خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش متفاوت بی‌بی‌سی به سخنان رهبری درباره‌ی فرزندآوری

ایرناپلاس نوشت: بعد از بیانات رهبری انقلاب درباره فرزندآوری برخی خانواده‎های آمریکایی، شبکه بی‌بی‌سی ابتدا به تحریف این سخنان پرداخت، اما اکنون سایت این شبکه، برخی مستندات را درباره سخن آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرده است.

روز ۱۳ مرداد امسال، به مناسبت یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را که در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸ ایراد شده بود، منتشر کرد.

ایشان در بخشی از سخنان خود گفته بودند: «به هر حال، افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده‌ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل،  تشویق [هم] می‌شوند و هیچ کس مذمّتشان نمی‌کند. امّا نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیّه تشویق می‌شود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها.»

این استناد رهبر انقلاب با واکنش‌هایی همراه بود، از جمله سایت بی‌بی‌سی که تیتر زد: «آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ‘آمار آمریکا’ خواهان افزایش جمعیت ایران شد» و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای: در بعضی از کشورهای غربی، مثلاً در آمریکا، خانواده‌ای پانزده تا بچه دارند، بیست تا بچه دارند.

اشاره رهبر انقلاب به وجود برخی خانواده‌های آمریکایی با تعداد فرزند زیاد، مثالی بود ناظر به سیاست‌های تبلیغاتی در آمریکا که چنین خانواده‌هایی را مذمت نمی‌کند؛ اما بی‌بی‌سی آن را اشاره رهبری به آمار آمریکا خواند و تلاش کرد آن را با توجه به آمار رسمی دولت آمریکا رد کند. طبق این آمار، متوسط تعداد اعضای خانوار در آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳.۴ بوده است. یعنی هر خانواده ۱.۹ فرزند دارد.  از همین رو، بی‌بی‌سی به تحریف سخنان رهبری متهم شد.

 

… نوزده تا و بیشتر

این رسانه انگلیسی اما یک روز بعد در گزارش دیگری با این عنوان که «آیا خانواده‌های آمریکایی آن‌طور که آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید پربچه هستند؟» سندی که نشانه درستی سخن رهبر انقلاب بود ارائه کرد و نوشت:  10 سال پیش یکی از شبکه‌های تلویزیونی در آمریکا برنامه پربیننده‌ای داشت که زندگی روزانه زن و شوهری با ۱۷ فرزند را به تصویر می‌کشید. جیم و میشل دوگار، زوج مسیحی معتقدی بودند که از وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کردند و می‌گفتند تعیین تعداد فرزندانشان را به خدا سپرده‌اند.

زمانی که این برنامه پس از هفت سال در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، جیم و میشل 19 فرزند داشتند. میشل دوگار نخستین فرزندش را در ۲۲ سالگی به دنیا آورد و آخرینشان را در ۴۳ سالگی. اختلاف سنی میان فرزند ارشد و ته‌تغاری خانواده ۲۱ سال بود. برنامه “هفده تا و بیشتر” که به “نوزده تا و بیشتر” تغییر نام داد، در جذب مخاطب موفق بود و بیشتر از دو میلیون نفر بیننده داشت.

همزمان، برنامه دیگری از یک شبکه تلویزیونی آمریکا پخش می‌شد که زندگی روزمره یک مرد، چهار همسر وی و ۱۸ فرزندش به تصویر کشیده می‌شد که به همان اندازه پرطرفدار بود.

به نظر می‌رسد برنامه‌ای که بی‌بی‌سی به آن اشاره کرده، نمونه‌ای از رویکرد مثبت تبلیغاتی در جامعه و رسانه‌های آمریکا به افراد پرفرزند به جای تقبیح آن است؛ موضوعی که رهبر انقلاب با اشاره به آن، خواستار تشویق فرزندآوری به جای مذمت آن شده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. همه طرفدار فرزند بیشتر و خانواده ی پرجمعیت هستند اما وقتی بحران بیکاری و …. دارد بحرانی بودن خودش را نشان می دهد از کجا انگیزه پرجمعیت و یا فرزندآوری باید نشاط آور شود . فرزند بزرگ بنده با 29 سن و مدرک کارشناسی ارشد سازه هنوز در خانه نشسته و همه اش دنبال جایی است که کار کند . وقتی این خودش صاحب خانواده شود حتما به کمترین فرزند قناعت خواهد کرد زجری که این نسل دارد می کشد نمی د انم در قیامت و پیش خدا و تاریخ جوابگوی اش چه کسی خواهد بود . اما در غرب این بحران وجود ندارد از دیگر جاها هم نیروی کار جذب می کند بنابراین انگیزه آنها در فرند آوریس حتما بیشتر خو.اهد بود .خدایا خودت شاهد باش و شاهد هستی که …………

  2. با تایید بیانات رهبری در زمینه تشویق فرزندآوری ، متاسفانه اقای علی عسگری ریاست صدا و سیما با وجود برنامه سازی در این زمینه، حق عائله مندی کارکنان قراردادی ر ابرای فرزند از 110 هزار تومان در سال 97 به 45 هزار تومان در سال 98 کاهش داده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا