خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش آمریکا به تحولات اخیر در کشمیر

در پی تشدید روابط میان دو کشور هند و پاکستان بر سر کشمیر دولت آمریکا از دو طرف خواست برای حل مناقشه کشمیر وارد مذاکره مستقیم شوند و دراین رابطه خویشتنداری نشان دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست در پی کاهش روابط دیپلماتیک میان دو رقیب هسته‌ای آسیا و لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما همچنان از انجام مذاکرات مستقیم میان هند و پاکستان بر سر کشمیر و دیگر مسائل مورد نظر دو طرف حمایت می‌کنیم.

چین نیز با انتقاد از تصمیم هند در  اعطای وضعیت جدید به منطقه بودایی نشین لاداخ گفت: هند همچنان به تضعیف حاکمیت منطقه‌ای چین با تغییر یک جانبه قوانین داخلی ادامه می‌دهد.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: ما نگرانی خود را نسبت به شرایط منطقه کشمیر به دولت هند اعلام داشته و خواهان آرامش و اعلام شرایط منطقه از سوی دولت هند هستیم.

براساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دولت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، جهت مقابله با آنچه که “اقدامات غیر قانونی و یک‌جانبه” هند می‌نامد، اقداماتی اتخاذ کرده و اعلام کرده است که پاکستان، موضوع مذکور را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد و ارتش نیز در حالت آماده‌باش باقی می‌ماند. وزارت خارجه هند در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

تجارت دو کشور به نظر می‌رسد کمتر در معرض خطر قرار گیرد؛ زیرا مراودات تجاری دوجانبه آن‌ها، طی سال ۲۰۱۸ به ۲/۵ میلیارد دلار ارتقا پیدا کرد که این مقدار ۳ درصد از کل تجارت پاکستان و نیز ۰/۳ درصد از تجارت‌ هند را تشکیل می‌دهد.

تصمیم نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، هم‌سو با یکی از قول‌هایش مبنی بر لغو وضعیت ویژه ایالت جامو و کشمیر بوده است و با این حال، افزایش تنش‌های سیاسی و استراتژیکی، می‌تواند بسیار جدی شود.

مایکل کوگلمن، معاون امور آسیا در مرکز مطالعاتی “ویلسون” در همین خصوص گفته است: “این اقدام پاکستان، کاملا مورد انتظار بود؛ علی‌رغم سروصدای زیاد، اسلام‌آباد گزینه‌های تلافی‌جویانه واقعی را محدودتر کرده است. امکان بازگردانی تصمیم هند از سوی پاکستان وجود ندارد و دولت پاکستان نیز دست به اعزام نیرو به کشمیر نخواهد زد؛ طبعا دست به اقداماتی می زند که ریسک کمتری دارد”.

روابط هند و پاکستان، پس از انفجار انتحاری ماه فوریه در کشمیر که منجر به کشته شدن ۴۰ نفر از نیروهای شبه نظامی هند شد، رو به وخامت گذاشت؛ پس از آن حادثه، هر دو طرف دست به حملات هوایی زدند.

هند، پاکستان را به حمایت از افراط‌گرایان مسلح در کشمیر متهم کرده است. پاکستان با رد این اتهام، اظهار داشته که تنها حمایتی “اخلاقی” از جدایی‌طبان می‌کند.

طی کاهش روابط دو کشور، پاکستان به هند اعلام کرده که کمیساریای عالی خود را از اسلام‌آباد خارج کند؛ هم‌چنین طبق بیانیه‌ وزارت خارجه پاکستان، این کشور کمیساریای منصوبش را به هند نمی‌فرستد.

هند، امنیت فرودگاه‌های چهار شهر بزرگش را سخت‌تر ساخته و ورود مسافران را محدود کرده است. طبق گفته دفتر امنیت هواپیمایی هند، فرودگاه‌ها پس از اقدامات اخیر صورت‌گرفته درخصوص کشمیر، “هدفی آسان” برای انجام حملات تروریستی به شمار می‌روند.

گوپالاسوامی پارتازاراتی، کمیساریای عالی سابق هند در پاکستان، اظهار کرده است که اختلافات بر سر تغییر وضعیت کشمیر، می‌تواند تنها به مناقشات دیپلماتیک منجر شود و به نظر نمی‌رسد که دو طرف، توافق دوجانبه “عدم تعرض به تاسیسات هسته‌ای” را نقض کنند.

وی هم‌چنین اظهار داشته که “ارتش پاکستان، ماجراجو است، اما انتحاری نیست؛ تفاهم دوجانبه هسته‌ای، طی اتفاقات شدیدتری در گذشته، مانند عبور ارتش آن‌ها از مرز و نبرد در کارگل، پا برجا باقی مانده‌ است. در این مورد، اگر خوش‌بین باشیم، آن‌ها موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا