خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجربه‌ی روز اول کارت سوخت از نگاه مردم

طرح استفاده از کارت سوخت شخصی، در جایگاه‌های عرصه‌‌ی سوخت کلانشهرهای کشور آغاز شده است. این طرح به معنای نبود بنزین در جایگاه‌های سوخت، برای افراد فاقد این کارت نیست. خبرنگار انصاف نیوز برای بررسی نظر مردم درباره‌ی احیای کارت سوخت به دو پمپ‌بنزین حوالی مرکز پایتخت رفته است و با مراجعان به جایگاه‌ها گفت‌وگویی کوتاه کرده است.

راننده‌ی خودروی خارجی درباره‌ی این طرح به انصاف نیوز گفت: «به نظرم بازهم این طرح مثل چند سال پیش شکست می‌خورد. امروز آغاز طرح است و با کارت جایگاه بنزین زدم. اگر سهمیه‌ای درنظر گرفته شده کافی نباشد، راه‌های زیادی وجود دارد. اجاره‌ی کارت سوخت خودروهای دیگر یا حتی خرید صوری یک خودرو راه‌هایی برای دور زدن این طرح است.»

یکی دیگر از رانندگان درباره‌ی آغاز این طرح در کلان‌شهرها گفت: «شاید این طرح در بلندمدت جواب بدهد. اما بازهم راه برای قاچاق سوخت هست. اگر این طرح زیرساخت داشته باشد، به طور حتم طرح خوبی خواهد بود. روزانه شصت لیتر به نظرم بسیار منطقی است.»

راننده‌ی جوانی که خودش را یکی از رانندگان اسنپ معرفی می‌کند درباره‌ی این طرح گفت: «میزان سهمیه‌ی درنظر گرفته شده نه تنها برای ما، حتی برای تاکسی‌داران نیز کافی نیست. روزانه 60 لیتر بنزین به ما می‌دهند و این به هیچ وجه کافی نیست. مسوولان گفته‌اند که طرح‌هایی را برای ما در نظر گرفته‌اند، اما هیچ طرحی اعلام نشده است. این روزها اگر سهمیه‌ام تمام شود از کارت سوخت پمپ‌ بنزین استفاده می‌کنم. احمدی‌نژاد چند سال پیش هم همین کار را کرد، این دوره‌ هم مثل آن شکست می‌خورد.»

یکی از تاکسی‌داران درباره‌ی این طرح به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «در حال حاضر این طرح برای ما مناسب نیست. شنیده‌ام که برنامه‌هایی برای ما در نظر گرفته شده است تا در این طرح ما ضرر نکنیم. اگر سهمیه‌ی بنزین روزانه‌مان تمام بشود، جایگاه یک باک بنزین به ما می‌دهد ولی همیشگی نیست.»

راننده‌ای میانسال درباره‌ی آغاز طرح سوختگیری با کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین‌های کلان‌ شهرهای کشور می‌گوید: «آقای احمدی‌نژاد هم چنین طرحی داشت. این طرح هم پس از چند سال مثل آن شکست می‌خورد. میزان سهمیه‌ی تعلق گرفته هیچ پایه و اساس منطقی‌ای ندارد. من شاید روزانه ده لیتر هم مصرف نکنم، اما عده‌ای هستند که روزی 60 لیتر برای آنها خیلی کم است.»

در پمپ بنزین بعدی که به آن مراجعه شد، تعداد ماشین‌ها نسبت به پمپ بنزین قبلی بیشتر بود. ده ماشین در حال سوختگیری بودند و یکی از پرسنل این پمپ درباره‌ی واکنش مردم نسبت به این طرح گفت: «تعداد خودروها کمتر نشده است و مثل روزهای قبل است. خودروهایی که از تلمبه‌هایی که من مسوول آن هستم بنزین زدند، همگی کارت سوخت داشتند. اگر راننده‌ای کارت سوخت نداشته باشد، 40 لیتر بنزین می‌دهیم.»

یکی از رانندگان حاضر در این جایگاه نیز گفت: «این طرح به نظر طرح خوبی است. اگر به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات قاچاق و مصرف بی‌رویه‌ی سوخت کشور حل خواهد شد. با این طرح موافقم. به نظرم میزان سهمیه‌ی درنظر گرفته شده‌ی روزانه برای هرکس منطقی است. درست است که این طرح چند سال پیش توسط دولت احمدی‌نژاد اجرا شد و پس از مدتی کارت از رده خارج شد. امیدوارم این طرح به سرنوشت آن دچار نشود.»

راننده‌ی جوانی نیز درباره‌ی این طرح گفت: «به عنوان کسی که با ماشین خرج زندگی خود را درمی‌آورد با این طرح مخالفم. سهمیه‌ی درنظرگرفته شده برای ما کافی نیست. با اهداف کلی و بلند مدت طرح هیچ مشکلی ندارم. اگر برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه‌ی سوخت است که طرحی بسیار مناسب است.»

آخرین راننده‌ای که در جایگاه سوخت با او گفت‌وگو شد نیز به تاثیر این طرح بر قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: اگر توضیح درستی در مورد تاثیر این کار بر پایین آمدن قاچاق داده شود موافقم، اگر نه استفاده از کارت در حالی که قیمت دوم وجود ندارد بی معنی است. تا به‌حال که گفته‌اند قرار نیست گران شود، پس وقتی من انگیزه دارم که کارت شخصی همراه داشته باشم که نفع مشخصی از این کار ببرم؛ جلوگیری از قاچاق بنزین می‌تواند انگیزه‌ی نسبی باشد. بالا رفتن قیمت بنزین شاید تورم ایجاد کند اما اگر دولت بتواند از تورم جلوگیری کند بهتر است که قیمت بنزین تاحدود قیمت واقعی بالا برود؛ در غیر اینصورت قاچاق بصورت طبیعی انجام خواهد شد و حتی الزام به استفاده از کارت شخصی هم شاید تاثیر آنچنانی نگذارد، چون بالاخره در نهایت کسانی کارت خود را اجاره داده یا می‌فروشند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا