خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنامه دولت برای جلوگیری از هدر رفت انرژی چیست؟

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اعتدال با انتقاد از رواج فرهنگ مصرف گرایی در کشور، گفت: متاسفانه بر اثر غفلت مسئولین کشور و رسانه ها، امروز ما یک کشور کاملا مصرف گرا هستیم. نه تنها اسراف انرژی در کشور صورت می‌گیرد و سرمایه های کشور هدر می‌رود بلکه ما در استفاده از مواد خوراکی مانند نمک که برای انسان ها مضر است هم زیاده روی می‌کنیم.

او ادامه داد: به صورت کلی ما یک کشور مصرف گرا هستیم یک فرهنگ اشتباهی از گذشته و قبل از انقلاب بر این کشور حاکم شده است شاید صدها سال بر سراین موضوع کار شده است که مردم ما یک کشور مصرف گرا باشد تا یک مردم قناعت گر و تولید نگر.

این نماینده مجلس تاکید کرد: خوشبختانه بر اثر کارهای فرهنگی که در کشور در حال شکل گیری بود و آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه ها به بحث عدالت اجتماعی اشاره می کردند و بعضی از این مباحث را باز کردند. بنده به یاد دارم که در زمان جنگ ایشان می گفتند اگر هر ایرانی چند دانه برنج انتهای ظرف اش را هدر ندهد می‌توان از بندر عباس تا تهران یعنی فاصله هزار کیلومتری را هزار تومانی چید. البته در آن زمان هزار تومانی ارزش داشت مثل امروزه روز نبود که متاسفانه پول ما ارزش خودش را نداشته باشد.

حسن پور با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دولت به منظور کاهش مصرف انرژی، تصریح کرد: دولت باید برنامه ریزی داشته باشد تا از مصرف بی رویه جلوگیری کند. هرکسی به اندازه نیاز اش باید مصرف کند و از اسراف وتبعیض جلوگیری شود. کاهش مصرف با شعار انجام نمی‌شود. برای مثال  در مجلس شورای اسلامی می‌بینید بدون آنکه نیازی به این همه لامپ اضافی باشد اما لامپ ها روشن است و هیچ کسی هم حاضر نیست تذکر بدهد.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: میتوان گفت امر به معروف در کشور در بسیاری از زمینه ها و به خصوصا در زمینه مصرف، به فراموشی سپرده شده است. پدر خانواده حاضر نیست وقتی در خانه چهار لامپ اضافه روشن است این فرهنگ رابه فرزنداش القا کند که خانه را با دو لامپ هم می‌توان روشن نگاه داشت و هیچ مشکلی هم به وجود نخواهد آمد.

حسن پور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور داریم مصرف بیش ازحد حامل های انرژی است که برنامه خاصی هم دولت برای جلوگیری از این هدر رفت سرمایه ها ندارد یا به صورت ساده تر تصمیم گرفته ایم که همه سرمایه های کشور را به نوعی هدر بدهیم. کاش مصرف صحیح و دقیق در کشور صورت می‌گرفت که یقینا این اقدام به نفع آیندگان بود و برای تضمین آینده فرزندانمان راهی جز اینکه از هدر رفت سرمایه هایمان جلوگیری کنیم، نداریم.

او گفت: یکی از سرمایه های کشورمان انرژی است که متاسفانه دولت هیچ برنامه خاصی ندارد. در حال حاضر بنزین از آب ارزانتر است ما نمیگوییم بنزین گران شود اما دولت برای آن برنامه داشته باشد. باید بررسی شود که هر خانواده چه مقدار مصرف می‌کند. مسئولین کشور در قبال سرمایه های این کشور مسئولیت دارند و باید از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا