خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازیگر نقش «مهین»: قتل‌ها برای او کاری روزمره شد

/ عوامل «مهین» از این مستند می‌گویند/

حدود ساعت 9 پنج‌شنبه 10 مردادماه، آیین رونمایی از مستند سینمایی «مهین» ساخته‌ی محمدحسین حیدری در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد. مستند مهین درباره‌ی مهین قدیری اولین قاتل سریالی زن ایران است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، عده‌ای از علاقمندان به سینمای مستند و فعالان حوزه‌های حقوقی و هنری از جمله عمادالدین باقی، غلامحسین اسماعیلی -سخنگوی قوه قضاییه و هنرمندانی چون سیروس گرجستانی، اکرم محمدی، محمد حسین حیدری، اعظم عرفانی برای دیدن این فیلم به خانه‌ی هنرمندان آمده بودند.

پیش از اکران فیلم، حیدری کارگران این مستند به حضار در سالن گفت: «از همه‌ی عوامل فیلم تشکر می‌کنم. از دیدن این فیلم نمی‌شود لذت برد. این فیلم حالتان را خوب نمی‌کند، اما امیدوارم فکرتان را خوب بکند.»

سپس مهدی مطهر تهیه‌کننده این مستند نیز به مخاطبان گفت: «مهین عادی‌ترین عنصر جامعه است، اما شرایط جامعه او را طوری بار آورد که هیچ وقت از اذهان پاک نمی‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه نیز گفت: «موضوعات قضایی و سوژه‌های جنایی موضوع بسیار مناسبی برای تولید آثار سینمایی است. اگر روایتی صحیح از آنچه که در پرونده‌های قضایی رخ می‌دهد به جامعه منتقل بشود، آثاری درس آموز و عبرت آموز برای بینندگان آن اثر خواهد داشت. همچنین بازتاب دهنده‌ی زحمات زحمت‌کشان عرصه‌ی عدالت است. این تقاضا وجود داشت که خیلی زودتر از این، پیوند بین سیستم قضایی و هنر اتفاق بیافتد. سال‌ها بین این دو فاصله بود، اما با تولید این فیلم و دیگر آثاری که در سال‌های اخیر از رخدادهای قضایی تولید شده است، پیوندی را بین دو مجموعه ایجاد کرده است. ما معتقدیم که در آغاز راه پیوند این دو مجموعه هستیم.»

پس از اکران فیلم کارگردان، بازیگر و تهیه کننده فیلم به گفت‌و‌گو با انصاف نیوز پرداختند.

حیدری: سبک سینمای مستند داستانی کم داریم

حیدری کارگردان مهین درباره‌ی سینمای مستند به انصاف نیوز گفت: «ما سبک سینمای مستند داستانی در ایران کم داریم. نمی‌گویم که این موضوع در سینمای ایران نبوده است اما با این فضا و ساخت نداشته‌ایم. ما یک مبنا را برای آن گذاشته‌ایم و در فضای جنایی طوری پیش رفته‌ایم که قوه قضاییه هم ادامه کار دارد، یعنی کاری نکرده‌ایم که راه بسته شود. سعی کرده‌ایم که راه را برای فیلمسازان دیگر باز کنیم. از ورود آنها به این حوزه خیلی خوشحال می‌شویم. به نظر می‌رسد مردم می‌توانند ارتباط بیشتری با این سبک برقرار کنند و اگر مردم با این سبک مستند آشنا شوند به نظر نکته‌ی مثبتی می‌رسد.»

این کارگردان درباره‌ی ارتباط مردم با این فیلم گفت: «چیزهایی در ذهن ما بوده است. امیدواریم حس خوبی باشد؛ منظورم از حس خوب این نیست که مهین فیلم خوبی است. بلکه آنها به روابطی که کنار آنها است فکر بکنند و باهم مهربان‌تر باشند.»

وی درباره‌‌ی پیش بینی خودش نسبت به واکنش مردم  درباره‌ی این فیلم در اکران سینماها گفت: «اگر بخواهم بگویم، ما دومین فیلم برتر از نگاه تماشاچیان در جشنواره‌ی سینما حقیقت شدیم. این معیار درستی نیست، ولی اگر آن را معیار قرار دهیم، شاید مردم با آن ارتباطی برقرار کنند.»

مطهر: ظرفیت فضای مستند ما زیاد است

مهدی مطهر تهیه‌کننده این فیلم به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی از لحاظ موفقیت خیلی جلوتر است. فیلم‌های مستند ما چه از لحاظ جشنواره‌ای و حضور در جاهای مختلف از اعتبار خیلی خوبی برخوردار هستند. اما در داخل کشور، رسانه‌ها آن را خوب پوشش نداده‌اند. می‌توان گفت که تلویزیون در کنداکتور خود وقت خوبی برای پخش مستند ایرانی نگذاشته است. بسیاری از موضوعات، مستند آن بسیار جذاب‌تر و فراگیرتر به نسبت نمونه ‌یسینمایی آن است، برای مثال همین مستند مهین، اگر سینمایی می‌شد چندین پله از مستند آن پایین‌تر بود. مردم در مستند مهین واقعی و اتفاقات پیش آمده را می‌بینند. لذا آنها نخواهند گفت که این موارد شاید تخیلات کارگردان و نویسنده است. به نظرم ظرفیت فضای مستند ما خیلی زیاد است. من در کف مستندسازی ایران کار می‌کنم و یکی از پرکارترین تهیه‌کننده‌ها هستم. این را می‌بینم که تعداد زیادی از مستندسازان درجه‌یک آماده شده‌اند تا اتفاقاتی عجیب و غریب رقم بزنند.»

وی ادامه داد:«فقط یک هشدار بدهم. مسوولان از واکنش مثبت خارجی‌ها نسبت به این فیلم‌ها نترسند؛ یعنی آنها نگویند که شما مشکلات ایران را می‌گویید. مستند سازان دغدغه‌ی این موضوع که حال ایرانیان خوب و خوب‌تر شود را دارند. اینگونه نیست که مستندسازان بخواهند فضا را آنقدر تیره و تار نشان بدهند که باعث پشیمانی بشود. بگذاریم این فیلم‌ها دیده شود تا با بازخور  آن فضای مستند ایران بهتر بشود.»

او درباره‌ی مهین گفت: «کل این تیم، تیم جوانی بوده است. قوه‌ی قضاییه به طور جدی به پای کار آمد. اگر کمک‌های قوه‌قضاییه نبود، بینی و بین‌الله این کار شکل نمی‌گرفت. نقاط قوت این فیلم، تصاویری است که قوه قضاییه در اختیار ما قرار داده، قضاتی است که جلو دوربین آمده‌اند و برگه‌هایی است که خود مهین نوشته است. اگر این سه مورد را قوه قضاییه در اختیار ما قرار نمی‌داد، این فیلم ساخته نمی‌شد. برای ما خیلی مهم بود که مردم فیلم را ببینند ولی این نبود که فیلم را پوپولیستی کنیم. برای ما مهم است که مردم در کنار جذابیت آن نکاتی را که دوست داشته‌ایم از فیلم بگیرند. از بازخورد مردم در جشنواره‌ی فیلم شهر و جشنواره‌ی سینما حقیقت اینگونه به نظر می‌رسد که آنها این نکات را گرفته‌اند.»

عرفانی: مستند مردم را آگاه‌تر می‌کند

اعظم عرفانی بازیگر نقش مهین از تجربه بازی این شخصیت به انصاف نیوز گفت: «به نظرم تجربه‌ای فوق‌العاده بود و هر بازیگری دوست دارد این شخصیت را بازی بند. روزهای اول خیلی سخت بود و بازسازی قتل‌های اول را که انجام می‌دادم بعد از آن گریه می‌کردم. دچار استرس شده بودم و این شخصیت را مدام تحلیل می‌کردم. خیلی جالب بود وقتی قتل‌های بعدی پیش می‌رفت این موضوع عادی و عادی‌تر می‌شد. تحلیلی که از مهین در ذهنم انجام شد این است که او هم دچار همین موضوع شده است. من این شخصیت را بازی می‌کردم، ولی او در واقعیت دچار عادی شدن شده بود و این قتل‌ها برای او یک کار روزمره شده بود. مهین دچار روزمرگی شده بود ولی متاسفانه با موضوعی به نام قتل. نمی‌توانستم این شخصیت را دوست نداشته باشم، با وجود اینکه او را از قبل می‌شناختم. در صفحات روزنامه جنایات او را دنبال می‌کردم و خودم همشهری او هستم و به دلیل همین موضوع مدام نگران مادرم بودم. وقتی در روند واقعی زندگی او قرار گرفتم، متوجه شدم که هرکسی می‌تواند این کار را انجام بدهد. پس از این هیچ گناهکاری را خودم قضاوت نخواهم کرد.»

این بازیگر درباره‌ی جایگاه فیلم مستند گفت: «کار مستند انجام نداده‌ام و اولین تجربه‌ی مستند من است. به نظرم مستند می‌تواند جایگاه فوق‌العاده‌ای برای مشکلات اجتماعی داشته باشد تا مردم نسبت به اتفاقات پیرامون خودشان آگاه‌تر شوند. مسند باید نقش پررنگ‌تری در سینما داشته باشد تا این آگاهی را جلو ببرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا