خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برخی رفتارها در مورد برجام به دور از انصاف است

وزیر راه و شهرسازی گفت: جوانه هایی که در پی برجام در ایران رشد کرد و اتفاقاتی که با هزاران زحمت رقم خورد امروز در یک فضای شعارگونه لگدکوب می شود که این رفتار به دور از انصاف است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در سفر به استان مرکزی در کارخانه واگن پارس اراک حضور پیدا کرد.

وی در سخنانی در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۵۰ دستگاه لوکوموتیو که امروز با حضور او انجام شد، اظهار کرد: تحقق اتفاقات مبارک بین المللی اخیر عمدتا به برکت برجام صورت گرفت ولی اخیرا به دنبال یاوه گویی های ترامپ برخی تصور می کنند برجام از بنیان بیهوده بوده است.

وی با طرح این سوال که افرادی که بیانیه صادر می کنند و جشن می گیرند چه هدفی دارند؟ اظهار کرد: برجام تنفس مجددی برای صنعت ایران ایجاد کرد. آیا اتفاق بدی بود؟

آخوندی با تاکید بر اینکه امروز در بحث برجام درخصوص منافع ملی و آینده یک کشور بحث می کنیم، افزود: از برخی رفتارها در تعجبم. غیر از نتانیاهو چه کسی از رفتار ترامپ درخصوص برجام خوشحال شد؟ عجیب است که در داخل کشور برخی از این اقدام ترامپ خوشحال می شوند؛ در حالی که اقدام دولت در حوزه برجام، صهیونیست ها را به گوشه رینگ راند و حال آنها با آمدن این فرد در دولت آمریکا شادمانی می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه امروز عده ای در داخل ناخواسته در کنار اسرائیل می ایستند و خوشحالی می کنند و اظهار انقلابی گری هم می کنند.

آخوندی افزود: دنیای سیاست دنیای پویایی است و مرتبا شرایط در آن تغییر می کند. باید خود را با شرایط وفق دهیم. باید به فکر جوانان، مردم، امنیت و توسعه کشور بود؛ به دانش فنی دنیا دسترسی داشت؛ کالای ایرانی تولید کرد و قدرتمندی ایرانیان را رقم زد.

وی همچنین با اشاره به قراردادی که امروز به امضا رسید گفت: برای سرمایه گذاری های درست هماهنگی های بسیار پیچیده ای در حوزه های مختلف باید صورت گیرد و یک سرمایه گذار نیاز به تامین مالی، دسترسی به دانش فنی و بازار فروش دارد. در واقع ده ها عامل در مسیر سرمایه گذاری درست قرار دارد و شاید یکی از دلایل به طول انجامیدن یک قرارداد هماهنگ نشدن همین عوامل است.

وی افزود: تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی تضمین سرمایه گذاری و تامین منابع مالی است که به نوعی شاه کلید تحقق پروژه هاست.

آخوندی با اشاره به امضای قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو به ارزش ۷۰ میلیون یورو که امروز انجام شد، گفت: قطعا تضمین این مبلغ برای شرکت های خصوصی کار ساده ای نیست. حل مسئله تامین مالی اصلی ترین بحثی است که باید در قالب یک مدل روشن پیگیری شود و بر این اساس مدلی برای تضمین تعریف شد.

وی افزود: برای تحقق پروژه ها امکان صدور اوراق در نظر گرفته شده که این اقدام در راستای تامین مالی پیش پرداخت ها صورت می گیرد و خود به نوعی تضمین کننده سرمایه گذاری است. به این شکل گره مشکلات توسط راه آهن جمهوری اسلامی گشوده شد.

آخوندی در ادامه یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد را افزایش سهم ریل نسبت به سهم جاده عنوان کرد و افزود: حمل و نقل بار در سیستم ریلی علاوه بر مزایای زیست محیطی، ایمنی و کاهش تلفات جاده ای، صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز به همراه دارد؛ چراکه مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی یک ششم حمل و نقل جاده ای است.

وی با بیان اینکه چشمه های بار باید به شبکه ریلی متصل شوند، افزود: این موضوع در اولویت های سال های گذشته، امسال و سال های آینده ماست و در کنار توسعه خطوط ریلی جدید یکسری خطوط آنتنی بار هم باید ایجاد شود؛ به این معنا که خطوط ریلی کوچک ایجاد و به شبکه ریلی متصل شود که این مهم بازار بسیار خوبی را برای سرمایه گذاری حوزه راه در بحث واگن های باری و مسافری فراهم می کند.

به گفته آخوندی با اجرای قراردادهایی مثل قرارداد امروز برای پنج سال آینده واگن پارس کار ایجاد خواهد شد که شرایط امیدوارکننده ای را برای این شرکت رقم می زند.

وی با بیان این که در کنار توسعه خطوط راه آهن باید توسعه ناوگان باری و مسافری نیز مد نظر قرار گرفته و توسعه این دو به صورت توامان انجام شود اظهار کرد: طی ۱۵ سال اخیر در بخش ناوگان ریلی حتی در جهت جبران اصطکاک ناوگان هم سرمایه گذاری نشده است و به همین دلیل امروز باید سرمایه گذاری سنگینی در این زمینه صورت گیرد.

آخوندی بر لزوم توجه به بازار جهانی با توجه به حجم گسترده صنعت ریلی تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه های توسعه ای در این حوزه برنامه ای ۱۰ ساله را در سطح ملی و با تلاش همگانی می طلبد.

وی با بیان اینکه در سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه حمل و نقل عمومی هم مد نظر است افزود: در این راستا توسعه قطار سریع السیر، مجهز شدن به دانش فنی و آشنایی با تکنولوژی روز مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم توجه ویژه به صادرات توسط صنایعی همچون واگن پارس تاکید کرد و افزود: در کنار تامین تقاضای داخلی باید به فکر صادرات نیز باشیم و در حوزه های تولید، نگهداری، تعمیر و فروش بازار جهانی را در اختیار داشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا