خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قاچاق سوخت پایگاه داخلی دارد»

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قاچاق سوخت پایگاه داخلی دارد ولی واسطه هایی بین داخل و خارج هم دارند که فروشنده و خریدار را با هم لینک می‌کنند که بیشترین سوخت را به پاکستان و افغانستان انتقال می‌دهند.

قاسم ساعدی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با احیای مجدد کارت‌های سوخت گفت: کارت سوخت با توجه به شرایط زمانی که در آن هستیم اثر خاص خودش را در زمینه مدیریت مصرف سوخت دارد ولی تاثیر قابل توجهی که عده‌ای به دنبال آن هستند را با احیای کارت های سوخت شاهد نخواهیم بود. عده ای معتقدند ارایه کارت سوخت از قاچاق آن جلوگیری می‌کند درحالی که کنترل قاچاق سوخت ربطی به استفاده از کارت سوخت ندارد.

کارت سوخت اثرات لازم را در زمینه مدیریت مصرف دارد ولی تاثیر قابل توجهی در کنترل قاچاق ندارد
او ادامه داد: دغدغه خاطر بعضی از مسوولین این است که باید بر حسب کارت سوخت حرکت کنیم اما کارت سوختی که سهمیه نداشته باشد و میزانی را برای آن منظور نکردند وجود و عدم آن یکی خواهد بود.

ساعدی با تاکید بر رعایت حال مردم جامعه در استفاده از سوخت اظهار کرد: جایگاه قابل قبولی را در تولید بنزین و گازوییل داریم و می توانیم صادر کننده باشیم اما باید در جهت رفاه حال شهروندان گام برداریم و آنها را دراستفاده از سوخت محدود نکنیم؛ بنابراین جلوگیری از قاچاق یک امر واجب و ضروری است که مبادی و مسیرهای قاچاق باید شناسایی و بسته شود و نهادهای متولی، نظارت جایگاه های سوخت از دورترین نقطه تا مرکزیت آنها را در دستور کار خود قرار دهند تا جلوی قاچاق گرفته شود.

مبادی و مسیرهای قاچاق سوخت شناسایی و بسته شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: صادرات بنزین و گازوییل به کشورهای همجوار را درست نمی بینم چراکه مردم باید بتوانند از هر تولیدی که داخلی است و هیچ گونه وابستگی به خارج ندارد استفاده کنند و کارتی کردن و سهمیه بندی هم در شرایط اضطراری و جنگ اعمال می شود.

صادرات بنزین و گازوییل به کشورهای همجوار را کار درستی نمی بینم
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با بیان اینکه کارت سوخت تا قبل از ۲۱ مرداد به دست همه صاحبان وسائط نقلیه می رسد، اظهار کرد: تا زمانی که سهمی برای این کارت‌ها تعیین نکردیم نه مشکلی برای مردم ایجاد شده و نه کاری در جهت مبارزه جدی در زمینه قاچاق انجام دادیم. کارت سوخت به دلیل دغدغه برخی از کارشناسان در خصوص وضعیت قاچاق سوخت ارایه شد اما من به عنوان نماینده مردم در خانه ملت می‌گویم احیای کارت سوخت تاثیر کمی در کنترل قاچاق دارد؛ بنابراین باید عزم جدی در نهادهای نظارتی، بازرسی و حتی مرزبانان در جهت مبارزه با قاچاق و خروج این ماده گرانبها از مرزها بوجود بیاید و ضرورت دارد ستاد مبارزه با قاچاق به جد ورود کند و با این پدیده مبارزه کند.

کارت سوخت تا قبل از ۲۱ مرداد به دست همه صاحبان وسائط نقلیه می رسد
ساعدی ادامه داد: من احساس می کنم ستاد مبارزه با قاچاق برنامه های خاص خودش را دارد ولی در عرصه عمل ضعیف است که این امر، ضعف ستاد مبارزه با قاچاق و بعضی از نهادهای متولی نظارت برای مبارزه با قاچاق را نشان می‌دهد که متاسفانه توپ را به زمین دیگران می اندازند و می گویند عدم وجود کارت سوخت عامل اصلی قاچاق است.

ستاد مبارزه با قاچاق سوخت برنامه های خاص خودش را دارد ولی در عرصه عمل ضعیف است
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مجلس و دولت همسو شدند که این کارت محقق شود ولی ما منتظر نتایج کنترل قاچاق هستیم که آیا واقعا با احیای کارت سوخت میزان قاچاق سوخت کاهش پیدا می کند یا نه؟ و امیدوار هستم نهادهای نظارتی ورود کرده و خلاءهای موجود را شناسایی و پُر کنند. باید از ظرفیت مجلس در تامین اعتبارات لازم و پر کردن خلاءهای موجود استفاده کنند تا پدیده ای به نام قاچاق را اگر هم نمی‌توانیم کامل ریشه کن کنیم لااقل به حداقل برسانیم.

از ظرفیت مجلس در تامین اعتبارات لازم و پر کردن خلاءهای موجود استفاده شود
ساعدی با بیان اینکه بیشترین میزان قاچاق سوخت از طریق جایگاهداران اتفاق می‌افتد، گفت: این جایگاهداران هم متولی و هم سامانه دارند که باید رصد شود و مشخص کنند که کدام جایگاه بیشترین مصرف را دارد و آیا این مصرف به شیوه معمول جامعه است یا غیر معمول؟ خود وزارت نفت یا نهادهای متولی نظارت بر سوخت می‌توانند جایگاه هایی که سوخت از طریق آنها قاچاق می شود را شناسایی کند و شناسایی این جایگاه‌ها کار سختی نیست.

او ضمن انتقاد از عدم برخورد جدی با جایگاهدارانی که قاچاق سوخت انجام می‌دهند، اظهار کرد: متاسفانه عدم برخورد قاطع با عاملین قاچاق به مباحث نظارتی بازمی‌گردد. نمی‌توان قاچاق سوخت را با ارایه کارت سوخت به ماشین‌های سواری که می خواهند ۶۰ لیتر بنزین بزنند کنترل کنیم چراکه این قاچاق ها با بشکه های ۱۰۰ لیتری انجام نمی شود بلکه کامیونی قاچاق می‌کنند و جایگاهدارانی که ۲/۳ سوخت را در اختیار افراد مشخصی قرار می دهند منشاء و مبدا قاچاق هستند که متاسفانه برخورد جدی با آنها صورت نمی‌گیرد.

جایگاهدارانی که  ۲/۳ سوخت را در اختیار افراد مشخصی قرار می دهند منشاء و مبدا قاچاق هستند

ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: قاچاق سوخت پایگاه داخلی دارد ولی واسطه هایی بین داخل و خارج هم دارند که فروشنده و خریدار را با هم لینک می‌کنند که بیشترین سوخت را به پاکستان و افغانستان انتقال می‌دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا