خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضع رسمی هند درباره‌ی واردات نفت از ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه هندوستان در جمع خبرنگاران درخصوص واردات نفت از ایران اعلام کرد که دهلی نو با توجه به امنیت انرژی و نیازهای اقتصادی در مورد این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

نشریه “اشین ایج” به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه هند نوشت: موضع هند هنوز تغییر نکرده است. هر تصمیمی که ما در ارتباط با واردات نفت از ایران اتخاذ کنیمبراساس ملاحظات تجاری، امنیت انرژی و منافع ملی هند خواهد بود.

“سوشما سواراج” وزیر سابق امور خارجه هند پیش از پایان انتخابات سراسری این کشور در دیدار با “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو اعلام کرده بود که تصمیم گیری در مورد واردات نفت از تهران پس از تشکیل دولت جدید هند گرفته خواهد شد.

این درحالی است که روز پنجشنبه “آمیت شاه” وزیر کشور،”اس جیشانکار” وزیر امور خارجه و “دارمندرا پرادان” وزیر نفت هند در یک جلسه فوق العاده با موضوع تصمیم گیریبرای واردات نفت و گاز هند شرکت کردند.

مقامات آگاه دولتی هند اعلام کردند: این نشست برای تصمیم گیری درخصوص واردات نفت از ایران و کشورهای دیگر و همچنین سرمایه گذاری در ذخایر نفتی هند انجام شده است.
در این اجلاس همچنین رؤسای دو شرکت “نفت هند” و “بی پی سی ال” حضور داشتند.

با این حال مقامات هندی در هفته گذشته اعلام کرده بودند که دولت جدید هند به دنبال برگزاری هر چه زودتر مذاکرات با ایران جهت احیای واردات نفت از این کشور و همچنین پرداخت بهای نفت ایران با استفاده از ارز روپیه جهت عبور از تحریم‌های آمریکا است.

در ماه نوامبر (آبان) بود که آمریکا پس از بررسی وضعیت موجود بعد از اعمال آن تحریم‌های اقتصادی، به هشت کشور از جمله کره جنوبی، چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن و ترکیه به مدت شش ماه برای خرید نفت از ایران معافیت داد تا با سهمیه‌ای محدود از ایران نفت بخرند.

بر اساس این معافیت‌ها هند می‌توانست در دوره نوامبر تا آوریل روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند اما به دلیل نبود کشتی در نتیجه خودداری شرکت‌های کشتیرانی بین المللی از حمل محموله‌های نفتی ایران، این واردات به صورت ثبات دنبال نشد.

دو ماه پیش آمریکا از خریداران نفت ایران که اکثراً در آسیا حضور دارند درخواست کرد تا واردات نفت خود از تهران را متوقف نمایند.
از زمان دریافت معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت از ایران، شرکت‌های نفتی هند از جمله نفت هند، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و پالایشگاه منگلور نفت ایران را خریداری کرده‌اند.

واردات کل نفت هند از ایران در دوره ژانویه تا آوریل سال جاری (۲۰۱۹) با ۴۵ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام در روز رسید. این واردات در سال قبل ۵۵۲ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا