خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از دستور حمله به کارواش تا دستور رسیدگی قالیباف

فیلم هشت دقیقه‌ای «حمله شبانه مأموران شهرداری به کارگران یک کارواش» خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد، اتفاق تلخی که جز ابراز تاسف، جای دفاع و توجیهی ندارد.

 

به گزارش ایسنا، حادثه مرگ علی چراغی پدر دستفروش در مقابل چشمان پسرش در ضرب و شتم توسط نیروهای پیمانکار شهرداری و مرگ عموی هادی ساعی (تکواندوکار و عضو شورای شهر) هنوز در خاطر افکارعمومی کمرنگ نشده که اتفاق تلخ “کارواش سعادت آباد” رخ داد.

اگر چه شهرداری تهران و شخص محمدباقر قالیباف همواره وقوع این گونه رفتارها و اتفاقات را محکوم می‌کند و بر لزوم اجرای احکام بر مدار قانون تاکید دارد، اما وقوع این گونه اتفاقات حکایت از وجود مشکلاتی در بدنه میانی و پایین مدیریت شهری دارد که زخم کهنه آن هرازچندگاهی اینگونه سر باز می‌کند.

ماجرا از چه قرار بود؟

اولین واکنش رسمی درباره این ماجرا را سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر با پخش دقایقی از فیلم درگیری در صحن شورای شهر مطرح کرد و در تشریح جزئیات حادثه دو شب پیش، گفت: برابر گزارش واصله مردمی و رئیس هیات امنای مسجد قدس دراولین ساعات بامداد مورخه 17 بهمن سالجاری عوامل شهرداری اقدام به حمله وضرب و شتم کارگران و تخریب کارواش موقوفه مسجد کرده‌اند و پس از تخریب، با قراردادن نیوجرسی و خاکریزی مقابل در، مانع گذر افراد شدند و از طرفی دو شب قبل از بروز حادثه نیزعوامل شهرداری به محل مذکور مراجعه و به کارگران اعلام کردند، برای پلمب کارواش مسجد محل را ترک کنند که با مقاومت نگهبان و کارگران و نهایتا با ایجاد درگیری، موقعیت را ترک کردند؛ اما سپس عده دیگری مجددا به کارواش موقوفه حمله و آن را تخریب کردند.

وی افزود: با عنایت به این که قوانین و مقررات در زمان بروز تخلف ساختمانی و کاربری، تکالیف شهرداری را به روشنی مشخص کرده، علت عدم ارائه مجوز احتمالی تعطیل یا تخریب بنای کارواش و سایر اقدامات خلاف شئون اخلاقی و مذهبی مشخص نیست با نظر به قرار گرفتن در دهه مبارک فجر و با توجه به اینکه در برنامه 5 ساله دوم ساخت 2000 مسجد برای شهرداری تکلیف شده است و شهرداری تهران همه ساله هزینه‌های زیادی را برای ساخت و یا تجهیز مساجد هزینه می‌کند اعمال این رویه‌های نادرست بر خلاف اهداف عالیه نظام اسلامی است؛ لذا مقتضی است ضمن برخورد سریع و قاطع با متخلفان، نتیجه را اعلام و از تکرار چنین حوادث تلخ و غیر قابل دفاع ممانعت بعمل آورند.

همچنین اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز از ایجاد گروهی برای بررسی دقیق این موضوع از سوی هیات رئیسه شورای شهر خبر داد و در مورد چرایی بروز این اتفاق گفت: پرونده این موضوع به سال 84 مربوط می‌شود؛ از آنجایی که 1000 متر از مسجد قدس در راست‌گرد معابر آن محدوده از بین رفته بود، احمدی‌نژاد شهردار سابق تهران دستور داده بود 3000 متر زمین مجاور به مسجد تعلق گیرد!

وی با بیان اینکه با وجود این واگذاری لسانی، هیچ‌گاه سند این زمین به مسجد منتقل نشد، گفت: جلسات متعددی درباره این موضوع در شهرداری برگزار و مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، موقتا مسجد از این زمین استفاده کند. بعد از این مذاکرات شهرداری زمین را برای تهاتر با شرکت‌های دیگری واگذار کرد اما مسجد همچنان از این زمین به عنوان یک ملک وقف شده استفاده می‌کرد اما با توجه به تهاتر صورت گرفته این زمین باید به شرکت مربوطه تحویل داده می‌شد از این رو برای رفع تصرف آن شهرداری در اولین گام اقدام به گذاشتن بلوک سیمانی کرد ولی از آنجایی که این مسجد زمین را حق خود می‌دانست،‌ از موضع خود کوتاه نیامد اما این در حالی بود که سندی به نام مسجد نشده بود.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها از مسجد استفاده تجاری می‌شد و کارواش در آن فعال شده بود، گفت: متأسفانه در جریان تصرف این زمین طی چند روز پیش و شب گذشته مأموران شرکت شهربان و کارگران این کارواش با یکدیگر درگیر شدند.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا رفتار ماموران شهرداری نادرست بوده است؟ گفت: رفتار مأموران شهرداری تهران بدون تدبیر بود. وقتی این مسائل ابعاد اجتماعی پیدا می‌کند به ویژه زمانی که پای یک مسجد در میان است باید عاقلانه‌تر عمل شود. علاوه بر اینکه شهرداری باید از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند چرا نباید رسیدگی به یک پرونده آنقدر به طول بینجامد که باعث کینه و مشکلات دیگر شود و این موضوع در شورای شهر در حال بررسی است.

چه کسی دستور حمله را داد؟

دوران جاهلیت، لشگرکشی و چماق به دست گرفتن تمام شده است

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون عکس و فیلم‌هایی از سوی اشخاص ناشناس از این حادثه برای برخی از اعضای شورا ارسال می‌شود به ایسنا گفت: جای تردید نیست که شهرداری تهران باید به وظایف قانونی خود در قبال متخلفان عمل کند اما آنچه که مهم است؛ شیوه اجرای احکام است که باید منطقی، علمی و اصولی باشد.

وی با بیان اینکه دوران جاهلیت، لشگرکشی و چماق به دست گرفتن تمام شده است و نباید حرکات این چنینی در راستای اجرای احکام صورت گیرد؛ افزود: باید بررسی شود که چه کسی دستور حمله این چنینی را صادر کرده و قطعا شورای شهر با مسببان و متخلفان این حادثه برخورد خواهد کرد.

براساس قوانین شرکت شهربان و حریم بان تنها وظیفه جذب و آموزش ماموران را بر عهده دارند و پس از آن این افراد در اختیار شهردار منطقه مذکور قرار خواهند گرفت و بااین حال پیگیری‌های چندباره خبرنگار ایسنا درباره این حادثه جهت گفت وگو با عزیزالله نظری شهردار منطقه 2 که این حادثه در حوزه استحفاظی‌اش رخ داد، بی‌پاسخ و بی‌نتیجه ماند.

با اینکه شورای شهر برای بررسی این موضوع وارد شده اما چند پرسش در این باره مطرح است تا چه زمانی باید شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی ماموران شهرداری که به نوعی ماموران قانون محسوب می‌شوند؛ باشیم؟ آمران و عاملان اصلی این حادثه چه کسانی هستند؟

چرا باید اجرای حکم شبانه و به روش غیرکارشناسی و غیر قانونی و با اتکا به چوب و چماق باشد؟ و …

بی‌شک حوادث این چنینی خسران و خسارت‌های بسیاری به دنبال دارد که مهمترین آن از بین رفتن اعتماد مردم است که ثروت و سرمایه واقعی هر سازمان و نهادی است. انتظار می‌رود مدیریت شهری با شناسایی آمران اصلی این حادثه و برخورد قاطع با آنها، اتخاذ تدابیر لازم، اصلاح قوانین و مقررات، برگزاری دوره‌های آموزش تعالی رفتار سازمانی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرده تا خدمات و تلاش‌های یک سازمان تحت الشعاع تخلفات غیرقابل دفاع عده‌ای ولو اندک قرار نگیرد.

توطئه کارواشی تندروها علیه قالیباف؟

روزنامه ی قانون در این باره نوشت: هنوز فراموش نکرده‌ایم سال گذشته ماموران شهرداری، مرد دستفروشی را جلوی چشمان فرزندش مورد ضرب و شتم قرار دادند که موجب مرگ وی شد. حال اندکی بعد از این اتفاق ناگوار، روز گذشته فیلم حمله شبانه ماموران شهرداری به یک کارواش در فضای مجازی و رسانه‌های کشور به سرعت منتشر شد؛ فیلمی که در آن ماموران شهرداری تهران، با مراجعه به یک کارواش متعلق به مسجد قدس سعادت‌آباد، کارگران این کارواش را مورد ضرب و جرح قرار داده و اموال و دارایی‌های را نیز تخریب و به گفته کارگران به سرقت برده‌اند.

به گفته کارگران این کارواش، تعداد زیادی از ماموران شهرداری ساعت 1:30 بامداد برای پلمب به این مکان تجاری حمله می‌کنند و وقتی کارگران از آنها حکم قضایی و قانونی می‌خواهند با چوب، چماق، چاقو، باتوم برقی و گاز اشک‌آور جواب آنها را داده که منجر به مجروح و زخمی‌شدن کارگران این کارواش می‌شود. این درحالی است که به گفته این کارگران اموال متعلق به آنها نیز توسط نیروهای شهرداری به سرقت رفته است. حال سوال اینجاست با فرض تخلف صاحب این کارواش طبق قانون، آیا نیروهای شهرداری می‌توانند شبانه به این محل حمله کرده و به ضرب و شتم کارگران کارواش و ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان منطقه‌ بپردازند؟ آیا نیروهای شهرداری مجاز به حمل سلاح سرد از جمله چوب، چماق، چاقو، باتوم برقی وغیره برای اعمال قانون هستند؟ و اینکه طبق کدام قوانین نیروهای شهرداری مجاز به تخریب اموال و سرقت از کارگران این کارواشند؟

تخریب اموال مردم، ممنوع

حسین میر محمد صادقی، حقوقدان و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا ماموران اجرای حکم شهرداری می‌توانند سحرگاه برای پلمب واحد صنفی مراجعه کنند، گفت: به طور کلی زمان خاصی برای اجرای حکم در قوانین تعریف نشده است اما دستگیری متهمان حتی‌المقدور باید در ساعات اداری باشد. اما برای مواردی از قبیل پلمب مکان در قوانین، زمان خاصی تعریف نشده است.

این حقوقدان با بیان اینکه در رابطه با اجرای حکم توسط ماموران باید دو جنبه قضیه مورد توجه قرار گیرد، افزود: اولا افرادی که مامور اجرای حکم هستند باید با رعایت کامل موازین قانونی و رعایت ادب نسبت به افراد و تلاش در جهت حفظ آرامش آنها، اجرای حکم را انجام دهند و کوچک‌ترین اقدامی در جهت ایجاد تنش نباید انجام گیرد. البته این وظیفه‌ای است که برای تمامی ماموران دولتی که برای اجرای حکم اقدام می‌کنند در قوانین ما پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: اما از طرف دیگر این فرهنگ‌سازی در جامعه ایجاد شود که در مقابل اجرای حکم از سوی مامورانی که به وظیفه خود عمل می‌کنند به هیچ وجه نباید مقاومت کرد. پس در موارد اینچنینی به نظر بنده هر دو طرف باید ملزم به رعایت قانون باشند که البته این امر مستلزم فرهنگ‌سازی در جامعه است.

میرمحمد صادقی‌ در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا ماموران اجرای حکم اجازه آسیب رساندن به افراد را دارند، خاطرنشان کرد: البته این ماموران اجازه‌ تخریب اموال و آسیب رساندن به افراد را ندارند اما به طور کلی اگر فردی در برابر ماموران مقاومت کند به طور مثال اگر متهمی که در حال دستگیر شدن‌است، متواری شود، مامور پلیس می‌تواند از قوه قهریه استفاده کرده و او را بازداشت کند که این موارد از اختیارات ماموران است. اما در رابطه با بحث پلمب‌کردن محل توسط نیروهای شهرداری نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نیاز به اعمال قوه قهریه وجود داشته باشد.

تخطی کیفری ماموران

پیمان حاج محمود عطار، وکیل دادگستری در رابطه با پلمب واحدهای صنفی از سوی شهرداری گفت: با توجه به اینکه برابر ماده 100 قانون شهرداری‌ها چنانچه تخلف از مقررات شهرداری و شهرسازی دریک بنا یا ساختمان مورد تایید کمیسیون ماده 100 شهرداری قرار گیرد و این کمیسیون رای مقتضی در خصوص احراز تخلف و لزوم رفع آن و اعاده به وضع سابق صادر کند و این رای به شخص متخلف ابلاغ شود و در مهلت قانونی به رای کمیسیون اعتراض نکند پس از قطعیت تصمیم کمیسیون مستندسازی، این تصمیم لازم‌الاجراست.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه ابتدا باید اجرای احکام شهرداری در خصوص اجرای احکام کمیسیون ماده 100 شهرداری ترتیبات و تشریفات قانونی را مطابق قانون شهرداری و آیین دادرسی انجام دهد، خاطرنشان کرد: این درحالی است در صورتی که به طریق عادی و بدون به‌کارگیری قهر و غلبه امکان اجرای حکم فراهم نبود باید مجریان اجرای حکم که عبارتند از ماموران شهرداری و نیروی انتظامی محل، مراتب را صورتجلسه کرده و دلایل عدم امکان اجرای حکم و نیاز به استفاده از قهر و غلبه از قبیل تعویض قفل ورودی، تخریب ملک یا جابجایی مستحدثات و غیره در صورتجلسه تنظیمی خود قید کنند و این صورتجلسه به اطلاع مقام قانونی ذی‌صلاح برسد و چنانچه مقام قانونی اجازه به کارگیری وسایل لازمه را داد با هماهنگی نیروی انتظامی محل مجدد به محل مورد تخلف اعزام شده و اقدامات لازم جهت اجرای حکم کمیسیون برابر قانون و با نظارت ضابطان دادگستری صورت پذیرد. تخطی ماموران از این تشریفات لازم الاجرای قانونی موجب مسئولیت کیفری و مدنی خاطیان خواهد شد.

حمله به اموال موقوفه!

اما با آنکه مسئولان شهرداری تهران تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی به حادثه سعادت آباد نشان نداده‌اند، عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار برخورد قاطع با نیروهای متخلف شهرداری شد.

محسن‌سرخو با اشاره به اینکه کارواش موقوفه مسجد قدس است، اظهار کرد: نیروهای شهرداری تهران در ادامه اقدام خود، با استفاده از موانع سیمانی (نیوجرسی) و خاکریزی ورودی این واحد شست و شوی ماشین را نیز مسدود می‌کنند. براساس گزارش‌های دریافتی، عوامل شهرداری تهران قصد پلمب این واحد را داشته و پیش از این به کارگران شاغل در آن اعلام کرده بودند که محل را ترک کنند. مقاومت کارگران و نگهبان واحد شست‌وشوی ماشین برای ترک محل در نهایت منجر به بروز درگیری میان عوامل شهرداری با کارگران این کارواش شده است.

به گفته وی، متاسفانه در ادامه این ماجرا، گروه دیگری نیز به این کارواش رفته و اقدام به تخریب فیزیکی محوطه و تجهیزات کاری آن کرده اند.سرخو با بیان اینکه قوانین تکلیف شهرداری را در برخورد با تخلفات ساختمانی و تغییر کاربری مشخص کرده افزود: برخوردهای غیراخلاقی و مغایربا شئونات مذهبی از سوی عوامل شهرداری تهران به هیچ عنوان پسندیده نیست و باید با متخلفان به‌صورت قانونی برخورد شود.

وی خواستار برخورد سریع و قاطع شهرداری تهران با متخلفان و اعلام نتیجه به شورای شهر شد.

چرا قانون را زیر پا می‌گذارند؟

بر اساس این گزارش باید گفت ماموران شهرداری زمانی که مامور اجرای یک قانون می‌شوند، برای نمونه اجرای ماده 100 شهرداری و غیره موظفند احکامی که طبق قوانین صادر شده است را اجرا کنند که لازم است در این راستا برای پلمب محل طبق قوانین رفتار کنند نه خلاف قوانین. اینکه این افراد، شبانه به محل مراجعه کرده و تعدادی کارگر را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند جای سوال دارد و این سوال نیز مطرح است که چرا ماموران شهرداری برای اعمال قانون، قانون را زیرپا می‌گذارند؟

شائبه توطئه علیه قالیباف

انتشار فیلم این حملات در رسانه‌های تندرو این شائبه را پدید آورده است که چنین حادثه‌ای با هدف تخریب قالیباف طراحی شده‌است. از سوی دیگر این مسئله نباید به دستاویزی برای تخریب چهره‌ شخص محمدباقرقالیباف تبدیل شود، چرا که این روزها در معادلاتی که احزاب و جریان‌های سیاسی برای انتخابات در پیش دارند، شهردار تهران و یارانش به برخی گروه‌های رادیکال پشت کرده‌اند و جریان‌های افراطی نیز قصد دارند تا از هر بهانه‌ای برای تخریب جایگاه و چهره او استفاده کنند. به نظر می‌رسد در هر سازمانی، تخلفاتی توسط نیروهای زیر دست صورت گیرد ولی نمی‌توان این جرم را به پای نفر اول یک نهاد بزرگ مانند شهرداری تهران نوشت. شهردار تهران اکنون اما با واکنش قاطع به این قانون‌شکنی‌ها، باید نسبت به ریشه‌کنی عوامل چنین حادثه‌آفرینی‌های تلخی اقدام کند.

 

دستورقالیباف درباره حادثه کارواش سعادت‌آباد

پیرو «حمله شبانه مأموران شهرداری به کارگران یک کارواش» معاون رسانه مرکز ارتباطات شهرداری تهران از دستور قالیباف برای پیگیری حادثه کارواش سعادت آباد خبر داد.
فرزاد خلفی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: ‌شهرداری تهران در حال بررسی این موضوع است و شهردار تهران دستور پیگیری را صریحا اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: تا زمان مشخص شدن موضوع باید منتظر ماند، موضوع از سوی ‌شهردار ناحیه، منطقه و شهرداری کل در حال بررسی است و بزودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مشکل اصلی ما آمریکای جنایکار و داعش است . اینها که مشکل نیست .
    مهم این است که ما میدانیم چگونه حمله گازانبری کنیم.

  2. این شهرداری های رشوه بگیر خون خوار هیشکی نیست جلوشون رو بگیره از اون کوچیکه تا بالادستیشون همگی رشوه بگیرن
    برای خودم متاسفام که تو شهر و جایی زندگی میکنم که اینطوری رفتار میکنن مثل حیوون

  3. با سلام با وجود وحشیگری مانند این مورد پس چرا ایران از دیگران انتقاد مکنند پس ایران هم ناامنه حقوق بشر زیر پا گذاشته می شود پس اف بی آی در ایران کار میکنه متاسفم برای چمران و قلیباف

  4. هزار حیف و تأسف از اون همه جوونی که رفتند تا این بی شرفا اینجوری کنن . جواب اوناو چجوری میخاین بدین . پشت سپر حرف های خوب، هر غلطی دوست دارن میکنن . خدا ازتون نگذره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا