خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاره قابل سکونت کشف شده است؟

دویچه وله نوشت:  ستاره شناسان سه سیاره جدید را در خارج از منظومه شمسی ما شناسایی کرده اند. یکی از این سیاره ها به نام «GJ 357 d » امکان دارد قابل سکونت باشد. با این حال، هنوز این سیاره بسیار سرد و پوشیده از یخ است.

در حقیقت محققان می خواستند فقط موجودیت سیاره‌ای را که احتمال می‌دادند، ثابت کنند. اما آنها دو سیاره دیگر را کشف کردند، از جمله سیاره « GJ 357 d » که احتمالاً قابل سکونت و زندگی است.

هر سه سیاره تازه کشف شده به اطراف خورشید شان به نام « GJ 357» در صورت فلکی « Hydra » می‌چرخند. دانشگاه گوتینگن آلمان که در این تحقیقات بین المللی شرکت دارد، گفته است که این خورشید یک سوم از حجم و اندازه خورشید نظام شمسی ما را دارد. نتایج این تحقیقات ستاره شناسان برای اولین بار در مجله “نجوم و فیزیک نجومی” نشر شده است. خورشید « GJ 357 » ۳۱ سال نوری از ما فاصله دارد و نسبتاَ نزدیک است. کهکشان راه شیری ما که منظومه شمسی در آن قرار دارد، قطری در حدود ۱۰۰ هزار سال نوری دارد.

در ماه فبروری سال ۲۰۱۹، کمره های “ماهواره نقشه بردار فراخورشیدی گذران” که یک تسلکوپ فضایی ساخت ناسا است، « GJ 357» را مشاهده کردند. پس از آن سیاره “Voilà – GJ 357 b ” کشف شد.

یک تیم بین المللی با کمک ابزارهای سنجش مبتنی بر زمین، نخستین بار تحت نظارت مؤسسه فیزیک نجومی در جزایر قناری در تنریف، موجودیت سیاره « GJ 357 b  » را تأیید کرد. در این تحقیق داده های جمع آوری شده در سال ۱۹۹۸ از سازمان اروپایی برای پژوهش های ستاره شناسی در نیم کره جنوبی، رصدخانه كامپاناس که یک مرکز نجومی در چیلی است، رصدخانه كك در هاوایی و رصدخانه كالار آلتو در اسپانیا نیز مورد بررسی بررسی قرار گرفته اند.

دو سیاره داغ

اشتفان درایسلر از مؤسسه فیزیک نجومی در دانشگاه گوتینگن آلمان توضیح می دهد که “ما از «GJ 357 b» به عنوان یک زمین به اصطلاح گرم یاد می کنیم.” این سیاره دارای درجه حرارت متعادل محاسبه شده در حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد است.

مدل بازنمایی سیاره ای تازه کشف شده در اطراف خورشید GJ 357
ستاره شناسان در مشاهدات خود با سیگنال هایی از دو سیاره دیگر « GJ 357 c  » و « GJ 357 d » مواجه شدند. همچنین در مورد سیاره «GJ 357 c» تخمین زده می شود که بسیار گرم باشد. این سیاره درجه حرات متعادل محاسبه شده در حدود ۱۳۰ درجه سانتیگراد دارد. حجم آن حداقل ۳،۴ برابر زمین است.

منفی ۵۳ درجه سانتیگراد

با این حال، به گفته محققان، سیاره «GJ 357d» به اندازه کافی دور از خورشید است تا قابلیت سکونت را داشته باشد. با پیش بینی درجه حرارت منفی ۵۳ درجه سانتیگراد، این سیاره در نگاه اول غیر مسکونی به نظر می رسد. دانشمندان می نویسند: «اگر سیاره جو متراکم داشته باشد که باید در مطالعات بعدی مشخص شود، می تواند گرمای کافی به دست بیاورد تا سیاره گرم شود و در سطح آن آب مایع جاری شود.»

بزرگی سیاره فقط تخمین زده می شود

به گفته محققان، «GJ 357 d» تقریباً همان مقدار انرژی را از سیاره مرکزی خود به دست می آورد که مریخ از خورشید دریافت می کند. این سیاره حجم حداقل ۱،۶ برابر زمین دارد و هر ۵۵،۷ روز یک بار با فاصله حدود ۲۰ درصد از فاصله بین زمین و خورشید، به اطراف ستاره خود می چرخشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا