خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش فلاحت پیشه به پیشنهاد دعوت از سندرز: نباید خام برخورد کرد

/ حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به برخی پیشنهادها برای حضور برنی سندرز -نامزد چپگرای ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020- که موضع مثبتی نسبت به بازگشت به برجام دارد، در ایران گفت: به دلیل وجود جنگ روانی، باید در قالب سیاست رسانه‌ای عمل کرد. برخی از همین افراد -مانند آقای سندرز- در آمریکا هستند و موضع حمایت از برجام دارند اما در بعضی موارد می‌بینیم که موضع کاملاً ضدایرانی دارند. بنابراین نباید با بحث حضور آمریکایی‌ها در ایران خام و نپخته عمل کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه در اینباره به انصاف نیوز گفت: سیاست‌های رسانه‌ای در کشور به هرحال به رسانه‌ها ابلاغ می‌شود و در قالب این سیاست‌هاست که رسانه‌ها عمل می‌کنند. باید بپذیریم که آنچه که در حال حاضر بین ایران و آمریکا وجود دارد، یک فضای جنگ روانی است و در این فضای جنگ روانی اگر دو کشور خوب عمل نکنند، مؤلفه‌های منافع ملی‌شان آسیب می‌بیند.

او در ادامه گفت: راهبرد آقای پمپئو به هرحال جنگ روانی است. چون جنگ روانی یک پشتوانه‌ی آزمایش ناشده به نام «جنگ فیزیکی و عملی» دارد، تا زمانی که آزمایش نشده است، جنگ فیزیکی می‌تواند پشتوانه‌ی جنگ روانی به حساب بیاید. آمریکایی‌ها وقتی پهپادشان سقوط کرد و وقتی آزمایش شد، دچار نوعی سردرگمی شدند. واقعیت این است که با سقوط پهپاد آمریکایی، راهبرد جنگ روانی آمریکا دچار سردرگمی شد. یعنی تا قبل از ایران، آمریکایی‌ها با هرکشوری که چالش داشتند به راحتی موشک‌ها و پهبادهای آن کشورها را مورد حمله قرار می‌دادند. مثلاً عراق از سال 1991 تا 2003 مدام مورد بمباران قرار می‌گرفت و تقریباً هر سال به عراق حمله می‌شد و دولت عراق هم هیچ اقدامی نمی‌توانست انجام دهد. اما وقتی پهپاد آمریکایی به دست ایران سقوط کرد، دیدند که نمی‌توانند با ایران وارد فضای جنگ علنی شوند، لذا دچار سردرگمی شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: حضور آقای پمپئو با حضور مقامات ایرانی در آمریکا قابل قیاس نیست. مقامات ایرانی و آقای رییس جمهوری براساس معاهده‌ی مقر است که در آمریکا و در واقع سازمان ملل حضور پیدا می‌کنند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در سازمان ملل متحد بیان می‌کنند. همه‌ی رسانه‌های خارجی و رسانه‌های آمریکایی که در آنجا با مقامات ایرانی مصاحبه می‌کنند، نمایندگانشان در سازمان ملل متحد با مقامات ایران و دیگر مقامات دنیا مصاحبه می‌کنند و هیچ کدام از این‌ها یک مزیت رسانه‌ای مرتبط با دولت آمریکا به حساب نمی‌آید که آقای پمپئو سنگ آن را به سینه بزند.

فلاحت پیشه گفت: اما موضوع ایران جداست و به هرحال در ایران یک رسانه‌ی ملی وجود دارد که این رسانه‌ی ملی شرایط کلی مدیریتش تابع نظارتی است که دستگاه‌های نظارتی خاصی بر آن دارند که نمایندگان مجلس هم در آن حضور دارند و تابع این سیاست‌ها عمل می‌کند. دیگر رسانه‌ها هم در این قالب عمل می‌کنند. حال اینکه چه کسی دعوت شود یا خیر در قالب آن سیاست رسانه‌ای است که شکل می‌گیرد. اعتقاد من بر این است که ایران است که درحال حاضر دست برتر را در دیپلماسی عمومی دارد و تحریم آقای ظریف هم در این راستا صورت گرفت و اتفاقاً به این هم کمک کرد که موضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران جهانی شود.

او ادامه داد: درباره اینکه ما از چه کسانی دعوت کنیم، قضیه این است که کشور ما نباید وارد فضایی شود که طراحی‌اش به دست آمریکایی‌ها شکل گرفته است. یک واقعیت دارد شکل می‌گیرد و در قالب این واقعیت حوزه‌ی عمومی جهانی باید عمل کنیم و آن این است که زمانی که آقای ترامپ آمد معاهده‌ی «منع تکثیر موشک‌های هسته‌ای میانبرد» که اثر قطعی بر امنیت دنیا دارد را، مانند بسیاری از معاهدات دیگر، زیرپا گذاشت، به نظرم از سال 1989 میلادی تا به حال چنین ضربه‌ی مستقیمی به روند صلح در دنیا وارد نشده است. کارهای زیادی صورت گرفته است، اما این امر کاملاً تهدید را روشن می‌کند، زیرا هم می‌توانیم جنگ‌های منطقه‌ای را با این موضوع قابل پیش بینی بدانیم و هم رقابت تسلیحات جهانی را.

فلاحت پیشه افزود: بنابراین به نظر من جریانی تحت عنوان جریان صلح در دنیا شکل خواهد گرفت که با جنگ افروزی و معاهده شکنی مثلث شوم ترامپ، بولتون و پمپئو مقابله می‌کنند که این جریان کسانی مانند برنی سندرز از دل آمریکا تا اروپا و دیگر کشورها و به ویژه مناطق بحران دیده‌ای مانند منطقه‌ی ما را دربرمی‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران در اینجا می‌تواند نقش عمده‌ای را داشته باشد. زیرا برجام یک رژیم حقوقی جدی منع اشاعه است و از سوی آمریکایی‌ها هم زیر سؤال رفته و با تعلیق مواجه شده است. بنابراین دراین قالب باید عمل کرد و من معتقدم یک فضای بین الملی باید علیه جنگ افروزی و معاهده شکنی آمریکا شکل بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در انتها توضیح داد: به دلیل وجود جنگ روانی، باید در قالب سیاست رسانه‌ای عمل کرد. برخی از همین کسانی مانند آقای سندرز در آمریکا هستند و موضع حمایت از برجام دارند اما در بعضی موارد می‌بینیم که موضع کاملاً ضدایرانی دارند. بنابراین نباید با بحث حضور آمریکایی‌ها در ایران خام و نپخته برخورد کرد. دیپلمات‌های ما حتی می‌توانند در عرصه‌های جهانی و درقالب مناظره‌های رسانه‌ای با مقامات آمریکایی حضور پیدا کنند و از سیاست‌های کشور دفاع کنند و این حتماً اثر قطعی در فضای رسانه‌ای دنیا خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا