خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گران‌فروشی دردناک‌تر از گرانی!

حمیده زند در گزارشی برای ایسنا نوشت: در سیستم و شبکه توزیع، آفت گرانفروشی، دردناک تر و رنج آورتر از گرانی است؛ اگر گرانی ها نتیجه کمبود، تحریم، افزایش بی رویه هزینه ها و برخی سوء مدیریت های ناکارآمد است، قطعا گرانفروشی، نتیجه زیاده خواهی و بی انصافی در جامعه و یا فقدان نظارت هاست.

‌گرانفروشی از جمله آفات و آسیب هایی است که به جان بازار می افتد و به راحتی سیستم توزیع سالم و عادلانه را مختل می کند و در نهایت تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی به بار می آورد.

رواج گرانفروشی در جامعه، امنیت روانی را از بین می برد و افزایش قیمت های کاذب، به تورم دامن می زند و زمینه احتکار، کمبود و گسترش بی اخلاقی ها در بازار را فراهم می کند.

در قانون اصناف وقتی قیمت معینی برای افزایش سود یک کالا، تعیین می شود، آن درصدی که فروشنده در جهت سود بیشتر بر روی کالا، تحمیل می کند، مصداق گران فروشی است که به نوعی حق الناس و اجحاف در حق مردم و به ویژه قشر ناتوان و ضعیف محسوب می شود.

وقتی کاسب را حبیب خدا می نامند، او امین مردم در حفظ امانت است و باید امانت دار خوبی در معاملات و رساندن کالا به دست مردم باشد، اما گرانفروشی و دوچندان کردن قیمت ها، با خصلت نیکوی حبیب الهی در تضاد است و چه بسا خیانتی بزرگ به شمار رود.

بخش زیادی از رشد قیمت‌ها، ریشه در گران فروشی دارد و مقابله با این پدیده بر عهده متولیان تنظیم بازار است، اما به نظر می رسد فرهنگ سازی برای احیای خصلت های نیک و اخلاق مداری در روند خرید و فروش و معاملات می تواند گرانفروشی ها را به عنوان یک آسیب جدی و زیان بار،از میان ببرد.

گرانفروشی خود آفتی بزرگ است و آسیب های زیادی به همراه دارد و به راحتی توازن میان عرضه و تقاضا در بازار را نشانه می گیرد و ثبات قیمت را از بین برده و موجب نارضایتی در جامعه می شود.

این پدیده شوم هنگامی دردناک تر و غیر قابل تحمل می شود که می تواند بر روی تامین مایحتاج اصلی مردم، اثر منفی بگذارد و اصنافی که در چنین آشفته بازاری، دارای قدرت تعیین هستند، بتوانند بین کالای اساسی و قشر ضعیف، فاصله بیشتری ایجاد کنند.

بر همین اساس علاوه بر مهار گرانی ها، که خود وزنه‎ای سنگین بر دوش ضعیفان قرار می دهد، باید، عزمی جدی در مدیران و مسئولان در جهت مقابله با گرانفروشی شکل بگیرد و سازوکارهایی در تنظیم قیمت در بازار تعریف شود که قدرت خرید مردم را افزایش داده و مانع از سودجویی عده‌ای فرصت طلب، در بازی با معاش مردم شود.

دولت به تنهایی نمی تواند با گرانفروشی مقابله کند

استاندار قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص اهمیت مقابله با پدیده گرانفروشی گفت: تنظیم بازار در تامین ارزاق عمومی مردم اهمیت زیادی دارد و باید در جهت تنظیم بازار، با تصویب تعرفه بر روی اقلام مانع از گرانفروشی شد.

بهرام سرمست بیان کرد: در تنظیم بازار، قیمتی مصوب می شود که هم تولید کننده و هم مصرف کننده به یک رضایت نسبی دست یابند و بتوان از هر دو طیف حمایت کرد. اگر در تنظیم بازار به قیمتی مصوب و قابل قبول دست پیدا کنیم اما عده ای با فرصت طلبی و سودجویی، این تعرفه ها را در افزایش سود به ویژه برای کالاهای اساسی نادیده بگیرند، گرانفروشی اتفاق افتاده و باید با جدیت با آن مقابله شود.

استاندار قم همچنین عنوان کرد: دولت به تنهایی نمی تواند با گرانفروشی مقابله کند و باید از بخش خصوصی و مشارکت های مردمی در کنترل قیمت در بازار استفاده کرد. گرانفروشی در عرضه کالا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید بر اساس بازرسی، نظارت، گردآوری مستندات و ارائه گزارش های مردمی با متخلفان با جدیت برخورد شود.

افزایش خودسرانه قیمت، مصداق گرانفروشی است

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد، بیان کرد: هر کالایی دارای یک قیمت مصوب است که بر اساس هزینه های تولید تعریف می شود. پس از تصویب قیمت در تنظیم بازار، نظارت کافی و کنترل جدی از سوی دستگاههای ذی ربط امری ضروری است تا مانع از گرانفروشی شویم.

غضنفری گفت:هر گونه افزایش خودسرانه قیمت، مصداق گرانفروشی است و با آن برخورد تعزیراتی و قانونی می شود و دستگاهها مکلف هستند با نظارت مستمر جلوی سودجویی و فرصت‌طلبی ها را بگیرند.

وی افزود: باید در تصویب قیمت کالاها نیز توان و قدرت خرید مردم و میزان عرضه و تقاضا در بازار را در نظر گرفت تا تامین کالاهای اساسی، فشار مضاعفی را به مردم تحمیل نکند.

معاون استاندار قم بیان کرد:مسئولان باید در روند گرانی ها، پاسخگوی افکار عمومی باشند و در حد توان از افزایش قیمت جلوگیری کنند و قیمت ها را به نفع مردم و در حمایت از تولیدکننده تعدیل کنند.

گرانفروشی، ضربه مهلکی به اقتصاد وارد می کند

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت قم در خصوص ضرورت مبارزه جدی با پدیده گرانفروشی توضیح داد: گرانفروشی، ضربه مهلکی به اقتصاد وارد می کند و باید به هر شکل با پدیده گرانفروشی مقابله کرد.

محمود سیجانی عنوان کرد: در طول سال به ویژه در برخی از ایام که بازار گرانفروشی ها توسط سودجویان داغ می شود، طرح های مختلفی در جهت تشدید مقابله با گرانفروشی تعریف شده و پرونده های زیادی در رابطه با افزایش خودسرانه قیمت ها شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: براساس ماده ۲ قانون تعزیرات، گران‌فروشی شامل عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود، است.

گرانفروشی، کم فروشی و تقلب از مصادق تخلف صنفی است

وی ادامه داد:طبق مواد ۵۷، ۵۸ و ۵۹ قانون نظام صنفی، «گرانفروشی»، «کم فروشی» و «تقلب» نیز از مصادیق تخلف صنفی محسوب می‌شوند و باید با آن به شدت مقابله کرد.

گرانفروشی بازار را بیمار و ملتهب می کند

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت قم بیان کرد: طبق قانون، گرانفروشی نیز همچون عرضه خارج از شبکه و امتناع از فروش کالا و احتکار تخلف صنفی تلقی می شود و بازار را بیمار و ملتهب می کند. دستگاه های مختلفی از جمله دادستانی، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی در طرح های مقابله با گرانفروشی مشارکت دارند و تیم های بازرسی به طور شبانه روزی در قالب طرح های مختلفی به ارزیابی وضعیت بازار در جهت جلوگیری با گرانفروشی می پردازند.

سیجانی افزود: رسانه ها نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی مردم دارند، گاهی فروشنده ای روی قیمت درج شده کالا دست برده و قیمت را تغییر می دهد و اصلا نمی داند که مرتکب تخلف و جرم شده است و یا قیمتی را به دلخواه روی کالای مصوب می کشد.

وی اظهار کرد: اگر فرهنگ‌سازی در سطح وسیعی شکل بگیرد و جامعه نسبت به تبعات گرانفروشی آگاه شود، کمتر شاهد تخلفاتی از این دست خواهیم بود، البته برخورد قانونی با سودجویان و جلوگیری از گرانفروشی همچنان به قوت خود باقی است.

گرانفروشی یک نوع هیجان کاذب برای خرید کالا به وجود می آورد

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت قم بیان کرد: گاهی گرانفروشی یک نوع هیجانات کاذب برای خرید کالا به وجود می آورد و موجب نگرانی مردم می شود، اگر کالایی در بازار دچار کمبود شد، این دوره موقت است و نباید با تقاضای بیش از اندازه این کالا، فرصت به دست سودجویان بدهیم.

وی تصریح کرد: در قم 35 هزار صنف با سطح اشتغال بالغ بر 80 هزار نفر فعال هستند و بیش از 90 درصد از ارزاق مردم توسط این صنوف توزیع می شود و نظارت جامع بر نحوه عرضه و رعایت قانون، می تواند مانع از گرانفروشی در سطح وسیعی از شبکه توزیع شود.

گزارش های مردمی، دست بسیاری از گرانفروشان را رو می‌کند

احمدرضا سمیعی‌نسب معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز با اشاره به اینکه علاوه بر نظارت های دقیق بر بازار، مشارکت ها و گزارش های مردمی دست بسیاری از گرانفروشان را رو می کند، عنوان کرد: در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی با شماره 124 تماس گرفته شود و مردم گزارش ها را ارائه کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر تماس با سامانه، مردم می توانند به صورت حضوری نیز به سازمان صنعت معدن تجارت مراجعه کرده و بر اساس مستندات، شکایت خود را به صورت کتبی تنظیم کنند.

سمیعی نسب بیان کرد: اصناف وظیفه دارند، قیمت ها را به طور شفاف بر روی کالاها درج کنند تا مردم با آگاهی نسبت به قیمت به خرید بپردازند، وقتی قیمت‌ها شفاف و واضح ارائه شود، خود به خود جلوی بسیاری از گرانفروشی‌ها و تخلفات گرفته خواهد شد.

گرانفروشی و ظلم به مردم، در فرهنگ ملی و دینی ما جایگاهی ندارد

استاد ابوالحسن گرامی یکی از اساتید قم پژوهی و از ادیبان قم در خصوص گرانفروشی نیز عنوان کرد: ما ایرانی ها دارای خصلت‌های نیکی بودیم که با پذیرش اسلام بسیاری از این خصلت‌ها را در سطح جامعه توسعه دادیم و به آن پایبند شدیم.

وی اظهار کرد: گرانفروشی و ظلم به مردم، در فرهنگ ملی و دینی ما جایگاهی ندارد و چنین بداخلاقی هایی، اعتماد مردم را از بین می برد و زیان های فراوانی به بار می آورد.

گرامی بیان کرد:کسب و کار و فعالیت در بازار تنها یک شغل نیست بلکه با معاش مردم ارتباط مستقیم دارد،از این رو کاسب را جیب خدا می خوانند زیرا واسطه ای برای تامین رزق مردم است.

وی گفت: در گذشته علما و مراجع به شدت با گرانفروشی ها و کم فروشی ها مقابله می کردند و در کنار مردم بودند و اجازه نمی دادند که با رزق آنان بازی شود، امروز نیز بسیاری از علما واکنش‌های تندی نسبت به گرانفروشی دارند زیرا جامعه و خانواده ها را گرفتار تر می کند.

گرامی افزود: نباید عده ای با بی اخلاقی و کنار زدن ارزش های انسانی و با استفاده از فرصت های نامشروع، به جولان بپردازند و در حق مردم ظلم کنند، این ها با آئین جوانمردی و فتوت در تضاد است.

گرانفروشی،غوطه‌ور شدن در چنگال گناه و معصیت است

استاد حسین انصاریان از اساتید برجسته اخلاق در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آسیب های گرانفروشی گفت: یکی از ارزش‌های مهم در آموزه های دینی، کسب لقمه حلال است که دل ها را نورانی می کند.

وی اظهار کرد: دنیا محلی برای آزمون است، وقتی انسان در شرایطی قرار بگیرد که می تواند معصیت و گناه کند اما از آن چشم پوشی می کند، گوهر وجودی خود را به بهترین شکل نمایان می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: گرانفروشی نیز همچون برخی از صفات ناشایست، غوطه‌ور شدن در چنگال گناه و معصیت است، گرانفروشی ایجاد حرج و سختی در معیشت مردم است و عذاب الهی سختی در انتظار گرانفروشان و کم فروشانی است که در حق مردم جفا می کنند.

وی تصریح کرد: اسلام برای تجارت و کسب و کار در بازار، قوانین خاص خود را دارد و تاکید زیادی در رعایت حق الناس و عدم پایمالی حق مردم دارد، وقتی گرانفروشی به نوعی پایمال شدن حق مردم است، کاری ناشایست و گناهی بزرگ به شمار می رود.

بی شک جامعه‌ای می‌تواند به پویایی و رشد برسد که در قبال برخی از رفتارهای ناشایست، سکوت نمی‌کند و اجازه فرصت‌طلبی و طغیان را به عده ای سودجو نمی دهد، در چنین جامعه ای، عدالت اجتماعی و تخصیص منصفانه امکانات شکل می گیرد و بسیاری از گرفتاری ها از میان خواهد رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا