خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش: امر به معروف بهانه‌ی اخاذی در پارک‌های جنگل

کتایون آزاد، انصاف نیوز: «می‌گفت از ما عکس دارد و می‌تواند به پلیس پارک بگوید؛ هرچه التماس کردیم قبول نکرد؛ ماهم مجبور شدیم برای اینکه آبروی‌مان نرود به او پولی دهیم.» اینها گفته‌های دختر جوانی است که همراه دوست پسر خود به پارک جنگلی رفته بوده و مورد اخاذی قرار گرفته است.

زورگیران گاهی از پارک‌های جنگلی برای اعمال زورگیری و یا اخاذی استفاده می‌کنند. آنها در این پارک‌ها در قالب مامورنما‌ها یا آمران به معروف ظاهر می‌شوند و با ترساندند دخترها و پسرها پولی می‌گیرند. ایسنا در گزارشی در سال 92 به دستگیری سه نفر از مامورنماها اشاره کرده است.

به گزارش انصاف نیوز پارک‌های جنگلی، مکانی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان است که به وسیله این افراد دچار ناامنی شده‌اند.

اخاذی از جوانان توسط افراد مختلفی انجام می‌شود و ممکن است برخی از آن‌ها از عوامل اجرایی پارک‌ها باشند. رشوه گیری ماموران حراستی در پارک‌ها یکی از انواع آن است.

مهسا دختر جوانی است که می‌گوید بهار برای تدوین یک پروژه با یکی از دوستان پسر خود به دربند رفته بوده اما فردی با فریاد زدن و ناسزا گفتن به سمت آنها می‌آید و با برخورد بد آنها را به انتظامات می‌برد.

امین دوست مهسا می‌گوید: «اول که سمت ما آمد داد زد و شروع کرد به فحش دادن که شما چه کار می‌کنید؟ هر چه ما گفتیم که دانشجو هستیم و برای پروژه به اینجا آمده‌ایم قبول نکرد و بعد از بحث با من به صورتم سیلی زد. بعد از اینکه در انتظامات مهسا را از اتاق بیرون کرد با لحن و رفتار بدی با من صحبت کرد ولی زمانی که من گفتم شما کاری نکن من جبران می‌کنم، تاحدودی نرم شد و بعد از دو-سه بار پیشنهاد من را قبول کرد.»

نوع دیگری از اخاذی توسط افرادی انجام می‌شود که هیچ ارتباطی با عوامل  پارک‌ها نداشته‌اند و از افراد معمولی محسوب می‌شوند. این زورگیران که اطلاعاتی از خود نمی‌دهند، تلاش می‌کنند با ایجاد تنش افراد را مضطرب کنند تا در شرایط متشنج با دریافت پول از آن‌ها به هدف خود برسند.

مینا دختر دیگری است که می‌گوید: «یک بار با دوست پسرم به چیتگر آمده بودیم و بالای یکی از کوه‌ها وسایلمان را پهن کرده بودیم؛ بعد از ناهار در کنار هم دراز کشیده بودیم که یک نفر از کنار ما رد شد ولی بعد از چند دقیقه دوباره برگشت و شروع به دعوا کردن با ما کرد. دوست پسرم هم شروع به دعوا با او کرد.

آن فرد مدام می‌گفت من شما را لو می‌دهم و باید 500-600 تومان جریمه بدهید و شلاق بخورید. ما هم گفتیم اگر به تو پول بدهیم می‌روی؟ گفت می‌شود چشم پوشی کرد. ما هم مجبور شدیم دویست و پنجاه هزار تومان به او بدهیم.»

مینا درپاسخ به این سوال که آیا پیگیری کرده‌اند یا نه، گفت: «ما ترسیده بودیم و بعد از اینکه پول دادیم سریع از آنجا رفتیم منتها جالب اینجا بود که هرچه ما اصرار کردیم شماره کارت به ما نداد و فقط پول نقد می‌گرفت.»

این افراد در مکان‌های مخصوص و در میان درختان پنهان می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف به سراغ جوانان و زوج‌های جوان می‌روند.

محمد پسر جوانی است که در پارک چیتگر دوچرخه سواری می‌کند، می‌گوید زیاد به اینجا می‌‌آید و پارک را به خوبی می‌شناسد. او به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «خانه من نزدیک اینجاست و برای ورزش زیاد اینجا می‌آیم، چند بار تا به حال مردانی را دیده‌ام که در میان درختان در ارتفاعات یا مکان‌هایی که دید کمتری نسبت به مکان‌های دیگر دارند می‌ایستند و در زمان مناسب به سراغ افراد می‌روند. فرقی نمی‌کند این افراد زوج باشند یا زنان. حتی دیده‌ام که به اسم مامور با زنانی که حجاب ندارند یا بد حجاب هستند برخورد می‌کنند و تظاهر می‌کنند مامور گشت ارشاد هستند و در ازای دریافت پول، آن‌ها را رها می‌کنند.»

محمد همچنین تعریف می‌کند: «چند هفته پیش زمانی که در حال استراحت بودم، دختر و پسر جوانی را دیدم که ترسیده بودند و دنبال عابر بانک می‌گشتند. من چون قبل‌تر از این هم از این افراد دیده بودم، گفتم بروید پیش مامور پارک و بگویید کجا به سراغتان آمده است. دختر گریه‌کنان گفت آخه گواهینامه‌مان را از ما گرفته است. از پسر پرسیدم چقدر از شما خواسته گفت سیصد تومان.»

بعضی از افرادی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرند، تحت جو به وجود آمده پرداخت پول را راهی برای رهایی از این مخمصه می‌بینند اما بعضی دیگر راه‌های متفاوتی را برای مقابله با این زورگیران انتخاب می‌کنند.

زوج جوانی برای گردش به این پارک آمده بودند، مرد به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «ما در اوایل نامزدی به اینجا آمده بودیم. در جای خلوتی نشسته بودیم و چون هوا گرم بود همسرم شالش را برداشته بود، مردی به سمت‌مان آمد و با عصبانیت شروع به داد و فریاد کرد که: «اینجا را تبدیل به خانه فساد کرده‌اید!»، ما هم گفتیم که نامزد هستیم ولی با دعوا و سر و صدا گفت: «الکی می‌گویید، باید با خانواده‌ها تماس بگیرید.» من هم گفتم که اشکالی ندارد بیا برویم فلان جا (که در نزدیکی ایستگاه پلیس بود) تماس بگیریم ولی بعد از اینکه به محل مورد نظررسیدیم، او را دیگر ندیدیم.»

حمید یکی دیگر جوانانی است که به همراه دوستان خود به پارک آمده است. او در اینباره می‌گوید: «باید بلد باشید چجوری با این افراد برخورد کنید. چند وقت قبل با خواهرم برای دوچرخه سواری به اینجا آمده بودیم، بعد از ورزش درماشین دراز کشیده بودیم که مردی مزاحم‌مان شد و گفت اینجا در ماشین نباید بشینید و معلوم نیست که چه می‌کنید.

من چون پیش از آن از دوستانم درمورد این موضوع شنیده بودم، می‌دانستم چگونه رفتار کنم به همین خاطر با سرو صدای زیاد با او دعوا کردم و وقتی دید قرار نیست کوتاه بیاییم با غرغر و تهدید به اینکه شماره ماشین را به پلیس می‌دهم وعکس شما را گرفتم، رفت.»

«شکایتی با این مضمون نداشته‌ایم»

یکی از ماموران یگان محافظت پارک چیتگر درباره‌ی این موضوع به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «ما شکایتی در این زمینه نداشتیم و ماموران ما هم در گشت زنی و مشاهده این نوع ارتباطات میان دختران و پسران جوان، به آنها تذکر لسانی می‌دهند و می‌گویند هر چه سریعتر پارک را تخلیه کنند.»

رییس کلانتری 181 ورداورد، درباره‌ی ادعای افرادی که می‌گویند به خاطر ارتباط دختران و پسران جوان در پارک، آنها را جلب می‌کنند، می‌گوید: «ما به شکایات مکتوب و با شواهد مستند می‌پردازیم و فقط با پایه‌ی ادعای افراد به آن نمی‌پردازیم.»

خرمشاهی: تنها ضابط قوه قضاییه امکان برخورد با افراد را دارد

عبدالصمد خرمشاهی - وکیل
عبدالصمد خرمشاهی – وکیل

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری، در اینباره به انصاف نیوز توضیح داد: «این افراد حقی ندارند که اینگونه عمل کنند. اگر کسی مبادرت به این کار بکند، اخاذی کند یا از کسی پول بگیرد، تحت عنوان اخاذی یا اخذ مال به انس، خودش تحت تعقیب قرار می‌گیرد. صرف بودن دختر و پسر در کنار هم که جرم نیست، روزانه هزاران زوج در کنار هم می‌بینیم، ممکن است که نامزد باشند یا زن و شوهر باشند.

اینکه کسی این افراد را تهدید کند، خود مجرم است و فرد تهدید‌کننده محسوب می‌شود که خود عناوین جرم انگارانه دارد. ما قانون داریم که اگر کسی برخلاف قانون جرم مشهودی انجام دهد، این وظیفه ضابطان قوه‌ی قضاییه است که تحت مقررات خاصی، به آنها گوشزد بکنند و اخطار دهند، اگر جرم مشهودی دیدند با آن‌ها برخورد کنند.

این نمی‌شود که برخلاف قانون و مقررات کسی بتواند به این بهانه اخاذی یا خفت‌گیری کند، اگر این امر رواج پیدا کند، هرج و مرج در کشور زیاد می‌شود و باعث ناامنی در جامعه می‌شود. عملکرد این افراد نه تنها قانونی نیست بلکه بر خلاف قانون است و امکان پیگیری قانونی دارند.»

خرمشاهی همچنین افزود: «اگر کسی عامر به معروف باشد در مواجهه با این افراد، باید تذکر زبانی بدهد نه اینکه برخورد فیزیکی کند و اگر ضابط قوه‌ی قضاییه باشد، باید تذکر بدهد و یا برخورد قانونی کند در غیر این صورت شخص دیگری حقی ندارد به افراد تذکر بدهد.»

شفیقی: در مقابل زورگیران با پلیس تماس بگیرید

عبدالحمید شفیقی، کارشناس مسوول فرهنگ حرفه‌ای، درباره‌ی برخورد با این افراد می‌گوید: «در برخورد با این افراد، اول باید با نیروی انتظامی (صد و ده) تماس گرفته شود. دو حالت دارد؛ یا فرد کلاهبردار است و بعد از این تماس می‌رود و یا می‌خواهد آسیبی برساند که در این صورت دفاع باید مشروع باشد، مثلا با داد و فریاد چند نفر را دور خود جمع کند یا اگر توانایی دفاع دارد متناسب با حمله و در چارچوب قوانین ما دفاع کند.

بعد از آمدن مامور انتظامی اگر فرد فرار کرده باشد، باید گزارش نوشته شود و مامور صورت جلسه بنویسد که سپس یا از طریق نیروی اننتظامی و یا دفاتر خدمات قضایی، یک شکایت تنظیم شود و پیگیری شود. بعد از آن هم در مرحله‌ی بازپرسی ممکن است سوالاتی پرسیده شود و یا چهره‌نگاری شود تا آن فرد را پیدا کنند.»

طبق ماده 637 قانون اساسی، زن و مردی که زوجیت در میان آن‌ها برقرار نباشد، در انظار عمومی مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد، اما در این قانون حضور شاهد و مدرک مستند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

شفیقی در پاسخ به این سوال که اگر افراد شکایت کنند، آیا برای خودشان هم مشکلی پیش می‌آید، گفت: «در بحث ارتباط نامشروع در حال حاضر قانون، مصادیق را مشخص نکرده به همین دلیل هیچ پیگیری‌ای نمی‌شود. ارتباط نامشروع، زیرمجموعه‌ی شکایت خصوصی بررسی می‌شود.

جنبه‌ی عمومی جرم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه شکایت خصوصی را مبنا قرار می‌دهند. در قانون در بعضی بخش‌ها مانند این موضوع دوپهلو صحبت شده است. این افراد اگر شاکی خصوصی نداشته باشند هیچ رسیدگی‌ای نمی‌شود چون اثبات آن سخت می‌شود.

زمانی شاهد وجود دارد که می‌گوید من اینها را در وضع منافی عفت دیدم، که در این صورت باید شاهد و فیلم و مدرک وجود داشته باشد. در این صورت ضابط  می‌تواند به عنوان شاکی از طرف دستگاه انتظامی، شکایت کند. بعد از شکایت هم  نماینده دادستانی، تحقیقات محلی می‌کند و سپس دادستان از گفته‌ی شاهدان به این نتیجه می‌رسد که آیا عنوان مجرمانه بر آن صدق می‌کند یا خیر.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. یعنی چی با دوست پسرش
    همین لودگی ها و ولنگاری ها را را کردید که وضع حجاب توی جامعه اینجوریه دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا