خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قطع رابطه دیپلماتیک متهم بین المللی با ایران

فرید سلطان قیس، دانشجوی دکتری حقوق بین الملل در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: فارغ از تحلیل های مختلف راجع به قطع روابط یا کاهش سطح روابط سیاسی چند کشور وابسته به عربستان با ایران، پشت پا زدن متهم بین المللی «عمر البشیر» به جمهوری اسلامی ایران جای تعجب و تاسف دارد.

زمانی که دیوان کیفری بین المللی حکم بازداشت البشیر رییس جمهور سودان را به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت، نسل کشی و جرایم جنگی صادر کرد، مقامات ایرانی از هرگونه حمایتی از وی دریغ نکردند و حکم صادره را اهانت به جهان اسلام و دولت سودان دانستند و در تمام این مدّت بر خلاف مصوّبات شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کردند.

ذکر این نکته ضروری است که ارجاع وضعیت سودان به دیوان کیفری بین المللی توسط شورای امنیت و مطابق فصل هفتم آن صورت گرفته است و بر همین اساس دولت های غیر عضو اساسنامه رم را نیز در قبال تصمیمات و احکام صادره توسط دیوان متعهد می سازد.

اتهامات عمر البشیر در قضایای دارفور آنقدر سنگین است که بعید است بتواند از مسوولیت خود شانه خالی کند و در صورت دستگیری توسط دیوان کیفری بین المللی و اثبات اتهاماتش ممکن است به بیشترین میزان مجازات مقرر در اساسنامه محکوم شود.

اما به یکباره پس از جریانات نیجریه و حمایت البشیر از قتل عام و سرکوب شیعیان و به دنبال آن تبعیت محض از آل سعودی که دو سال قبل از سفر البشیر به ایران، برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری روحانی ممانعت شده بود، مقامات مسوول ایرانی را باید بیش از پیش متذکر این نکته کند که حمایت از ظالم و هزینه کردن برای او حتی در کوتاه مدّت نیز جواب نمی دهد و بالاخره جنایتکار یک روز ماهیت حقیقی خود را نمایان خواهد کرد. به ویژه اگر حمایتی که با بنیان های انقلاب اسلامی و جریان ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان آن در تناقض آشکار باشد مسلما قابل درک نخواهد بود.

اتفاقات چند روز اخیر امتحان و محک خوبی برای سنجش دوستان در بزنگاه های حسّاس بوده و هست که می تواند دستگاه دیپلماسی و تصمیم سازان سیاست خارجی ایران را در چینش دوستان و همپیمانان منطقه ای راهنمایی کند؛ امتحانی که مسلما عمر البشیر نتوانست از آن سربلند بیرون بیاید و در یک تقابل آشکار علی رغم سوابق حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از او در قضایای دارفور؛ طرف سعودی را گرفت و با یک اشاره ی مقامات ریاض با سر به سمتشان دوید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چی شد اقای احمدیژاد پول این ملت را تو جیب این کشورها میریخت ؟جنایت احمدینژاد نسبت به مردم ایران حالا حالاها التیام پیدا نخواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا