خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آری به سوسن تسلیمی، نه به علی جنتی!

«محمدجواد روح»، روزنامه نگار در یادداشتی در اینستاگرام نوشت:

امروز دو خبر در حوزه فرهنگ مطرح شد: اول، احتمال قطعی بودن خروج علی جنتی از وزارت فرهنگ ایران و دوم، بازنشر خبری درباره معرفی سوسن تسلیمی به عنوان وزیر فرهنگ سوئد.

من قضاوتی درباره عملکرد حضرت جنتی ندارم. صرفا معتقدم ایشان آنسان که باید با ساز مخالفان فرهنگ هماهنگ نبود که انتقادهای پنهان و پیدای آنها را آفرید. این اواخر البته کوشید هماهنگ شود که طبعا به طبع اهل فرهنگ و حتی شخص رئیس جمهور نبود. بنابراین، تغییر در این مرحله اگر از باب نارضایتی روحانی باشد و نه بریدن جنتی، قابل فهم و مناسب است.

اما مساله ای کلان تر در این میان است و آن، اینکه چرا کار فرهنگ در این ملک در دست اهل فرهنگ نیست؟ چرا شاملوها، گلشیری ها، بیضایی ها، حاتمی ها، شجریان ها، تناولی ها، انتظامی ها و هزاران چهره اهل هنر و فرهنگ و حتی مطبوعات و رسانه باید اموراتشان در دست فلان روحانی و نظامی و سیاسی باشد؛ هرچند به نیکی خاتمی و مهاجرانی و بورقانی باشند و نیز همین جنتی که دست کم می توان گفت دشمن اهل فرهنگ نبود.

مطرح شدن چهره های فرهنگی ایران در کشور دیگر، نشان از آن دارد ما تنها مفاخر فرهنگی تاریخ خود را به تاراج نمی دهیم، زندگان را هم فراری می دهیم. در آنجا، حتی این امر مطرح می شود که کار فرهنگ خویش را به فرهنگیان فراری ما بخشند و در اینجا، نه تنها کار فرهنگ به اهل فرهنگ نمی سپاریم؛ بلکه غیرفرهنگیانی را هم که دشمن اهل فرهنگ نیست، به سنگ تحجر از میدان می رانیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب آقای محمد جواد روح، بهتر است ملاک و معیار را سواد لازم و تقوای کاری بدانید.نه روحانی بودن یا کلاهی وکت وشلواری بودن ودیگر اینکه اگر بخواهد فرهنگ در این مملکت
    سامان بگیردلازم است معیار لازم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شود که قابلیت اجرا داشته باشد والا خود شما هم می دانید افرادی که نام بردید نه توان این کار را دارند نه بخش تاثیر گذار جامعه ما زیر بار آنها می رود.چرا شما که می دانید این امکان پذیر نیست.و جزو محالات عادی ایست که جامعه زیر با تفکرات شاملو،تسلیمی گلشیری برود برادر جان چرا مطلبی را می نویسید که جز آدرس غلط دادن چیز دیگری نیست.

    2
    2
  2. برادرِ عوام، اگر در متن حضرت روح دقت كرده بوديد درمى يافتيد كه او نيز سخن شما را گفته است والا در مثل مناقشه نيست. نويسنده براى آنكه جامعيت سخنش مخدوش نگردد ، مهاجرانى و خاتمى را نيز در زمره اين گروه آورده است والا كيست كه نداند دوران خاتمى و مهاجرانى در وزارت ارشاد جزو بهترين و به سامان ترين دوره ها بوده است.
    در هر صورت تصديق مى فرمائيد كه نه حوزه و نه پادگان هيچيك محل آموزش فرهنگ و هنر نيست

  3. حجت الاسلام والمسلمین سالک در گفت و گو با تابناک درباره دغدغه ها و نگرانی های فرهنگی مراجع، علماء و حوزه، اظهار کرد: گلایه آقایان علماء روشن است………………
    وی افزود: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار است که به دنبال گسترش فرهنگ اسلام در کشور باشد ……………….

    فرق نمیکند چه کسی سکان دار وزرات فرهنگ و ارشاد شود ، چه از اهالی فرهنگ و چه از……. ، وزیرفرهنگ باید هر روز و همه جا ، جوابگوی دغدغه ها و نگرانی های فرهنگی مراجع ، علما و حوزه باشد.
    با این شرایط چه کسی را شما سراغ دارید که، هم اهالی فرهنگ و جامعه و هم این آقایان را راضی نگه دارد ومسائل فرهنگی را سر و سامان دهد !؟

  4. درباره معرفی خانم سوسن تسلیمی به عنوان وزیر فرهنگ سوئد، باید گفت:
    قدر زر زرگر شناسد
    قدر گوهر ، گوهری

  5. ما باید باور کنیم ! جامعه ای که دین حاکمیت دارد امثال خانم تسلیمی و…نمی توانند مسئولیت داشته باشند.اگر بگویید خوب دین حاکمیت نداشته باشد. جواب این است که این امر دستوری نیست.بلکه خواست مردم است.اگر بگویید اینطور نیست مردم خواستار حکومت دینی نیستند .جواب این است که به یک قرن مبارزات مردم نگاه بکنید.خواهید دید همیشه مبارزه مردم«اکثریت»برای دین بوده است.انقلاب 57و شعار هایش در پیش روی شماست.اصلا ما میگیم خانم تسلیمی گوهر نایاب!برادر عزیز اگر می خواهید کاری انجام دهید به دور از احساسات و شعار زدهگی باید جامعه را به سمت اعتدال هدایت کرد و این کار هم نیاز به زمان طولانی دارد.والا صلاح خویش خود دانید.بدانیم و بدانند.که تا مردم ایران از قرآن واهل بیت پیامبر پیروی می کنند محال است بدون حکومت استبدادی خشن امثال خانم تسلیمی وزیر شوند.که آن هم این گوی این میدان.

  6. آهاى فرنگى هاى نافرهيخته ! خيال كرديد ما عقلمون نميرسيد از نخبه هائى كه به اونجا مهاجرانديم يا دو دستى تسليم تون كرديم خودمون استفاده كنيم ؟! زهى خيال باطل ، بسى اوهام خام ! مقصر مائيم كه زيادى به فكر شمائيم ! اگر به فرمايشات اخير دكتر توجه ميكرديد متوجه ميشديد ؛ مُخ مُفتى صادر كردن ما حكماً حكمتى داره ! تنها كشورى كه زير اين آسمان كبود در قبال جامعه جهانى احساس مسؤليت ميكنه و دلش شورِ بشر معاصر رو ميزنه ايرانه ! انصافاً كدام كشور را سراغ داريد كه مدام در حال توليد فكر و صادرات نخبه به اقصا نقاط جهان باشه ، اونهم بدون چشمداشت ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا