خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مفاد پیشنهاد هسته ای ایران که در وین و نیویورک رد شد

دیوید آلبرایت در یادداشتی مدعی شد که کشورهای غربی پیشنهاد ایران مبنی بر کاهش “سو” غنی سازی را طی مذاکرات هسته ای وین و نیویورک رد کرده اند.
به گزارش ایسنا، اندیشکده آمریکایی علم و امنیت بین المللی در یادداشتی به قلم دیوید آلبرایت درباره پیشنهاد تیم مذاکره کننده ایرانی به کشورهای عضو گروه 1+5 در مذاکرات اخیر مدعی شد: در طول دیدارهای جداگانه و ادامه روند مذاکرات که اخیرا در نیویورک میان مقامات ایران و کشورهای 1+5 انجام شد، ایران به آمریکا و غرب پیشنهادی مبنی بر کاهش مقدار سو (واحد کار جداسازی) یاSWU 18 هزار سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) را که در تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو نصب شده است، مطرح کرد.
این پیشنهاد شامل برداشته شدن یا از کار انداختن هیچ یک از سانتریفیوژها نیست.
ایران در حال حاضر بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود 20 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد. هم چنین بر اساس اعلام مقامات عالی رتبه ایران، میزان نیاز قطعی کشور به 190 هزار سو غنی سازی برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر و دیگر نیروگاه های تحقیقاتی و قدرت کشور در آینده است.
آلبرایت در این مقاله می گوید: پیشنهاد ایران مبنی بر کاهش میزان سو به درستی توسط کشورهای عضو گروه 1+5 رد شد. این پیشنهاد هیج ارتباطی با پیشنهاد اخیر آمریکا به ایران در خصوص قطع لوله های اتصال سانتریفیوژها به یکدیگر و یا برداشتن تجهیزات مهم و ضروری به عنوان اقدامی برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال، ندارد. معمولا در بحث سانتریفیوژها “سو” (واحد کار جداسازی) به عنوان یک مقیاس است اما مقیاس دیگری مثل “واحد کار جداسازی در هر سال” نیز هم وجود دارد. این پیشنهاد از آن جهت که ایران از مقیاس استانداردی درباره میزان سو در هر سال استفاده نمی کند در عمل هیچ گونه کارآمدی نخواهد داشت.
بنا براین گزارش، در طول مذاکرات ماه جولای که در وین برگزار شد، مذاکره کننده های ایرانی خواستار کاهش میزان سالانه سو ضمن نگه داشتن همه سانتریفیوژهای نصب شده بودند. مقامات ایرانی در طول مذاکرات وین پیشنهاد داده بودند که کاهش میزان سالانه سوخت نیازمند کاهش سرعت فعالیت سانتریفیوژها و تعدیل ورود مواد اولیه لازم به آبشار سانتریفیوژهاست. این که این روند باعث کاهش اورانیوم غنی سازی شده خروجی از یک سانتریفیوژ خواهد بود، درست است. چون کاهش تولید یک سانتریفیوژ به طور زیادی به سرعت روتور آن مرتبط است. اما باید توجه داشت که سرعت و میزان مواد اولیه هر سانتریفیوژ به آسانی و در کمترین زمان قابل بازگشت به حالت قبل است.
مقامات کشورمان از ابتدای مذاکرات هسته ای جامع نسبت به زیاده خواهی های کشورهای غربی و ایجاد مانع بر سر توافق نهایی هشدار داده اند.
این گزارش می افزاید، تقریبا همه مذاکره کننده های غربی این پیشنهاد را به عنوان یک پیشنهاد معتبر و کارآمد تایید نکردند. اما مذاکره کننده های غربی باید به این مورد توجه کنند که توافقی که شامل کاهش میزان سو بدون درنظر گرفتن کاهش تعداد سانتریفیوژهای نصب شده باشد، توافق قابل قبولی نخواهد بود؛ چرا که این اقدامات در کمترین زمان برگشت پذیر خواهد بود. این اقدام (کاهش سو) در صورتی که ایران پس از رسیدن به یک توافق جامع به آن عمل نکند و آن را دور بزند، از نظر زمانی به هیچ وجه دست و پاگیر و ایجاد محدودیت نخواهد کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا