خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: كجا تعهد محضری بدهم كه ١٤٠٠ نيستم؟ / به برجام افتخار می‌کنم

ما مسوول امنيت خليج فارس و تنگه هرمز هستيم

علی ربیعی سخنگوی دولت در جلسه‌ای به همراه دکتر ظریف به مناسبت روز خبرنگار در وزارت خارجه در جمع اهالی رسانه گفت: امروز بيش از هميشه به انسجام و مقاومت ملي نياز داريم. امروز مورد هجوم، خاک نيست روان جامعه‌ی ايراني است. امروز رسانه‌ها خط اول اين مبارزه‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، آقای ربیعی گفت: ظريف هم يك رسانه است؛ هم توليد محتوا مي‌كند و هم ابزار انتقال پيام است. ظريف هم رسانه‌اي است كه از توليد تا انتقال دچار پارازيت‌هاي داخلي و خارجي مي‌شود. جلوي پارازيت‌هاي داخلي را بگيريم؛ جلوي پارازيت‌هايي كه سبب مي‌شوند صداي رسانه‌اي عظيم شنيده نشود را بگيريم.

او افزود: آقاي ظريف! مردم شما و تلاش‌ها را مي‌فهمند؛ هرچه بيشتر با شما خصومت كنند شما بیشتر در دل و جان جامعه‌ي ايران جاي می‌گیرید.

ظریف هم در این جلسه گفت: شاهد دو گفتمان در دنيا هستيم كه امروز تقابلشان از هرروز شديدتر است. يكي گفتمان صلح و گفتگو و قانومداري و همراهي و همدلي كه اين گفتماني است كه ج. ا دنبال كرده است.

پرسش و پاسخ

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تحریم خود گفت: براي سفرهای معمول من به نيويورک مشكلي وجود ندارد.

ظریف درباره‌ي ديدار اخيرش با يك سناتور آمريكايي گفت: ديدارهاي من شفاف است اما بخاطر مشكلاتي كه در آمريكا براي اين افراد ممكن است ايجاد شود ما هيچوقت اعلام نكرده‌ايم و اگر خودشان بخواهند اعلام مي‌كنند. در مورد آنچه در مداكراتم گفته شده چيزي نمي‌گويم اما در سفرم به من گفته شد كه شما تخريم خواهيد شد اگر فلان موضوع را نپذيريد؛ من نپذيرفتم و تحريم شدم.

او درباره‌ي شايعه و گمانه زني‌ها درباره‌ی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ گفت: اگر بخواهيد تعهد محضري مي‌دهم كه ١٤٠٠ در منزل يا دانشگاه خواهم بود. ممكن است خيلي از اين گرفتاري‌ها براي ١٤٠٠ باشد؛ قبلا هم گفته‌ام من همين كاري كه الان دارم انجام مي‌دهم را بخاطر بلد بودن و احساس وظيفه مي‌كنم كه انجام دهم؛ ولي من آن كار را بلد نيستم.

ظریف درباره‌ی نفتكش انگليسي گفت: آنچه دولت انگليس انجام داده همدستي با تروريسم اقتصادي و راهزني دريايي است. اما آنچه در خليج فارس اتفاق مي‌افتد؛ ما بزرگترين ساحل را داريم، ما مسوول امنيت خليج فارس و تنگه هرمز هستيم، امنيتي كه بايد براي همه باشد. ما بعضي اوقات از بعضي تخلفات چشم پوشي مي‌كرديم و الان هم اقدام ما اقدام متقابل در مقابل راهزني دريايي نيست، بلكه چشم پوشي نكردن از تخلفات است.

وزیر امور خارجه درباره‌ی گام سوم ایران گفت: برجام به اعتقاد من ظرفيت اقدام را در داخل خودش دارد و در اين مرحله و حتي مراحل بعدي بحث فروپاشي برجام نيست. من فكر مي‌كنم امكان بازگشت به شرايط قبل برجام وجود ندارد اما ما مي‌توانيم توان هسته‌اي خود را بسيار گسترده‌تر كنيم ولي طرف مقابل نخواهد توانست به آن اجماع امنيتي دست پيدا كند. حتما به ضرر ما تمام نخواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آيا تحريم شما تحريم مداكره است، گفت: بنظر من ديپلماسي و مذاكره هيچگاه پاياني ندارد. چه افرادي مثل بولتون و چه دوستاني كه در داخل لحظه شماري مي‌كنند كه فاتحه‌ی ديپلماسي را بخوانند بدانند كه ما همه خواهيم رفت اما ديپلماسي خواهد ماند.

ظریف درباره‌ی دلایل مذاكره نكردن با آمريكا در این مقطع زمانی گفت: ما صدها ساعت مذاكره كرديم؛ اگر آنها بيكارند ما نيستيم؛ در آمريكا انقلاب نشده كه، يك انتخابات شده، تازه اگر هم انقلاب شده بود حكومت جديد ميراث‌دار تعهدات و توافقات حكومت قبلي است؛ آمريكا بود كه از ميز مذاكره كنار كشيد؛ كسي از آمريكا نمي‌پذيرد كه خواست واقعي‌اش مذاكره است؛ علم مذاكره و گفتگو دست ايران است.

او درباره‌ی تيم بي و اينكه آيا واقعا تفاوتي با بقيه دارند، گفت: من هم با ترامپ ملاقاتي نداشته‌ام و آنچه شنيده‌ام همان است كه شما مي‌دانيد. ترامپ طبق صحبت‌هاي خودش به‌دنبال جنگ نيست؛ اما تيم بي طبق اطلاعاتي كه من دارم و طبق صحبت‌هاي خود ترامپ كه مي‌گويد جنگي نيست كه بولتون دوستش نداشته باشد. من فكر مي‌كنم كه ديدگاه و عملكرد توامپ با گروه بي متفاوت است. من وقتي تحريم شدم كه واژه‌ي گروه بي و اهميت توجه به آن را مطرح كردم؛ آنها به‌شدت ناراحتند از اينكه من گفته‌ام كه سياست‌هاي آمريكا در جاي ديگري غير از آمريكا اتخاذ مي‌شود.

ظریف همچنین درباره‌ی منطقه گفت:‌ ما دوست داريم كه همسايگان ما از گروه شرارت خارج شوند؛ بياييد فشار به يمن، سوريه، افغانستان و لبنان را متوقف كنيم و همه برسر سفره‌ي امنيت بنشينيم و همه باهم امن شويم.

او در پاسخ به این پرسش که آيا وقت تنش زدايي با همسايگان نيست، گفت: به‌نظرم از خيلي وقت پيش زمانش بود، بايد گفتگو شروع شود و اين سياست‌ها راه به جايي نمي‌برد؛ ما آماده‌ايم براي گفتگو و معتقديم بايد ايران و عراق و كشورهاي عضو شوراي همكاري شروع به گفتگو كنند و اين پيشنهاد جديدي از سوي ما نيست. درهای گفتگو با جمهوری اسلامی با همسايگان منطقه‌اي‌اش هرگز بسته نبوده و نخواهد شد.

دکتر ظریف همچنین درباره‌ی برجام گفت: من به برجام افتخار مي‌كنم و اگر بازگرديم بازهم آن را امضا خواهم كردم. برجام با پشتوانه‌ی مردم و رهبري و مقاومت امضا شد و شد پشتوانه‌ي مقاومت. بعضي دوستان اين را نمي‌بينند و اميدوارم روزي ببينند.

او گفت: براي ادامه‌ی كار و براي اينكه جمهوري اسلامي اقداماتش را به گذشته برگرداند دو اقدام بايد انجام شود: فروش نفت به میزان پيش از خروج آمريكا از برجام بازگردد و پول آن بايد به ايران بيايد.

وزیر خارجه درباره‌ی كانال ارتباطي با عربستان و پیام ارسالی احتمالی آنها گفت: من اطلاعي از پيام پشت پرده ندارم اما گفتگوهايي بين مسوولان حج ما با آنها بوده، تشكر مي‌كنيم از ميزبانيشان و اميدواريم اين گفتگوها به حج محدود نشود.

ادامه دارد … [این خبر به‌روز می‌شود]

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا