خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصاحبه با کمیل قاسمی قهرمان واقعی المپیک

بعد از مثبت اعلام شدن نمونه‌ی آزمایش دوپینگ آرتور تایمازوف و از آنجایی که دیگر فینالیست این وزن، یعنی حریف گرجستانی نیز به همین سرنوشت دچار شده بود، با اعلام رسمی اتحادیه جهانی کشتی، مدال طلای سنگین وزن و قهرمانی المپیک به نام کمیل قاسمی کشتی‌گیر مازندرانی ایران زده شد.

قهرمانی و نایب قهرمانی المپیک، نایب قهرمانی جهان، سه بار قهرمانی جام جهانی و قهرمانی آسیا و جوان جهان، از جمله‌ی افتخارات کمیل قاسمی است.

کمیل قاسمی در گفت‌وگو با انصاف نیوز با بیان اینکه از طریق رسانه‌ها متوجه این خبر شده است، درباره‌ی پیش‌بینی مثبت شدن دوپینگ تایمازوف گفت: از آنجایی که سال قبل دوپینگ تایمازوف در المپیک پکن مثبت اعلام شده بود این احتمال را می‌دادم ولی در مورد حریف گرجی به علت داشتن سابقه‌ی دوپینگ و محرومیت قبلی احتمال بیشتری بود.

او درباره‌ی کشیده شدن نیمه نهایی آن مسابقات به قرعه‌ی شانس و انتخاب گوی گفت: قطعا استفاده از داروهای غیر مجاز تاثیر زیادی در قدرت و سرعت ورزشکار دارد و به نظرم اگر تایمازوف دوپینگی نبود کشتی در همان وقت‌های قانونی به سودم تمام می‌شد و هفت سال منتظر کسب قهرمانی نمی‌ماندم.

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا وقتی مدال برنز را گرفت فکر می‌کرد که شاید چند سال بعد نامش به عنوان قهرمان المپیک مطرح شود، گفت: نه. این احتمال را نمی‌دادم و از آنجایی که برای بار اول در مسابقات حاضر می‌شدم، چندان هم توقع بیشتری نداشتم.

این کشتی‌گیر می‌گوید: حضور در فینال المپیک و خوانده شدن سرود ملی کشور و برافراشته شدن پرچم کشور بر فراز همه‌ی پرچمها با هیچ جایگاهی قابل قیاس نیست. البته از قدیم در مثل ما ایرانی‌ها این جمله معروف هست که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به محرز شدن دوپینگ تایمازوف در دو المپیک لندن و پکن احتمال می‌دهد که در آتن نیز دوپینگی بوده و علی رضا رضایی هم طلایی المپیک بوده، گفت: بله. با توجه به کارنامه‌ی ایشان در دو المپیک لندن و پکن اصلا بعید نیست.

انصاف نیوز پرسید: زمانی منصور برزگر اعتقاد داشت درو کردن مدال‌های طلا توسط روس‌ها مشکوک است. آیا شما هم احتمال می‌دهید که خیلی از این کشتی گیران دوپینگی بوده‌اند ولی تکنولوژی سابق موفق به کشف آن نشده باشد؟

قاسمی گفت: من هم با ایشان موافقم. چون کشف این دوپینگ‌ها نیز به لطف دستگاه‌های جدید بوده و با مشاهده‌ی موارد مشابه در ورزش‌های دیگر روس‌ها مانند وزنه‌برداری و دو میدانی و حتی محرومیت تیمی آنها در المپیک، به ظن قوی این دوپینگ‌ها سازمان یافته و سیستماتیک و هدایت شده از سوی دستگاه ورزش روس‌ها بوده است.

او درباره‌ی پایین بودن همیشگی وزن خود نسبت به رقبا گفت: در ورزش حرفه‌ای حتی یک کیلو گرم وزن در میزان قدرت و استقامت ورزشکار تاثیر دارد. حالا شما ببینید اختلاف ۱۳ کیلویی بنده چقدر موثر بوده است. منتها مراتب استیل و شرایط بدنی به همین صورت بوده و هست و به هیچ وجه امکان افزایش بیش از این وزن را نداشتم. برای همین در همه‌ی عکس‌ها اگر دقت کنید بنده از همه  کوچکترم.

کمیل قاسمی درباره‌ی مقایسه‌ی طاها آکگول و تایمازوف گفت: تایمازوف واقعا کشتی‌گیر خوب و صاحب سبک بود و مانند سبک‌وزن‌ها کشتی می‌گرفت و اصطلاحا تلفیقی از سرعت و قدرت را داشت. اتفاقا اکگول ترک نیز صاحب سبک خاصی به‌ویژه زیرگیری است و ایشان نیز مانند تایمازوف تلفیقی از سبک وزن و سنگین وزن را اجرا می‌کند. جالب این است که خودم هم همین سبک را داشتم.

او که حالا بعد از مرحوم تختی پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی المپیک با دو مدال طلاست، در این باره می‌گوید: البته همه‌ی اینها یک لقب جدید است وگرنه اولا مرحوم تختی اسطوره‌ی تکرار نشدنی کشتی ایران است و در ثانی در هر قیاسی که انسان کنار جهان پهلوان تختی قرار بگیرد مایه‌ی افتخار و مباهات است؛ افتخار می‌کنم.

او در پاسخ به این پرسش که حالا آیا وسوسه‌ی بازگشت به مسابقات و شرکت در المپیک توکیو را دارد، گفت: قدری سخت است. به تمرکز و تمرین بیشتری برای تصمیم‌گیری احتیاج دارم.

قاسمی در مورد پرویز هادی و یدالله محبی، دو رقیب نزدیک خود هم گفت: هر دوی این عزیزان، غیر از اینکه رقیبی برای هم بودیم ولی دوست و رفیق همدیگریم. برای پرویز هادی آرزوی موفقیت دارم و یدالله محبی را آینده‌ی سنگین وزن می‌دانم به خاطر شرایط فیزیکی و تکنیکی. او کشتی گیر پر آتیه‌ایست.

قاسمی درباره‌ی وعده‌ی مسوولان برای جابجایی پاداش مدال طلا و قهرمانی المپیک گفت: با مسوولان استانی در این زمینه صحبتی نشده، ولی شخصا منتظرم با قطعی شدن همه‌جانبه‌ی این موضوع، پیگیر حق و حقوق خودم در زمینه‌ی مالی و ورزشی بعد از هفت سالی که از این موضوع گذشته شوم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا