خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت باید حقوق ویلموتس را بدهد؟!

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «دو ماه‌ونیم بعد از آغاز به‌ کار مارک ویلموتس روی نیمکت تیم‌ ملی، پرداخت قسط اول مطالبات این مربی به یک بحران بزرگ مالی برای فدراسیون فوتبال تبدیل شده است؛ به طوری‌ که ارکان مختلف فدراسیون در مصاحبه‌های‌شان از لزوم کمک دولت و شکل‌گیری یک «عزم ملی» برای رفع این مانع سخن می‌گویند. آشکار است که فدراسیون قصد دارد با تحریک احساسات مردم فضایی بسازد که وزارت ورزش ناچار شود به میان گود بیاید و به پرداخت دستمزد ویلموتس کمک کند. اما چنین کاری واقعا چقدر حرفه‌ای و منطقی است؟ اصلا چرا پول مربی استخدام‌شده توسط فدراسیون را دولت باید بدهد؟ خب اگر این‌ طور باشد که همه فدراسیون‌ها می‌توانند بهترین مربیان ممکن در هر رشته‌ای را به تهران بکشانند و بعد دولت را مکلف به پرداخت پولش کنند. آیا این درست است؟

این مطلب مطلقا به هواخواهی از دولت یا وزارت ورزش نوشته نمی‌شود؛ چه این که در کار این بخش هم اشکالات متعدد و فراوانی وجود دارد اما ماجرای استمداد از این نهاد برای پرداخت پول ویلموتس، یک بدعت بسیار نابجا است که مخصوصا در دوره حضور کارلوس کی‌روش در ایران شکل گرفت و هنوز ادامه دارد. سرمربی پیشین تیم‌ ملی مخصوصا در چهار سال اول حضورش در ایران کاریزما و محبوبیت خاص و نادری داشت که فدراسیون هم پشت همان پنهان شد و در چندین مقطع، دولت را مجبور به پرداخت دستمزد این مربی و نگه داشتن او در ایران کرد. حالا ظاهرا نوبت به ویلموتس رسیده که در مسیر مشابهی قرار داده شود و بعد از مرد بلژیکی هم لابد نوبت مربی بعدی است! چیزی که به‌ویژه این وسط بسیار آزاردهنده به‌ نظر می‌رسد، رویکرد دوگانه فدراسیون فوتبال است. یعنی جاهایی که این مجموعه باید از قوانین و مقررات دولتی تمکین کند، دوستان دم از استقلال فدراسیون می‌زنند و آن را نهادی مستقل و غیر دولتی می‌خوانند اما جاهایی که کفگیر به ته دیگ می‌خورد، این دولت است که باید بیاید و گره‌ها را باز کند. مگر چنین چیزی ممکن است؟

به همین قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نگاه کنید؛‌ کم و بیش و کج‌دار و مریز شامل همه فدراسیون‌ها شد اما جمعی از بازنشستگان گرامی در فدراسیون فوتبال باقی ماندند. مهم‌ترین اهرم این بقا هم تهدید تعلیق فوتبال کشور بود. بله خب؛ فیفا به مداخله دولت‌ها در اداره فوتبال حساس است اما کاری با پرداخت‌های بلاعوض به فدراسیون‌ها ندارد! اگر اهل رصد کردن اخبار فوتبالی باشید، می‌دانید که در این مدت اصطکاک‌های جسته و گریخته فراوانی بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال رخ داد که آخرین آنها مربوط به تاریخ شروع لیگ بود. در حالی‌ که داورزنی به‌عنوان معاون وزیر و نفر دوم وزارتخانه از ۲۳ مرداد به‌عنوان زمان آغاز فصل جدید یاد کرده بود، فدراسیون به راحتی این موضوع را وتو کرد. تکرار می‌کنیم که قصد دفاع از کاراکتری مثل داورزنی را نداریم اما چطور آن زمان وزارت حق مداخله در تقویم لیگ را نداشت اما حالا باید پول سرمربی تیم‌ ملی را بدهد؟ کسی را بیاورید که بتوانید پولش را هم خودتان بدهید، وگرنه واضح است که کمک مالی، مجوز «دخالت» را هم به دولت می‌دهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا