خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماموریت ویژه زنگنه پس از چهارشنبه سیاه نفت

قیمت نفت برنت روز گذشته در شرایطی با ریزش بی سابقه 4دلار کف 4 ساله خود را شکست و به 84 دلار در هر بشکه رسید که این میزان کاهش قیمت نفت آمریکا را به 82 دلار رساند. قیمت نفت آمریکا در حال حاضر رکورد 2 ساله خود را شکسته است. 
در این بین در داخل کشور روز گذشته، سخنگوی دولت، با اعلام خبر ماموریت رئیس جمهور به وزیر نفت برای پیگیری برگزاری نشست اضطراری در اوپک، اعلام کرد دولت وزارت نفت را موظف کرده از همه پتانسیل های خود برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت استفاده کند. این در شرایطی است که بهای نفت در مدت اخیر با شدت بسیاری که بیشتر شبیه سقوط آزاد است افت کرده است. قیمت نفت برنت در سه ماه اخیر از رقم حدودا 114 دلار به رقم 84 دلار در روز گذشته رسیده است. 
تداوم قیمت های کاهشی در حالی رخ می دهد که کشورهای عضو اوپک نه تنها به این کاهش قیمت حساسیت نشان نداده اند بلکه با کاستن پیاپی بهای نفت خود بر این افت قیمت افزوده اند. بر اساس آخرین به روز رسانی سایت اوپک، روز سه شنبه بهای سبد نفتی این سازمان نیز با کاهش 80 سنتی در هر بشکه 14/85 دلار معامله شد. 
عواملی همچون افزایش ارزش دلار، افزایش عرضه نفت های غیراوپکی، عدول اوپک از سقف تولید مشخص شده، قیمت های تهاجمی برای نفت در سازمان اوپک، کاهش واردات نفت توسط آمریکا و کاهش تقاضا بر اساس پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی و مواردی از این دست مهم ترین دلایل ریزش بهای نفت در این دوره محسوب می شوند. 
به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت درباره اقدام احتمالی ایران در جهت مقابله با کاهش قیمت نفت گفت: در این جلسه، مهندس زنگنه درخصوص اقدامات وزارت نفت درباره این قضیه توضیحاتی داد و آقای روحانی نیز دستور دادند که برای جلوگیری از کاهش بهای نفت از همه پتانسیل ها استفاده شود. 
به گفته وی بخشی از این اقدامات سیاسی و بخشی نیز اقتصادی است که در صورت به نتیجه رسیدن اعلام خواهد شد. وی در ادامه در باره احتمال کمبود بودجه با توجه به قیمت کنونی نفت گفت: براساس آخرین گزارشی که درباره متوسط قیمت فروش نفت به من رسیده است، قیمت متوسط 104 دلار بوده است؛ از آنجا که طی چند ماه بعد تاثیر کاهش قیمت نفت بر درآمدهای ما روشن می شود در صورت استمرار این بند، ما نتایج آن را در آینده خواهیم دید و در این صورت مجبور به کاهش هزینه ها خواهیم بود.
به رغم کاهش بهای نفت اوپک در مدت اخیر، اما همچنان انتظارات از کاهش هرچه بیشتر این نوع نفت در آسیا ادامه دارد. به گزارش بلومبرگ، روز گذشته پالایشگاه های هند اعلام کردند نفت اوپک برای اینکه توان رقابت با نفت آفریقا و آمریکای لاتین در بازار این کشور را داشته باشد همچنان باید کاهش یابد. 
این گفته مقامات هندی در حالی است که بیشتر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) طی دو هفته گذشته نفت خود را با بیشترین تخفیف ظرف 6 سال گذشته به مشتریان خود عرضه کردند. در پی افزایش تولید نفت خام آمریکا به بیشترین مقدار خود طی 30 سال گذشته و کاهش تقاضای داخلی آن، کشورهای غرب آفریقا و آمریکای لاتین مشتریان جدیدی در آسیا برای نفت خود یافته اند.
 بنا به این گزارش، کره جنوبی، ژاپن و هند طی چند ماه اخیر واردات خود را از دو منطقه نامبرده افزایش داده اند. در همین حین بنا بر آماری، واردات چین از عربستان در 8 ماه اول سال، 16 درصد از واردات این کشور را تشکیل می دهد؛ در حالی که واردات چین از این کشور سال گذشته در همین بازه زمانی، بیش از 19 درصد بوده است.
 یکی از مقامات نفتی چین درخصوص کاهش واردات نفت این کشور از عربستان گفت: کاهش قیمت نفت عربستان روی واردات چین از این کشور تاثیر گذار نبوده است، چرا که بیشتر پالایشگاه های چین برای واردات نفت قراردادهای بلند مدت می بندند.
 به گزارش «دنیای اقتصاد»، عربستان طی دو هفته اخیر با تخفیف کم سابقه ای نفت خود را یک دلار ارزان تر از عمان و دبی در آسیا فروخته است که این اختلاف قیمت از سال 2008 تا کنون بی سابقه بوده است. بنابر این اگر عربستان بخواهد سهم خود را در بازار چین افزایش دهد، باید در مدت زمان بیشتری، قیمت نفت را در سطح پایین نگه دارد که این می تواند نگرانی را در باره تداوم کاهش بهای نفت، افزایش دهد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» وضعیت دو روز گذشته بازار نفت بیشتر از هر چیز متاثر از گزارش آژانس بین المللی انرژی بوده است. این سازمان روز سه شنبه پیش بینی رشد تقاضای نفت در سال 2014 را 650 هزار بشکه در روز کاهش داد که کمترین میزان رشد تقاضای نفت از سال 2009 تا کنون بوده است و تقاضای سال جاری به روزانه 4/92 میلیون بشکه رسید.
 براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی میزان رشد تقاضای نفت در سال 2015 نیز 300 هزار بشکه نسبت به پیش بینی قبلی این سازمان کاهش خواهد داشت و تقاضای نفت در این سال به 5/93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. کاهش چشم انداز تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده به کاهش هر چه بیشتری بهای آن انجامید. 
بر این اساس میزان تقاضای نفت اوپک در سال 2015، به 8/28 میلیون بشکه در روز می رسد. این در حالی است که اوپک ماه گذشته به طور میانگین، روزانه 47/30 میلیون بشکه نفت تولید کرده که به این معنا است که اگر اوپک قصد داشته باشد از کاهش بیشتر بهای نفت جلوگیری کند باید نزدیک به 2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهد.
این گزارش در ادامه اعلام کرد که 98 درصد شیل اویل ها مادامی که بهای نفت بالای 80 دلار باشد، به تولید خود ادامه می دهند. بر همین اساس احتمال کاهش تولید نفت شیل به دلیل کاهش بهای نفت در حال حاضر منتفی است و این یکی دیگر از دلایل افت بهای نفت در 2 روز گذشته است.
پیش از این بسیاری از کارشناسان بیان می کردند که برای اولین بار قیمت نفت به دلیل هزینه بالای تولید شیل اویل ها، دارای کف قیمتی شده است. به این معنا که چون هزینه تولید شیل اویل ها حدود 80 دلار به ازای هر بشکه است؛ بنابر این با کاهش بهای نفت تا حدودی قیمت تولید نفت شیل کاهش یافته است و با کاهش عرضه نفت دوباره قیمت ها افزایش می یابد؛ اما در حال حاضر از آنجا که در چند سال اخیر حجم تولید شیل اویل ها افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، استخراج این نوع نفت، هزینه توجیه پذیری تولید آن کاهش داشته است؛ به طوری که با وجود رسیدن قیمت به مرز 80 دلار هنوز در تولید این نفت خللی ایجاد نشده است.
در این بین انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی از گوشه و کنار دنیا بر بهای کاهشی نفت تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال، روز گذشته آمار ضعیف اقتصادی اروپا به خصوص آلمان به عنوان مهم ترین کشور از لحاظ اقتصادی این منطقه به کاهش بهای نفت منجر شد. 
تمام عوامل بالا موجب انتظار از تداوم روند کاهشی بهای نفت شده است؛ به طوری که متقاضیان نفت در انتظار کاهش بهای آن مقدار خرید خود را کاهش داده اند که این به ادامه قیمت کاهشی نفت دامن زده است
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا