خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت مخالفت وزیر بهداشت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی

سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن رد مباحثی مبنی بر کمبود پزشک در کشور و همچنین ارایه راهکارهایی جهت توزیع مناسب فارغ‌التحصیلان پزشکی در مناطق مختلف، گفت: اضافه کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی قطعا ما را با یک بار فزون‌تر از نیاز در آینده روبرو خواهد کرد و اسراف در بخش دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری علمی مملکت خواهد بود.

دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود نیروی انسانی در برخی مراکز درمانی بویژه مناطق کمتر برخوردار، گفت: در این راستا مقرر شده که از ظرفیت نیروهای بومی بیشتر استفاده کنیم؛ گرچه قانون می‌گوید باید فراخوان عمومی بگذاریم و نیرو از هر کجا که آمد، به کار گرفته شود، ولی واقعا نیروی بومی به شدت پایدارتر و ماندگارتر در این مناطق است.

وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان‌های کرمانشاه و درخواست جذب و تبدیل وضعیت نیروهای فعال در زلزله، افزود: نیروهایی که در مناطق زلزله‌خیز و آسیب دیده از زلزله زحمت کشیدند، انتظارشان آن است که در استان بمانند و به فعالیت‌شان ادامه دهند. در همین راستا نیز ما تلاش‌مان آن است که این نیروها را حفظ کنیم.

وزیر بهداشت درباره تامین نیروهای پزشکی مورد نیاز مناطق کمتر برخوردار ادامه داد: از طرفی هم برای مناطق محروم و در رشته‌های تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی حداقل ۳۰ درصد ظرفیت گذاشته‌ایم و به این ترتیب پیش بینی می‌شود که تا سه – چهار سال آینده تقریبا نیروهای تخصصی‌مان در این مناطق، از نیروهای بومی خواهند بود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه مباحث اخیر مبنی بر کمبود پزشک در کشور را قبول دارید یا خیر، گفت: خیر، این چنین نیست. ممکن است در جاهایی کمبود پزشک احساس شود، اما این موضوع به دلیل آن است که نیروهای پزشکی را به خوبی توزیع نکرده‌ایم. همچنین خیلی از فارغ‌ التحصیلان پزشکی به حرفه پزشکی وارد نشده‌اند و ممکن است این افراد به دلیل اینکه به نقاط کمتر برخوردار نروند، به شغل‌های دیگر وارد شده باشند.

وی افزود: بنابراین ما اگر بتوانیم نیروهایمان را درست توزیع کنیم و بتوانیم برای پزشکان‌مان انگیزه‌های رفاهی و اقتصادی بیشتری ایجاد کنیم که در نقاط محروم بمانند و از همه مهم‌تر این ظرفیتی که برای نقاط محروم گذاشته شده را بتوانیم در آینده و بعد از فارغ‌التحصیلی، به این مناطق بفرستیم و تاکید داشته باشیم که این نیروها نمی‌توانند از منطقه خود خارج شوند، قطعا مشکلی به نام کمبود پزشک نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: به این ترتیب اضافه کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی قطعا ما را با یک بار فزون‌تر از نیاز در آینده روبرو خواهد کرد و اسراف در بخش دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری علمی مملکت خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شاید پزشک عمومی کم نباشد (که طبق عرف جهانی هست) ولی پزشک متخصص که حتما کم است. این را هم می‌خواهند انکار کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا