خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح ایران برای تمدید مذاکرات چیست؟

به گزارش انصاف نیوز، حسن محمدی در ایران هسته ای گزارش داد: کاهش اختلافات و به بیان آقای عراقچی، رسیدن به توافق 70درصدی دستاورد با اهمیتی در مذاکرات معروف به وین6 نیست چراکه این مذاکرات مذاکرات«همه یا هیچ» نام دارد و یک کل واحد محسوب می شود. تفهیم ایستادگی ایران به طرف مقابل و بی اهمیت بودن مساله تحریم ها درصورتی که ایران بخواهد دستاوردهای اش را قربانی کند، هم دستاورد مهمی نیست.
این روزها مهمترین اخباری که از محل مذاکرات به خبرنگاران مستقر در آستریا سنتر – چند خیابان این سوتر از هتل کوبورگ -می رسد تمدید هدفمند و کنترل شده مذاکرات هسته ای است که بنا بود تا بیستم جولای ادامه داشته باشد اما ناهماهنگی و ناتوانی در تصمیم گیری سریع توسط ایالات متحده آمریکا روزهای پایانی مذاکرات جولای را پیچیده تر کرد.
اختلافات بسیار جدی است و طرفین سعی می کنند در مذاکرات توپ تصمیم گیری های سخت را به زمین همدیگر انداخته و منتظر پاسخ باشند. درحال حاضر توپ در زمین بازی ایالات متحده آمریکاست گویا روال تصمیم گیری های شان آنچنان پیچیده است که چندروز اخیر همه منتظر انها هستند اما آنها نتوانستند پاسخ مناسبی برای چگونگی تمدید بدهند.
تمدید مذاکرات و تعیین مکان و زمان مذاکرات در چنین مذاکراتی اساسا کار پیچیده ای نیست اما محمدجوادظریف رئیس تیم مذاکراتی ایران که مذاکرات را با مهندسی و تدبیر ویژه پیش برده است مساله تمدید صرفا برای تمدید را نپذیرفته است.
وی در گفت وگویی گفته است:«نمی خواهیم تمدید بکنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مدت مذاکرات برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم،باید ببینیم که به چه نحوی می خواهیم از الان تا پایان زمان و تا آذر ماه برای خود طر احی داشته باشیم که انشا الله برای رسیدن به توافق مورد استفاده قرار بگیرد.»
یک مقام آگاه به به نگارنده گفت:«تمدید برای تمدید»، هدف ایران نیست و ما درصورتی با تمدید مذاکرات موافقت می کنیم که این تمدید خروجی ویژه ای داشته باشد.درواقع در روزهای پایانی مذاکرات جولای مهمترین موضوع «چگونگی تمدید» است چرا که جمهوری اسلامی ایران می خواهد در دوره تمدید بخش هایی از توافق های 70درصدی اجرا شود.
این منبع مطلع می گوید:«جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اگر بنا باشد تمدیدی صورت بگیرد در دوره آتی مذاکرات مانند شش ماهه اول باید بخش های دیگری از تحریم ها برداشته شود به همین خاطر آمریکا هنوز نتوانسته است در خصوص تمدید هدفمند و کنترل شده ایرانی ها تصمیم بگیرد.»
ظریف در گفت وگوی خود به چنین مساله ای اشاره کرده است و گفته است:«…می خواهیم از الان تا پایان زمان و تا آذر ماه برای خود طراحی داشته باشیم…»آنچه که اصحاب رسانه مستقر در وین از این سخن آقای ظریف برداشت کرده اند این است که ایران طرح خود را ارئه کرده است و منتظر پاسخ ایالات متحده آمریکاست و تمام مذاکرات این روزهای اخیر هم به این سمت و سو رفته است.
در دو روز گذشته مذاکرات جدی و سختی میان معاونان وزیر امور خارجه ایران و آمریکا از یک سو و ظریف با کاترین اشتون و سایمون گس انگلیسی برگزار شده است اما هنوز توافقی صورت نگرفته است و تیم ایران در وین همچچنان منتظر پاسخ جان کری هستند البته آنچه که تمدید مذاکرات را جدی کرده است کلید واژه «اراده جدی» است که طرفین معتقدند هر دو طرف با اراده جدی در مذاکرات حضور دارند و هدف شان از مذاکره کردن خرید زمان نیست.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا