خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارنامه هاشمی و دولتش در برخورد با رسانه‌ها و اهالی قلم

محمدعلی کامفیروزی، دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه تهران و فعال دانشجویی در رشته توییتی در پاسخ به اظهار نظر محسن هاشمی که گفته بود «‏‎آیت‌الله هاشمی در دوران ٣٨سال مسوولیت، هیچگاه باعث تعطیلی نشریه و دستگیری روزنامه نگاری نشدند و عموم اتهاماتی که درمورد ایشان منتشر شده، شایعه و جعلی بود، گرچه ايشان ازهيچ رسانه اي شكايت نكرد اما به جامعه آسيب سنگيني بابت تندروي و راديكالي فضا و تخريب ميانه روي توسط افراطيون دو جناح وارد شد» نوشت:

«‏حالا که پسر مرحوم هاشمی رفسنجانی از آزاداندیشی پدرش گفته و منکر نقش وی در برخورد با روزنامه نگاران و رسانه ها در تمام عمرش شده، بد نیست نگاهی به کارنامه هاشمی رفسنجانی و نزدیکان و دولتش در برخورد با رسانه ها و اهالی قلم بیندازیم.

‏حتی اگر بخواهیم از برخوردهای امنیتی با نویسندگان و روزنامه نگاران و ‎#قتلهای_زنجیره_ای بگذریم و از کاری که وزارت اطلاعات دولت هاشمی با روزنامه نگارانی مثل عباس عبدی و حشمت الله طبرزدی و… کرد، بگذریم باز هم ادعای آزادی بیان در رابطه با فردی مثل هاشمی تنها یک شوخی خنده دار است.

‏فارغ از برخوردهای قضایی با رسانه ها و روزنامه نگاران و صرف نظر از حملاتی که به دفتر نشریات در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی صورت می گرفت، هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات، نقش بسزایی در برخورد و توقیف نشریات و یا پرونده سازی و بازداشت روزنامه نگاران داشتند.

‏لغو پروانه انتشار ‎#نشریه_فضیلت_خانواده در سال ۱۳۷۳، آن هم تنها به دلیل انتشار تصویر آقای شهریاری (مجری صدا و سیما) از شاهکارهای هیات نظارت بر مطبوعات در دولت ‎#هاشمی_رفسنجانی است؛ این تصمیم هیات نظارت آنقدر بی مبنا و غیرقانونی بود که بعدا توسط دیوان عدالت اداری کشور ابطال شد!

‏در سال ۱۳۷۳ هیات نظارت بر مطبوعات (با حضور معاونین وزارتین ارشاد و کشور) ‎#روزنامه_جهان_اسلام به مدیرمسئولی سیدهادی خامنه ای را لغو امتیاز کرد؛ گویا دلیل این تصمیم، انتشار مصاحبه ای از محتشمی پور در این روزنامه بود.
این تصمیم هیات نظارت نیز بعدا در دیوان عدالت اداری ابطال شد!

‏/هیات نظارت بر مطبوعات همچنین پروانه انتشار ‎#ماهنامه_تکاپو را به دلیل انتشار شعری از ‎#رضا_براهنی لغو کرد.
شعر با عنوان شکستن در چهارده قطعه نو برای رویا و عروس مرگ منتشر شده بود و هیات نظارت آن را مصداق اشاعه فحشا، منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی دانسته بود.

‏انتشار ‎#هفته_نامه_پیام_دانشجو نیز در سال ۱۳۷۴ توسط هیات نظارت بر مطبوعات متوقف شد، هرچند مدتی بعد مدیرمسئول این نشریه از اتهامات وارده تبرئه شد.
هیات نظارت مطبوعات همچنین پروانه انتشار نشریه کادح را لغو کرد که این تصمیم هیات نظارت نیز بعدا در دیوان عدالت اداری لغو گردید.

‏هیات نظارت بر مطبوعات پیروی شکایت اهالی حصیرآباد اهواز از ‎#هفته_نامه_حوادث به دلیل استفاده از عباراتی مثل “محله کثیف حصیرآباد” و…، با این مجله برخورد کرد.
پروانه انتشار هفته نامه پیام دانشجو نیز یکبار دیگر در سال۷۵ به دلیل انتشار مطالب یاس آور و واهی توسط هیات نظارت باطل شد!

‏دفتر روزنامه توس نیز در سال ۱۳۷۴ با شکایت معاونت سیاسی-امنیتی استانداری خراسان پلمپ شد. البته در این پرونده نیز نهایتا نشریه توس تبرئه گردید!
البته شکایت مسئولان و نهادهای دولتی از نشریات و روزنامه ها محدود به این مورد نبود.

‏در طول هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، شکایات متعددی از سوی مقامات و کارکنان و نهادهای دولتی و یا زیرنظر دولت از رسانه های گوناگون صورت گرفت که بسیاری از آنها آنقدر واهی و بی اساس بود که حتی در دادگاه منجر به صدور حکم تبرئه میشد!

‏از همه شگفت انگیزتر اما اظهار این ادعا از سوی ‎#محسن_هاشمی_رفسنجانی است. کسی که تاکنون از رسانه های متعددی شکایت کرده؛ از سایتهای تسنیم، جهان و صراط نیوز گرفته تا روزنامه های وطن امروز و ایران…
در انتها بد نیست دو نمونه از شکایات ایشان علیه رسانه ها را ببینیم:

‏منبع این ‎#رشتو[رشته توییت] اخبار و مطالب منتشره در فضای مجازی و جلد اول کتاب ارزشمند “اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران (دهه ۷۰)” است که توسط خانم عذرا فراهانی گردآوری و تدوین شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یادمان نرود حوزه ی فرهنگ را دوستان محافظه کار اقتدارگرا اداره می کردند و وزیر ارشاد هم مهندس مکانیک و با آن افاضات و بعد کاندید ریاست جمهوری شد!
    البته بی توجهی و یا جدی نگرفتن حوزه ی فرهنگ از سوی مرحوم هاشمی به دلیل بازسازی اقتصادی و زیرساخت ها قابل قبول نبود!

  2. من کاری به درستی یا نادرستی شکایت از مطبوعات به طور کلی ندارم. ولی این دو نمونه که مربوط به سال ۸۸ بود برای ثبت در تاریخ ضروری است که چه طور جریانی خاص می تواند به تمامی ارکان همان نظامی که به آن مصونیت بخشیده هتاکی کند و آب از آب تکان نخورد. حزب جمهوری به نوعی خاستگاه رهبر امروز ایران هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا