خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رای الیوم از سرنوشت جنگ یمن

به نوشته‌ی رای الیوم وقتی«عبدالله عبدالخالق» مشاور سابق محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی می گوید: «جنگ در یمن برای امارات تمام شد و فقط اعلام رسمی آن باقی مانده است»، این بدان معناست که اعلام خروج نیروهای امارات از یمن که تحت عنوان «استقرار مجدد نیروها» از آن یاد شده است، اقدامی استراتژیک بوده نه تاکتیکی و  در حالی صورت گرفتع است که رهبران این کشور به این اعتقاد راسخ رسیده بودند که تداوم حضور در یمن هیچ دستاورد نظامی برای آنها به ارمغان نخواهد آورد و چاره  دیگری جز کاهش تلفات در سریعترین وقت ممکن و اعتراف به اشتباه، پیش رو  ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی با بیان این مطلب در روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» نوشت: اگر عبدالملک حوثی رهبر معنوی جنبش «انصارالله» در سخنرانی اش گفت که«دشمن روز به روز دچار سردرگمی و فروپاشی می شود و اعلام استقرار مجدد نیروهای اماراتی یکی از دلایل در این زمینه است، به ناحق سخن نگفته است.

عطوان افزود: چیزی که دکتر عبدالله در توییت مزبور سخنی از آن به میان نیاورده، این است که ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان نیز برای امارات به پایان رسیده و سخنان دور روز پیش «انور قرقاش» وزیر دولت امارات در امور خارجه این کشور در خصوص استقرار مجدد نیروهای اماراتی با هماهنگی شریک سعودی، صحت ندارد  و نوعی تملق گویی گمراه کنننده و تلاش برای فریب سران سعودی و ملاطفت با آنهاست.

نویسنده با اشاره به اینکه از زمان سفر «شیخ عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات به مسکو در ماه گذشته روشن بود که امارات به دنبال راهی برای خروج از بحرانی است که در یمن گرفتار آن شده است، ادامه داد: امارات گذرگاهی بهتر از روسیه برای گشودن کانال های ارتباطی دوگانه با جنبش انصارلله از یک طرف و رهبران ایران از طرف دیگر پیدا نکرد؛ هیئت امنیتی اماراتی که تحت عنوان امضای یادداشت تفاهم برای محافظت از مرزهای میان دو کشور به تهران رفت، در واقع یک هیئت فنی نبود بلکه در درجه اول، هیئتی سیاسی با درجه های نظامی بود که  برای شکستن سد قطعی روابط میان دو کشور و مقدمه چینی برای دیدارهای بعدی در سطوح بالاتر به تهران سفر کردند.

عربستان از موقعیت حمله به موقعیت دفاع تغییر موقعیت داده است

تحلیلگر فلسطینی با اشاره به اینکه جنگ در یمن به هیچ یک از اهداف خود نرسید و به سرعت رو به اتمام است و این جنگ، به جنگی معکوس برای عربستان و عمق خاک این کشور تبدیل شده است، یادآور شد: جنبش انصارالله و ائتلافی که رهبری می کند، صاحب دست بالا در این بحران شده است و واقعیت های خود را روی زمین دیکته می کند در حالی که عربستان از وضعیت مهاجم به موقعیت مدافع تبدیل شده است و اگر در حمله ای که نتیجه عکس داشت و به خودش برگشت، موفق نبود و باعث تحریف وجهه اش در جهان و متهم شدنش به جنایات جنگی شد، معتقد نیستیم که  پس از افزایش قدرت حوثی ها، توسعه ظرفیت های هجومی آنها، رسیدن موشک هایش به دمام و فلج کردن حمل و نقل هوایی در سه فرودگاه اصلی جنوب این کشور، در موقعیت دفاع هم به موفقیتی دست یابد.

ائتلاف امارات و عربستان به تار مویی بسته است

عطوان افزود: اینکه موشک های حوثی ها به شهر الدمام مقر شرکت آرامکو و مرکز اصلی صنایع نفتی عربستان برسد، به معنای آن است که این صنعت که سنگ بنای اقتصاد عربستان و مهمترین رکن اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد، ناامن شده و هفت میلیون بشکه نفت عربستان که کل صادرات کنونی نفت این کشور به شمار می رود، در معرض تهدید قرار گرفته است. رهبران امارات متحده عربی از این حقایق و حتی موارد خطرناکتر از آن آگاه هستند بنابراین تصمیم گرفتند از جنگ یمن و ائتلاف سعودی کنار بکشند و اگر موضوع اول را علنی کردند و موضوع دوم را کتمان کردند اما با این حال، چنین رفتاری با شریک سعودی  به تار مویی بسته است  که ممکن است در سایه عصبانیت عربستان در قبال  اقدامات ناگهانی امارات، هرلحظه پاره شود.

وی با اشاره به اینکه حوثی هایی که پیش از این حریف خود را عقب مانده و ساکنین غارها در صعده توصیف می کردند، با پرهیز از حمله به امارات و تمرکز حملات موشکی و پهپادی به عمق عربستان، زیرکی سیاسی بی سابقه ای را از خود نشان دادند و این زیرکی موفق هم بود، خاطرنشان کرد: با  حوثی ها در این باره هم عقیده بودیم اما در اینکه بین دومتحد سعودی و امارتی شکاف ایجاد خواهد  شد، مخالف بودیم. توصیه عبدالملک حوثی به اماراتی ها بسیار مهم است و دلایل واقعی عقب نشینی های کنونی امارات در جنگ یمن در آن خلاصه شده است؛ آنجا که گفت: توصیه من به امارات این است که کلمه عقب نشینی را با استقرار مجدد نیروها جایگزین کند و این عقب نشینی جدی و صادقانه باشد زیرا این به نفع اقتصاد و دیگر سطوح این کشور است. سطح اقتصادی به معنای آن است که عقب نشینی واقعی و جدی، اقتصاد امارات را از موشک های حوثی ها حفظ می کند. کافی است اصابت این موشک ها به آسمان خراش ها و فرودگاههای دبی و ابوظبی و نتایج فاجعه بار آنها و فرار سرمایه گذاران را تصور کنیم.

۶ دلیل پیروزی انصارالله در یمن

نویسنده در ادامه با بیان اینکه حوثی ها به دلایل زیادی که از ذهن دشمنان داخلی و خارجی و کشورهای متجاوز خارج است، قدرتمند هستند؛ تاکید کرد: این دلایل عبارتند از:

اول اینکه آنها توانایی تصمیم گیری بدون هیچ گونه تردیدی را دارند.

دوم : آنها از خاک کشورشان، کرامتشان و آبرویشان دفاع می کنند.

سوم اینکه آنها از حمایت کشورهای عربی و کشورهای نفت خیز برخوردار نیستند و اگر هم از حمایت آنها برخوردار بودند، شکستشان حتمی بود.

چهارم اینکه ایستادن آنها در خندق فلسطین و محور مقاومت با هژمونی آمریکایی اسرائیلی در زمانی است که بسیاری از کشورهای عربی طریق عادی سازی روابط با دشمن در پیش گرفته اند.

پنجم مدیریت هوشمندانه بحران یمن، پیروی از سیاست خویشتن داری و انتخاب دقیق بانکی از اهدافی است که شامل بیش از ۴۰۰ هدف می شود که تاکنون فقط ده تای آنها را عملی کرده اند.

ششم: عدم دروغگویی و کنار گذاشتن اعمال نیابتی .

آیا حمله به اسرائیل غافلگیری آتی خواهد بود؟

عطوان در ادامه نوشت: این مطلب را با یک پیش گویی که ممکن است برای بسیاری تعجب آور هم باشد و به مذاقشان خوش نیاید، به پایان می بریم و آن هم اینکه بعید نمی دانیم که هدف آینده موشک های حوثی ها، بندر «ایلات» و یا «ام الرشراش» در فلسطین اشغالی باشد؛ چون کسی که دارای موشک های بالداری است که به اهدافش در ریاض و دمام  با دقت هرچه تمامتر اصابت می کند، از بمباران این بندر اسرائیلی و ارعاب شهرک نشینان اسرائیلی واهمه ای ندارد و تردیدی به خود راه نمی دهد.

شاید برخی بگویند که ارتش اسرائیل با بمباران صنعا و صعده و دیگر شهرها به بمباران حوثی ها پاسخ می دهد که بعید هم نیست اما این بمباران نتایج عکس به همراه خواهد داشت و به هیچ نتیجه جدیدی دست نخواهد یافت زیرا جنگنده های ائتلاف سعودی اماراتی که در طول پنج سال گذشته یمن را بمباران کردند، اهداف جدیدی برای بمباران باقی نگذاشته اند ونتوانسته اند یمنی ها را تسلیم کنند.

بمباران عمق فلسطین اشغالی به دست حوثی ها و پاسخ اسرائیل به آن بمباران، حوثی ها را به قهرمانانی تبدیل خواهد کرد که یک نیروی بزرگ منطقه ای را با صدها میلیون عرب و مسلمان رهبری می کنند.

آیا این پیش گویی به تحقق می پیوندد؟ کی؟ پاسخ را به هفته ها و ماههای آتی واگذار می کنیم… روزها پیش روی ماست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا