خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فردا 9 صبح؛ انتخابات شورایاری‌ها در 354 محله

 2 میلیون تعرفه رأی ویژه چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها صادر شده است 2 هزار شعبه اخذ رأی در مدارس و مساجد مستقر می‌شوند سازوکارهای لازم برای انتخابات سالم پیش‌بینی شده است

 2 میلیون تعرفه رأی ویژه چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها صادر شده است
 2 هزار شعبه اخذ رأی در مدارس و مساجد مستقر می‌شوند
 تمام سازوکارهای لازم برای اجرای یک انتخابات صحیح و سالم پیش‌بینی شده است
ایران نوشت: پیرمرد میوه فروش کیسه‌های میوه را به من تحویل می‌دهد و از کنار ترازو، کارتی را داخل آن می‌گذارد که تصویر دختر جوانی به همراه تحصیلات و سابقه فعالیت‌های اجتماعی‌اش روی آن نوشته شده، می‌گویم این چیست؟ پاسخ می‌دهد: «دخترم هست. در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کرده؛ جمعه تو همین مسجد انتخابات برگزار می‌شه، بیا و بهش رأی بده! البته اجباری نیست ولی واقعاً دوست داره برای این محله کاری کنه!»
پیام‌ها و تبلیغات انتخاباتی که قرار است فردا 22 اسفند ماه در 2 هزار شعبه در محله‌های تهران برگزار شود، بیشتر به همین صورت انجام شده است. چهره به چهره و دهان به دهان؛ در پوسترها، بنرهای ساده و کم هزینه بسیاری از داوطلبان نشان زیادی از شعارها و حرف‌های دهن پرکن و وعده‌ها دیده نمی‌شود. عکسی و سابقه‌ای از فعالیت‌ها و تحصیلات. آنچه بیشتر بر آن تأکید شده است، هم محل بودن است؛ چیتگر، نظام آباد، اجاره‌دار، آپادانا، منیریه، پامنار، ملک و…
عصر روز چهارشنبه زن میانسالی پایین‌تر از سه راه ملک کنار در خروجی سینما ایستاده است و کارت‌های کوچکی را بین مردمی که در حال خروج از سینما هستند توزیع می‌کند. برخی می‌گویند: حاج خانم ما اهل این محل نیستیم، می‌گوید: فرقی نمی‌کند هرجا باشین می‌تونین به من رأی دهید. مهم این است که برای تماشای فیلم به محله ما آمده‌اید!
جوانی که باب گفت‌و‌گو را با این کاندیدای شورایاری بازکرده، می‌گوید: «فکر می‌کنم این تنها انتخاباتی باشه که منتخبان از جایی که زندگی می‌کنند خارج نمی‌شن و با هم‌محلی‌هایی که به آنها رأی داده‌اند قطع ارتباط نمی‌کنن.»
زن میانسال کاندیدای شورا یاری پاسخ می‌دهد: «بحث رو سیاسی نکن پسرجان، کاری به بقیه ندارم ولی من رو همیشه در این محل خواهید دید!»
رقابت 13 هزار و 500 نفر در 354 محله
فردا 8 صبح، انتخاب شورایاری‌های تهران کلید می‌خورد. بیش از 13 هزار و 500 نفر برای 354 محله تهران کاندید شده‌اند و 2 هزار صندوق رأی هم آماده حضور شهروندان است.
انتخاباتی که با رویکردی محلی، سابقه برگزاری سه دوره را دارد و در آن مردم شهر به تمرین مشارکت در اداره امور محله‌های زندگی خود پرداخته و دست مدیران را می‌گیرند، آن‌طور که مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران می‌گوید: «برای این انتخابات 2میلیون تعرفه رأی ویژه چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها صادر شده است، تعرفه‌های اشاره شده یک ساعت قبل از برگزاری انتخابات در 2 هزار شعبه اخذ رأی توزیع خواهد شد و نتایج انتخابات 24 ساعت بعد اعلام می‌شود.»
طلایی تأکید می‌کند: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اعم از بخش نظارت و اجرایی پیش‌بینی شده است، در هر محله حداقل 5 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده است که از ساعت 9 صبح الی 19، شعب اخذ رأی آماده هستند. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، می‌افزاید: پس از پایان رأی‌گیری در هر شعبه اخذ رأی، صندوق‌ها توسط ناظران شعب و نیروهای اجرایی شمارش خواهند شد و پس از تهیه صورتجلسه مربوطه در 4 نسخه، بلافاصله صندوق‌ها با هماهنگی رئیس شعبه و سایر عناصر شعبه‌های اخذ رأی به سازمان‌های تجمیع منطقه‌ای ارسال خواهد شد.
وی می افزاید: در حال حاضر نیز هیچ تخلف یا شکایتی از سوی کاندیداها در زمان تبلیغات مطرح نشده است چرا که تمام سازوکارهای لازم برای اجرای یک انتخابات صحیح و سالم پیش‌بینی شده است. طلایی البته به مردم این قول را می‌دهد که صحت انتخابات را تضمین می‌کند.
 شورایاری‌ها قانونمند شود
با شروع انتخابات شورایاری‌ها اعضای شورای شهر نیز به خلأ‌های قانونی این موضوع اشاره کردند و برخی از اعضا تأکید داشتند که شورایاری‌ها باید قانونمند شوند؛ گرچه مرتضی طلایی تأکید داشته که به صورت پراکنده از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس شنیده است که پیش‌بینی‌های لازم برای تدوین قانون جامع انتخابات شورایاری‌ها در حال اجراست اما باید گفت که اعضای شورایاری‌ها هیچ حقوق و مزایایی از هیچ کجا دریافت نمی‌کنند و حتی مدیریت محله هم هزینه‌ای به این افراد نمی‌پردازد، بیشتر داوطلبان شورایاری‌ها جزو قدیمی‌ها و معتمدین محل هستند اما از آنجاکه شورایاری هیچ پایگاه قانونی ندارد و فقط براساس مصوبه شورای شهر به عنوان یاور شورای شهر به وجود آمده؛ لازم است همان‌طور که در قانون اساسی قید شده با قانونی کردن شوراهای محلی امکان تداوم خدمات شورایاران در چارچوب قانون فراهم شود.
حسین طلا دبیر مجمع نمایندگان تهران در این باره می‌گوید: «شورایاری‌ها از لحاظ قانونی دارای قانون مصوب مجلس نیست از طرف دیگر نحوه برگزاری این انتخابات است که نه تنها قانون بلکه آیین نامه مصوب هیأت وزیران را نیز ندارد. به باور ما شورایاری‌ها در خیلی از محلات تهران به عنوان یک مطالبه‌گر و مدعی‌العموم حقوق مردم بخوبی عمل کرده‌اند و حتی جلوی خیلی از سوء‌استفاده‌ها را هم گرفتند شورایاری‌ها فواید بسیاری دارد ولی اگر این مجموعه قانونمند نشود با آسیب‌هایی جدی مواجه خواهد شد.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا