد انجام دهد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر این که با سیاست‌های اصل 44 دیگر سقفی برای پرواز بخش خصوصی وجود ندارد گفت: این بخش به هر میزان که قابلیت دارد،‌ می تواند رشد کند.

جهانگیری هم‌چنین با اشاره به فعالیت بخش‌های خصوصی غیرواقعی اظهار کرد: عده‌ای یک شبه تبدیل به بخش خصوصی شده‌اند که این اتفاق تبدیل به نقطه خطری برای ما شده است.

وی اضافه کرد: در دولت پیش زمانی که بحث پرونده اقتصادی مه‌آفرید مطرح شد من طی سخنرانی اعتراض خودم را نسبت به روی کار آمدن بخش خصوصی غیرواقعی و یک شبه ابراز کردم و گفتم که چگونه است فردی که پدرش، خودش و فرزندش سه نسل مختلف در صنعت بوده‌اند توان اخذ وام‌های هنگفت از سیستم بانکی ندارند اما فردی که 5 سال از حضور او در صنعت نمی‌گذرد می‌تواند هزاران میلیارد اعتبار از بانک دریافت کند.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر این که باید به دنبال بخش خصوصی واقعی باشیم اظهار کرد: دولت با تمام قدرت از بخش خصوصی دفاع و حمایت می‌کند و من نیز به عنوان معاون اول دولت و فرمانده اقتصاد مقاومتی کم‌ترین تردیدی در این که باید در اقتصاد ایران بخش خصوصی میدان‌دار باشد تردیدی ندارم. دولت نیز در این موضوع شکی ندارد و مصمم است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جهانگیری در ادامه جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر این که در کنار بیان مشکلات باید راهکار برون رفت از آن‌ها نیز مطرح شود از اعضای پیشکسوت اتاق‌های بازرگانی خواست که ضمن بیان مشکلات پیش روی اقتصاد کشور به ارائه راه‌حل‌های جامعی برای حل آن‌ها بپردازند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این که در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی قرار گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: زمانی از ریل اصلی خود خارج شدیم اما امروز به دنبال وارد کردن قطار اقتصاد کشور به ریل هستیم.

او با اشاره به آمار بیکاری در کشور با تاکید بر این که اشتغال‌زایی یکی از اولویت‌های دولت است، اظهار کرد: امروز در کشور میلیون‌ها نفر بیکار داریم این در حالی است که از سال آینده نیز سالی یک میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار به این جمعیت اضافه می‌شوند.

جهانگیری با اشاره کاهش میزان رفاه و قدرت خرید مردم گفت: طی سال گذشته قدرت خرید مردم شهری نسبت به سال 90، 15 درصد کاهش یافته است. هم‌چنین قدرت خرید مردم روستایی نیز نسبت به سال 90 با 29 درصد کاهش مواجه شده است. این به معنی آن است که رفاه مردم کاهش یافته است. در همین راستا باید برای افزایش رفاه مردم کاری کنیم که اقتصاد کشور به حرکت در بیاید.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به چشم انداز 20 ساله کشور و لزوم دستیابی به رشد 8 درصد در اقتصاد اظهار کرد: در منطقه رقبای اصلی ما مشخص بودند؛ آن‌ها رشد کردند قرار بود که ما نیز با رشد 8 درصدی روزی در منطقه آقایی کنیم اما طی 10 سال نخست چشم انداز با حجم انبوه منابع ارزی رشد اقتصاد ما تنها 2.6 درصد بود.

جهانگیری با تاکید بر این که نباید بگذاریم ایران نسبت به کشورهای منطقه ضعیف شود به اقتدار نیروهای مسلح کشورمان در منطقه اشاره و تصریح کرد: امروز نیروهای مسلح ما سرافرازند. آن‌ها با اقتدار می‌گویند که در منطقه‌ای سراسر از ناامنی است، منطقه‌ای امن در ایران ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: نیروهای مسلح اقتدار امنیتی ایجاد کرده‌اند. حال نوبت فعالان اقتصادی است که باید اقتدار اقتصادی را در کشور ایجاد کنند.

معاون اول رییس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به صحبت‌های روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر بی نتیجه بودن رفت و آمدهای هیات‌های تجاری خارجی به کشور اظهار کرد: صحبت‌های اخیر رهبری دارای پیامی به خارجی‌ها بود که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. آن پیام این بود که دیگر فکر نکنید با یک کشور و اقتصاد ساده‌ای طرف هستید و می‌توانید مکررا به این کشور رفت و آمد داشته باشید؛ بلکه اگر اهل کار هستید بیایید و سریعا کارتان را با بخش خصوصی ایران انجام دهید.

جهانگیری با بیان این که سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور پس از انقلاب اسلامی بوده است اظهار کرد: امروز از فروش دو میلیون بشکه نفت با قیمت 100 دلار به یک میلیون بشکه نفت با قیمت 30 دلار مواجه هستیم و دولت نیز به نسبت گذشته بزرگ شده است اما معتقدیم که شرایط سخت به خوبی طی شده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر با تاکید بر این که بانک مرکزی هیچ دخالتی در این موضوع نداشته است گفت: در روزهای اخیر بانک مرکزی هیچ دخالتی در کاهش قیمت ارز نکرد و هیچ گونه دخالت اداری در این موضوع انجام نگرفت بلکه اعتماد مردم نسبت به آینده و مدیریت کشور باعث شد که آن‌ها از اقدام به کارهای عجله‌ای بپرهیزند. این در حالی است که چنان چه مردم ذره‌ای از اعتمادشان از دست برود مشاهده خواهیم کرد که قیمت ارز به یک باره افزایش می‌یابد.

جهانگیری در بخش ‌ای دیگری از صحبت‌های خود به اولویت‌های در دستور کار دولت و کشور در سال 95 اشاره کرد و صادرات غیرنفتی و لزوم فراهم شدن تمام زیرساخت‌ها و حمایت همه جانبه از این بخش را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های سال آینده برشمرد.

او اصلاح نظام بانکی جهت افزایش قدرت تسهیلات‌دهی، اصلاح نظام اداری و اجرای طرح سه ساله نظام اداری در کشور، یکسان سازی نرخ ارز با این توجیه که به هیچ وجه به دنبال ایجاد نرخ دستوری غیرواقعی نباشیم و اتمام طرح‌های نیمه تمام با واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی و تامین بیش از 500 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها را از اولویت‌های کشور در سال 95 دانست.

معاون اول رییس‌جمهور هم‌چنین بر لزوم فعال‌سازی میادین مشترک نفتی در سال آینده تاکید و خاطرنشان کرد: باید تا پایان دولت یازدهم پارس جنوبی را تکمیل کنیم و خطوط جدید سرمایه گذاری در ایران شکل بگیرد.

او هم‌چنین با بیان این که این اطمینان را می‌دهم که دولت برای برطرف کردن موانع پیش روی تولید و سرمایه‌گذاری در ایران آمادگی همکاری و تعامل با نهادهای خصوصی را دارد اظهار کرد: در تمامی جلساتی که ذیل هیات دولت برگزار می‌شود حتما نماینده بخش خصوصی و رییس اتاق بازرگانی حضور دارد و از نظرات این بخش توانمند کشور استفاده بهینه می‌شود.

جهانگیری در پایان به ظرفیت‌های سرمایه گذاری کشاورزی در کشور روسیه اشاره کرد و با تاکید بر این که روسیه یک فرصت استثنایی است گفت:‌ آن‌ها به دنبال همکاری با شرکت‌های بزرگ جهت تبادل به ویژه در بخش کشاورزی هستند. در این شرایط ما نباید بگذاریم که این فرصت ایجاد شده هدر برود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا