خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ: رکود مالی و انتخابات ۲۰۲۰

عبدالله شهبازی، محقق، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «ترامپ: رکود مالی و انتخابات ۲۰۲۰» نوشت:

معلوم نیست دولت ترامپ از جنگ تجاری با چین واقعاً چه هدفی را، بجز ادعای کمک به بازسازی اقتصاد و تولید داخلی در آمریکا، دنبال می‌کند. آیا در پس سیاست‌های پوپولیستی ترامپ می‌توان استراتژی بسیار کلانی را تصور کرد بر بنیاد انگاره معروف «نظم از درون آشوب پدید می‌آید»؟

Ordo Ab Chao

چنان آشوب‌هایی که در دوران معاصر، بر بنیاد علل عینی، هر از چندی در جهان غرب رخ داده و پیامدهایی عظیم داشته است همچون افول امپراتوری‌های استعماری اسپانیا و پرتغال و زایش امپراتوری بریتانیا در سده‌های هفدهم و هیجدهم و سپس ایالات متحده آمریکا در سده‌های نوزدهم و بیستم میلادی.

با افت ناگهانی بورس آمریکا در روز چهارشنبه ۱۴ اوت ۲۰۱۹ و بورس توکیو در روز پنجشنبه ۱۵ اوت نگرانی از شروع رکود بزرگ مالی جدید در آمریکا و جهان جدی گرفته شد. در چند ساعت اخیر سی‌ان‌ان و گاردین و وکس سه گزارش در این باره منتشر کرده‌اند. گزارش آقای بهروز شاکری‌فرد نیز مفید است در توضیح علل این کسادی/ رکود محتمل [لینک]

تأکید می‌کنم که ممکن است این پیش‌بینی نادرست باشد ولی فعلاً احساس خطر جدی است. همانگونه که در تحلیل فوق گفته شده، یکی از عوامل این وضع جنگ تجاری ترامپ علیه چین عنوان می‌شود.

ثبات و شکوفایی اخیر اقتصاد آمریکا را نمی‌توان به سیاست‌های ترامپ نسبت داد زیرا نتایج سیاست‌ها نه در زمان حال که مدتی بعد ظاهر می‌شود. ثبات فوق، علاوه بر چرخه معمول و ادواری بازار، نتیجه سیاست‌گذاری دولتی بود در پی کسادی و بحران مالی ۲۰۰۸ (آخرین سال دولت جرج واکر بوش) از طریق خرید «دارایی‌های سمی» از کمپانی‌ها (برنامه دولت بوش در سال ۲۰۰۸) و قانون «احیاء و سرمایه‌گذاری مجدد» (برنامه دولت اوباما در سال ۲۰۰۹) که هر دو مستلزم دخالت دولت و تزریق پول (حدود ۱٫۵ تریلیون دلار) به بازار بود. نتایج سیاست‌های دولت ترامپ در سه سال اخیر نیز باید بتدریج ظاهر شود.

سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و ترامپ به وضع بازار بستگی دارد و اگر این کسادی/ رکود تحقق یابد می‌تواند برای ترامپ عواقبی نامیمون به بار آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا