خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانگیری: شرایط از نظر بودجه در سال جاری سخت است

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما با تنگناهایی روبه‌رو هستیم، فشار آمریکا روی بخش نفت، بانک و اقتصاد کشور و نیز روی بودجه و منابع دولت بوده و شرایط از نظر بودجه در سال جاری سخت است.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، دکتر اسحاق جهانگیری در نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در تالار شهر مشهد، اظهار کرد: استاندار خراسان رضوی معروف به این هستند که همواره تلاش می‌کنند ایده‌های نو بیاورند. در دوره استانداری کرمان مثلثی داشتند که اکنون تکامل یافته‌تر شده و بخشی از کارهایی که در آن زمان انجام دادند از جمله آوردن دستگاه و شرکت‌های بزرگ در کرمان که آثار خوبی در برخی شهرهایی که محروم بودند، اتفاق افتاد.

وی افزود: اکنون این ایده را جدی‌تر دنبال کردند. بخش خصوصی در این زمینه در استان همکاری دارد. استان بخش خصوصی بزرگ و فنی و تاثیرگذاری بوده که مسئولیت پذیرفته کار و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد. بنگاه‌های دولتی و خصوصی باید علاوه بر کار اقتصادی مسئولیت اجتماعی را نیز بر دوش بگیرند و کمک کنند، مردم نیز کمک خواهند کرد. ابتکار آقای رزم‌حسینی خوب است و باید حمایت شود، مسئولان دستگاه قضایی و ائمه‌جمعه حمایت کردند.

جهانگیری با بیان اینکه کشور در شرایط دشوار، پیچیده و حساسی قرار دارد، عنوان کرد: با خودمان تعارف نداریم، این شرایط می‌تواند برای کشور محرومیت‌ها، تنگناها و مشکلاتی را ایجاد کند و محرومیت‌هایی نیز ایجاد کرده است. زمانی که آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی را با تمام ابعاد علیه ایران شروع کردند، منظورشان این بود که با این جنگ اقتصادی ایران را از هم بپاشند و جمهوری اسلامی پایان کار خود را اعلام کند. به نظر خودشان برنامه دقیقی تهیه کرده بودند و گفتند همه همکاری کنید تا کار جمهوری اسلامی تمام شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: پیش‌نیاز مقابله با این هدف نمایشی آن چیزی است که در این جلسه اتفاق افتاد، از باب اینکه قوه‌قضاییه، سپاه، دستگاه‌های اجرایی و ائمه‌جمعه زیر یک سقف جمع می‌شوند و یک هدف دارند که آن پیشرفت استان و کشور است و می‌خواهند این هدف را پیش ببرند. آنچه باطل‌السحر بوده و می‌تواند آمریکا را به شکست بکشاند، انسجام، وحدت و همدلی در کشور است تا مردم ببینند در مقابله با تهاجم آمریکایی‌ها وحدت وجود دارد. این امر در کشور ما اتفاق افتاد، پشتوانه قوی وجود داشت و همه همدل و هماهنگ شدند.

شرایط اقتصاد امروز ما از سال گذشته بهتر است

وی بیان کرد: بیش از یک سال است که از تحریم اول آمریکا می‌گذرد، ما باید به خود ببالیم که کشوری چون ما موفق شد در مقابل آمریکا بایستد. شرایط امروز اقتصاد ایران از سال گذشته بهتر است. اکنون نیز شرایط مردم سخت است اما اقتصاد ایران از هم نپاشیده، سرپا مانده، به ثبات رسیده و از تلاطم عبور کرده است. بخش خصوصی ایران امیدوار بوده، بنگاه‌های بزرگ اقتصاد کشور شرایط عادی دارند، بورس کشور در حال جهش است و این نشان می‌دهد مردم به اقتصاد امیدوار هستند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما با تنگناهایی روبه‌رو هستیم. فشار آمریکا روی بخش نفت، بانک و اقتصاد کشور و نیز روی بودجه و منابع دولت بوده و شرایط از نظر بودجه در سال جاری سخت است. بودجه‌ای که مجلس برای سال ۹۸ تصویب کرده، ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد باید از محل فروش نفت به دست آید. آمریکایی‌ها نتوانستند نفت ما را صفر کنند اما درآمد ما با مشکل روبه‌رو شده است. در بخش درآمدزایی و ایجاد درآمد جدید برای اقتصاد مقاومتی موضوع این نیست که فکر کنیم باید کارهای فوق‌العاده انجام دهیم، اقتصاد مقاومتی بالا بردن تاب‌آوری یک کشور در مقابل فشارهای خارجی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید کاری کنیم تا اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های بیرونی مستحکم بماند، تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه این است که بودجه و اقتصاد کشور از درآمد نفت منفک شود، آن روز اقتصاد ما مطمئن است که درآمد نفت در بودجه و اقتصاد ما تعیین‌کننده نیست. ما باید در مقابل آمریکا به راهکارهایی برسیم که بدون نفت مواد اولیه، کالاهای اساسی و دارو وارد کنیم، این رسالت همه کشور است.

وی گفت: استان خراسان رضوی، استانداری مرزی بوده که رسالتش بالاتر است. می‌توانیم نفت تهاتر کنیم. باید راهکاری جدید کشف نماییم، کالا دهیم و کالا بگیریم یا جنسی وارد کرده و نفت صادر کنیم. اکنون غربی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال راهکاری برای حل مسائل خود با ایران هستند زیرا اقتدار، اقتصاد و قدرت ایران را دیدند. اقتصاد ایران علیرغم فشارها به ثبات رسیده است. اینجا استان مرزی بوده و مرز ایران خط قرمز است. فرقی نمی‌کند چه کسی می‌خواهد به مرز ایران تجاوز کند، ایران می‌جنگد، از مرز خود دفاع می‌کند و شهید و جانباز می‌دهد.

زورگویی جواب نمی‌دهد

جهانگیری اضافه کرد: آمریکا پهپاد  خود را به مرز ایران می‌فرستد اما با عکس‌العمل قاطع نیروهای مسلح روبه‌رو می‌شود. این کشور اقتدار دارد و از مرز و کیان خود حمایت می‌کند. انگلیسی‌ها نفتکش ایران را با دزدی دریایی گرفتند و مشاهده کردند که ایران با استدلال‌های حقوقی می‌تواند جلوی نفتکش کشورهای دیگر را بگیرد. این اقتدار، ثبات سیاسی و اقتصادی و انسجام و هماهنگی، این پیام را به دنیا منتقل کرده که باید با کشور و جمهوری اسلامی راه دیگری را پیش بگیرند و آن راه منطق و گفت‌وگو است که دنیا می‌تواند مسائل خود را با ایران حل کند، زورگویی جواب نمی‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان باید خط خود را دنبال کنیم، عنوان کرد: نباید غفلت کنیم و کار خود را کنار بگذاریم. باید در مسیری که برای اداره اقتصاد کشور باز کردیم را پیش ببریم. مسئولان باید گفت‌وگوها را انجام دهند، اگر رسیدند که رسیدند اما گاه شیطنت است که می‌خواهند ما را منحرف کنند. باید مسیر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داخل را پیش ببریم و این کار را خواهیم کرد.

وی بیان کرد: کار شما در استان باید الگویی برای استان‌ها باشد. بسیاری از نیازهای کشور را در این دوره حل کردیم. آن‌ها در تحریم گفتند که هیچ کس حق ندارد بنزین را به ایران بفروشد اما اکنون در اوج تحریم بنزین رسمی یورو ۵ به دنیا صادر می‌کنیم که این شاهکار است. آمریکایی‌ها گفتند جلوی صادرات فولاد و پتروشیمی را می‌گیریم، نه تنها صادرات کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. تراز تجاری کشور ما مثبت بوده و هنوز نیز مثبت است. من افتخار می‌کنم وقتی می‌بینم در کنار این همه فشار این توفیقات ایجاد شده است. روی مسائل استان حساس هستیم، این استان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استان کشور بوده و مسائلش ملی است.

جهانگیری در خصوص بحث حاشیه‌نشینی مشهد، گفت: موضوع حاشیه‌نشینی مشهد با بیش از یک میلیون نفر بعد تهران مهم‌ترین است که باید آسیب‌شناسی کنیم. امروز با این موضوع رودررو هستیم و باید آن را حل کنیم. ۴ یا ۵ جلسه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در حضور رهبر و با حضور سران قوا انجام شد که نشان دهد حساسیت کشور به این مسائل زیاد است.

انتظار صرفه‎جویی از مدیران دولتی در بحث بودجه را داریم

معاون اول رئیس‎جمهور با اشاره به اینکه امسال در بحث بودجه از مدیران دولتی انتظار صرفه‌جویی داریم، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد در بودجه با کاهش درآمد روبه‌رو هستیم، چه راهی برای کشف درآمد جدید و کاهش هزینه‌ها وجود دارد؟ هیچ بریز و بپاشی از هیچ مدیری قابل قبول نبوده و سفرهای خارجی پذیرفته نیست، ما این سفرها را محدود کردیم. استاندار باید در این زمینه نظارت دقیق کنند. باید کارهای مردم را با سرعت دنبال کنیم.

وی در خصوص قطار برقی تهران-مشهد، بیان کرد: در ارتباط با قطار برقی اگر به راهکار دیگری رسیدند بگویند، ما حمایت می‌کنیم. راهکار ما استفاده از فاینانس خارجی بود که با اصرار چینی‌ها در حضور رئیس‌جمهور این کشور امضا شد. راه باز خواهد شد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اداره ایران با روش تمرکزگرایی سخت است و نیازمند هستیم تا به مدل دیگری برای اداره ایران فکر کنیم که نیازمند اصلاحات دیگری است. این گیر قانون اساسی بوده، وگرنه همه طرفدار تمرکززدایی هستند. همچنین باید به مدل‌هایی برسیم که بانک اختیار واگذار کند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: خراسان، اصفهان و تهران از نظر منابع سپرده با تمام کشور متفاوت هستند اما باید به فکر استان‌های دیگر نیز باشیم. این استان مهم با این وسعت مهم‌ترین استان از نظر کشاورزی، صنعت و گردشگری است، در حد توان دولت به کمک می‌آییم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا