خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده‌های شکایت شورایعالی امنیت ملی از دو نماینده مجلس

روزنامه‌ی آرمان ملی نوشت: گرچه نمایندگان مجلس طبق اصل 86 قانون اساسی در ایفای وظایف نمایندگی در اظها نظر آزادند و نمی‌توان آنها را مورد تعقیب قرار داد و همچنین طبق اصل 84 حق دارند در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کنند، اما چندی پیش شورای عالی امنیت ملی از حشمت‌ا… فلاحت پیشه و الیاس حضرتی به دلیل اظهار نظر درباره مذاکره با آمریکا شکایت کردکه این شکایت با توضیحات این نمایندگان در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان رد شد. حال این مساله مطرح شده که اساسا این شکایت از سوی رئیس شورا بوده یا دبیرخانه این شورا که خود جای تامل دارد. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در این باره می‌گوید: «آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت کشور از هیچ نماینده‌ای شکایت نکردند. شورای امنیت ملی یک هویت حقوقی مستقلی دارد و دبیرخانه شورا متفاوت با رئیس شورای عالی امنیت ملی است. موضوع شکایت شورای امنیت از دو نماینده در حال حل شدن است،»

ماجرای یک شکایت

اواخر تیرماه بود که خبر شکایت شورای عالی امنیت ملی از حشمت‌ا… فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رسانه‌ها خبر ساز شد. این در حالی است که بسیاری در اینکه آیا رئیس شورای عالی امنیت ملی از این دو شکایت کرده یا این شکایت از طرف دبیرخانه این شورا بوده اختلاف نظر دارند، اما آنطور که به نظر می‌رسد این شکایت از جانب دبیرخانه بوده چرا که اساسا رئیس شورا که رئیس جمهور باشد شکایتی ثبت نکرده است. ماجرا از این قرار است که فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی پیشنهاد تشکیل میز کاهش تنش با آمریکا را داده بود و حضرتی نیز پیشنهاد مذاکره جمعی از سفرا و دیپلمات‌های با تجربه را مطرح کرده بود تا به گفته خودش بار مقابله با فشار سنگین خارجی فقط بر دوش ظریف نیفتد. با این حال شورای عالی امنیت ملی به دلیل اظهار نظر این دو نماینده در مورد مذاکره با آمریکا از آنها شکایت کرد. در حالی که طبق اصل 186 قانون اساسی «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد». همچنین طبق اصل 84 قانون اساسی «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.» به هر صورت این دو نماینده به سبب شکایت شورای عالی امنیت ملی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان فراخوانده شدند و پس از حضور به ارائه توضیحاتی در خصوص اظهاراتشان پرداختندکه هیأت نظارت پس از استماع این توضیحات اظهارات این نمایندگان را خلاف شئون نمایندگی ندانست و شکایت شورای عالی امنیت ملی نیز از این دو رد شد.
مذاکره تابو نشود

یک عضو هیات رئیسه مجلس از رویه اخیر شورای عالی امنیت ملی و شکایت این نهاد از نمایندگان مجلس به دلیل طرح موضوع مذاکره با آمریکا انتقاد کرد. پانا نوشت، محمدعلی وکیلی اظهار کرد: «شکایت شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان موضوع جدیدی است. به عقیده من دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید دقت عمل بیشتری در اقدامات خود به خرج دهد. وی در این رابطه که شکایت‌های اخیر را شورای عالی امنیت ملی طرح کرده یا دبیرخانه این شورا گفت: من بعید می‌دانم که شکایت از نمایندگان مجلس کار شورای عالی امنیت ملی باشد و به نظرم اقدامی در دبیرخانه است و گویا در آنجا سلیقه و سنت خاصی وجود دارد. نماینده تهران بیان کرد: موضوع مذاکره، موضوعی است که نباید تبدیل به یک تابو در کشور شود. تابوسازی و امنیتی کردن برخی موضوعات و سوژه‌ها به صلاح کشور نیست. عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در هیچ جای قانون گفته نشده که درباره اصل مذاکره به جز با رژیم صهیونیستی کسی اظهارنظری در کشور مطرح نکند.
دبیرخانه شورا با رئیس آن متفاوت است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در خصوص«شکایت شورای امنیت از دو نماینده مجلس اظهار داشت: شورای امنیت یک نهاد حقوقی است. حسب آن چیزی که دو نماینده محترم بیان کردند دبیرخانه شورای امنیت از آنها شکایت کرده است.

دبیرخانه شورای امنیت یک هویت حقوقی دیگری دارد. آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت کشور از هیچ نماینده‌ای شکایت نکردند. شورای امنیت ملی یک هویت حقوقی مستقلی دارد و دبیرخانه شورا متفاوت با رئیس شورای عالی امنیت ملی است. حسینعلی امیری گفت: آقایان نماینده با من صحبت کردند و شرحی را هم دادند و من هم به رئیس جمهور منتقل کردم. موضوع شکایت شورای امنیت از دو نماینده در حال حل شدن است، مضاف بر این هم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم اظهارنظر آقای دکتر فلاحت‌پیشه و دکتر حضرتی را در راستای ایفای وظیفه نمایندگی‌شان تشخیص دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا