خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدام قطار پیشرفت! بس کنید لطفا!

عصر ایران نوشت: به همین میزان بسنده می کنیم که در 2021 ترکیه رشد اقتصادی 11 درصدی را تجربه کرد و رشد اقتصادی سال جاری میلادی عربستان نیز 7.5 درصد بوده است. در این میان، طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دو سال گذشته رشد اقتصادی کشورمان به ترتیب در هر سال فقط 4.1 و 4.4 درصد بوده است.  همچنین در سال 2019 (سال پایانی نمودار) ارزش پول ملی ایران، بسیار بالاتر از امروز بود و هر دلار آمریکا در کانال 12 هزار تومان ایران معامله می شد ولی هم اکنون، با سقوط رعب انگیز و سه برابری ارزش ریال، هر دلار به بالای  38 هزار تومان رسیده است.

  بین مسؤولان و مردم ایران، یک نقطه اشتراک دیرینه وجود دارد و آن “عادت ادعا”ست ، بدین گونه که مسوولان مان عادت دارند به ادعاهای دهان پرکن و ما مردم هم عادت داریم به شنیدن مستمر این ادعاها.
حال بماند که گاه از کنارشان با بی اعتنایی رد می شویم و گاه با کمی حرص خردن و غرغر کردن عبور می کنیم تا برسیم به ادعای جدیدتر و جالب تر و بزرگ تری از مسؤول بعدی و یا حتی همان مسؤول قبلی!

مثلاً این روزها، رئیس جمهور مدام از حرکت سریع قطار پیشرفت کشور سخن می گوید و علت ناآرامی های اخیر را نگرانی دشمنان از همین پیشرفت های نجومی ایران می داندیا سعید جلیلی، ادعا کرده که به “نقطه اوج گیری” رسیده ایم و دشمنان می خواهند ما را از این نقطه برگردانند.

از این قبیل ادعاهای بدون سند و مدرک و عدد و رقم، الی ماشاءالله زیاد است و تقریباً روزی خالی از ادعا بر ملت ایران نگذشته است.

  متأسفانه یک مشکل کوچک وجود دارد و آن این که ادعاها عادت ندارند تبدیل به واقعیت شوند و لذا واقعیت چیز دیگری است  به عنوان مثال درباره همین ادعای بزرگ سرعت پیشرفت و نقطه اوج گیری، اگر بخواهیم به به جای بسنده کردن به حرف های بی سند آقایان دنبال عدد و رقم و آمار بگردیم، احتمالاً به نموداری می رسیم که یکی از اقتصاددانان کشورمان – دکتر سیدصادق الحسینی – منتشر کرده است.

نمودار، تولید ناخالص حقیقی سه رقیب منطقه ای یعنی ایران، ترکیه و عربستان را در نیم قرن اخیر نشان می دهد.

  
همان طور که می بینید بعد از پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق و در دوران معروف به “سازندگی” شاهد رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی ایران هستیم به طوری که در آن زمان، ابتدا از عربستان سبقت می گیریم و در دوران”اصلاحات” با صعودی تر شدن شیب رشد، برای اولین بار در نیم قرن اخیر، از ترکیه هم جلو می زنیم. 

بعد از آن محمود احمدی نژاد رئیس جمهور می شود و آثار اقتصادی 16 سال گذشته، در دو سال اول ریاست جمهوری او هنوز باقی مانده است اما با رویکرد “آنقدر قطعنامه کنید تا قطعنامه دان تان پاره شود” و “تحریم اصلاً نمنه (چیست)؟” روند تنش زدایی در روایط بین المللی -که به ویژه در دولت سیدمحمد خاتمی به طور جدی دنبال می شد- را کنار گذاشت و تنش زایی پیشه کرد. 
نتیجه اش این سیاست شد تشدید تحریم های ایران و عواقب کمر شکن آن که در نمودار می بینید: سقوط موشک صعودی تولید ناخالص حقیقی و بار دیگر، عقب افتادن از عربستان و ترکیه؛ روندی که با اجرای برجام متوقف و برای مدتی مجدداً صعودی شد اما بعد از روی کار آمدن ترامپ و تحریم های تازه، باز هم به سمت پایین متمایل شد و هنوز هم ادامه دارد.

همان طور که ملاحظه می کنید، روندهای اقتصادی به طور کاملاً مستقیمی با رویدادهای سیاسی، تصمیم سازی ها و عملکردهای مقامات سیاسی مرتبط است. جالب اینجاست که در دولت هایی که کمتر شعار و ادعا داشتند، شاهد رشد بیشتری بودیم و برعکس؛ گو این که دولتمردانی که در زمان آنها رشد کمتری را شکل گرفته، خلأهای توسعه ای را با ادعا پر می کنند و فاجعه بار این که خودشان نیز باور می کنند و انتظار باور عمومی هم دارند!

نمودار فوق، تا 2019 را نشان می دهد و متاسفانه از آن زمان تا کنون، اوضاع اقتصادی وخیم تر و فاصله ایران با عربستان و ترکیه بیشتر هم شده است. به همین میزان بسنده می کنیم که در 2021 ترکیه رشد اقتصادی 11 درصدی را تجربه کرد و رشد اقتصادی سال جاری میلادی عربستان نیز 7.5 درصد بوده است. در این میان، طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دو سال گذشته رشد اقتصادی کشورمان به ترتیب در هر سال فقط 4.1 و 4.4 درصد بوده است. 
همچنین در سال 2019 (سال پایانی نمودار) ارزش پول ملی ایران، بسیار بالاتر از امروز بود و هر دلار آمریکا در کانال 12 هزار تومان ایران معامله می شد ولی هم اکنون، با سقوط رعب انگیز و سه برابری ارزش ریال، هر دلار به بالای  38 هزار تومان رسیده است.

بنابر این، سخن گفتن از سرعت قطار پیشرفت و رسیدن به نقطه اوج گیری، تا زمانی که در نمودارهای واقعی اقتصادی، نمود بیرونی نداشته باشند، صرفاً جمله سازی هستند و با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما متوجه نیستید جناب نویسنده! منظورشون همون قطار پیشرفتی هست که بهش لوکوموتیر!!!!! وصله….

  2. راست میگه بنده خدا مسافران قطارش هم قیمت برق و گاز و انواع کالاهای برقی و مواد غذایی و نوشت افزار و ….و مخصوصا قیمت خودرو و لوازم یدکی که لژ نشین قطار پیشرفتند .!خخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا