خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا بازیگران «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند؟

گزیده‌ی گفت‌وگوی کامبیز نوروزی، حقوقدان با خبرآنلاین را می‌خوانید:

🔹 من با چیزی که در سطح افکار عمومی جریان دارد کاری ندارم ولی از نظر حقوقی عوامل «شهرزاد» را نمی‌توان به برگرداندن پول متهم کرد. هر یک از این عوامل قراردادی داشتند و پولی دریافت کردند. اعم از بازیگران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عوامل نور و صدا و تصویر تدارکات و سایر بخش‌ها. چه طبق قانون و چه طبق عرف هیچ یک از اینها موظف نبودند که در زمان عقد قرارداد یا در زمان دریافت پول تفحص و بررسی کنند که این پول از کجا آمده، بابت کاری که انجام دادند پولی گرفتند. الان طبق رای دادگاه مشخص شده که سرمایه‌گذار این سریال بخشی از دارایی‌اش را از طرق غیرقانونی به دست آورده. این حکم به سایرین تسری پیدا نمی‌کند. عقل هم چنین حرفی نمی‌زند.

🔹 فرض کنید متهم این پرونده خانه‌ای را از شخصی اجاره کرده و بابت آن پولی پرداخت کرده. ما نمی‌توانیم بگوییم که چون این رای علیه این فرد صادر شده آن صاحبخانه هم باید آن مبلغی که بابت اجاره‌بها گرفته را پس بدهد. فرض کنید متهم این پرونده که رای علیه او صادر شده، روزانه از میوه‌فروش و بقالی خرید کرده و پول پرداخت کرده. ما نمی‌توانیم به آن میوه‌فروش و بقال بگوییم این پول را برگردان. اگر استدلال کسانی که می‌گویند باید اینها پول را برگردانند درست باشد، نتیجه منطقی‌اش این است که تمام کسانی که در طول دوره عملیات غیرقانونی سرمایه‌گذار «شهرزاد» به هر عنوان پولی از ایشان گرفتند باید این پول را برگردانند. قانون و عرف به کنار، عقل سلیم چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

🔹 حتی اگر عوامل این سریال دستمزدی بالاتر از نرمال گرفته باشند هم به هیچ عنوان مایه اعتراض نیست. اولا این که می‌گویید دستمزدها با این سریال افزایش پیدا کرد، من در این گزاره شک دارم. پیش از این سریال هم دستمزدها بالا بود. بازیگری داشتیم که ۷ سال پیش برای یک فیلم با قیمت‌های سال‌های نود، نود و یک، ۴۰۰میلیون دستمزد گرفته بود. بازیگری برای بازی در یک سکانس یک میلیارد گرفته. یا همین الان بازیگری برای یک سریال نمایش خانگی چندمیلیارد گرفته. این رابطه‌ای است بین تهیه‌کننده و بازیگر . یک قرارداد خصوصی است و طرفین حق دارند که درباره شرایطش با هم توافق کنند، هیچ ایراد حقوقی نمی‌شود به این داستان گرفت. شاید از این جهت بشود ایراد گرفت که این منطقی ندارد. کمااینکه الان ممکن است یک فوتبالیست ۱۲ میلیارد برای یک فصل بگیرد، منطقی ندارد ولی اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم بگوییم غیرقانونی است.

🔹در حال حاضر من هیچ موجبی نمی‌بینم که موضوع دستمزد بازیگران «شهرزاد» بخواهد در دادگاه مطرح شود. این نکته را هم باز بگویم که اگر هم قرار به چنین حکمی باشد، فقط بازیگران نیستند که باید دستمزدشان را پس بدهند. تمام تیم صد، صدوپنجاه نفره‌ای که در این پروژه حضور داشتند، حتی آبدارچی باید دستمزدش را برگردانند. اگرچه فعلا طبق رای دادگاه ، سرمایه‌گذار این فیلم به تحصیل مال نامشروع و روابط مجرمانه مالی محکوم شده و وجوه را هم باید برگرداند اما این حکم تسری به پرداخت‌هایی که ایشان طبق قرارداد و قانونی انجام داده،پیدا نمی کند . این نکته مهمی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا