خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ خواهان خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تا قبل از 2020 است

دو رسانه آمریکایی گزارش دادند؛ مقام های ناشناس دولت فعلی و پیشین آمریکا اعلام کردند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور به مشاوران خود گفته که خواستار خروج شمار زیادی از نیروهای آمریکایی از افغانستان تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده است.

به گزارش ایرنا واشنگتن پست و سی ان ان از قول منابع ناشناس افزودند که آمریکا برای خروج تعداد زیادی نظامیان خود از افغانستان در ازای تضمین طالبان برای آغاز مذاکرات مستقیم با کابل به منظور پایان دادن به جنگ هجده ساله در این کشور، آماده است.۹۱۰۹
بر اساس گزارش این دو رسانه آمریکایی، تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان در قالب امضای توافق صلح برای پایان دادن به جنگ افغانستان،  از ۱۴ هزار نفر به ۸ تا ۹ هزار نفر کاهش می یابد.

واشنگتن اعلام کرده که خواستار قطعی شدن توافق صلح با طالبان تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور ماه) است.

شبکه خبری ان بی سی نیز گزارش داد که مشاوران رئیس جمهوری ترامپ در تلاشند؛ مهلت تعیین شده از سوی وی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را مهیا کنند.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون از توضیح در مورد این برنامه نظامی خودداری کرد و صرفاً گفت که تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط موجود در این کشور است.

ترامپ نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران، ‌ مستقیماً به تعداد مشخص نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره ای نکرد اما گفت: ما تعداد این نیروها را کاهش می دهیم.۹۱۰۹

ترامپ افزود: ما ۱۹ سال آنجا بوده ایم و واقعاً به عنوان پاسبان نقش آفرینی می کنیم.

وی گفت: اگر می خواستیم، می توانستیم جنگ افغانستان را دو یا سه یا چهار روزه ببریم، اما نمی خواهم ۱۰ میلیون نفر کشته شوند.

ترامپ این سخنان را همچنین در دیدارش با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید در روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر ماه) گفته بود.

ترامپ آن زمان به خبرنگاران گفت: اگر می خواستیم در افغانستان بجنگیم و پیروز شویم، می توانستم در آن جنگ یک هفته ای پیروز شوم. من فقط نمی خواهم ۱۰ میلیون نفر کشته شوند.

این سخنان، مقام های افغانستان را خشمگین کرد و کابل خواستار توضیح کاخ سفید در مورد آن شد.
جنگ در افغانستان در هفته های اخیر شدت یافته است؛ زیرا نیروهای افغان و طالبان می کوشند اهرم فشار خود در مذاکرات صلح جاری را تقویت کنند.

نیروهای طالبان در زمان حاضر حدود نیمی از خاک افغانستان را در کنترل یا تحت نفوذ خود دارند.
قرار است «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در افغانستان در روزهای آینده، دور تازه مذاکرات با طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر را آغاز کند.

وی تاکنون هشت دور مذاکره در زمینه صلح انجام داده است و دو طرف مذاکرات، اعلام کرده اند که به پیشرفت قابل توجهی در زمینه های مختلف توافق صلح دست یافته اند.

این در حالی است که مذاکره کنندگان طالبان از ملاقات با مقام های دولت کابل خودداری کرده اند، زیرا این مقام ها را دست نشاندگان آمریکا می دانند.

طبق گزارشی که چندی پیش از سوی سازمان ملل متحد منتشر شد، یکهزار و ۳۶۶ غیرنظامی در جریان شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته و دو هزار و ۴۴۶ نفر زخمی شده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا