خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم | موضع علوی بروجردی درباره‌ی مرجعیت، سخنان یزدی و انتقاد زائری

آیت الله علوی بروجردی نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی گفته است: مرجعیت شیعه آزاد است. آزادی مرجعیت و حریت و انتصابی و تعیینی نبودن آن از مشخصات شیعه است. مرجع تعیینی و انتصابی عملی نشده و موثر نبوده است.

فیلم سخنان وی را در زیر می‌بینید:


واکنش آیت الله یزدی

امروز گزارش سخنان آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به این سخنان را ارگان اساتید و نخبگان بسیجی حوزه منتشر کرده که خطاب به محمدجواد علوی‌بروجردی گفته است:

«بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسماً جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی هم می‌کنم؛ واقعا در حوزه چه کسی باید با این مساله برخورد کند؟! نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد… اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود، مجبور می‌شوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند؛ چون هیچ جایی توان علمی او را تایید نمی‌کند؟ مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند. اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم، چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد. چهار، پنج مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شده‌اند، کافی هستند. همه که نباید فقیه و مرجع بشوند… صیانت از مرجعیت باید رعایت شود، کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تایید پنج مرجع است که یکی از آنها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند، در آن زمان تایید کردند لذا پنج مرجع تایید کرده‌اند و  هفت هشت عضو هم دارد… متاسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب [در حوزه] زیاد شده است؛ بعضی ضوابط حوزوی بزرگان زیر پا گذاشته شده است».


انتقاد زائری به یزدی

حجت الاسلام محمدرضا زائرى مدیر مجله‌ی خیمه در یادداشتی تلگرامی در واکنش به سخنان آیت الله یزدی نوشت:

آيت الله محمد يزدي تهديد كرده‌اند كه در صورت اعلام مرجعيت آيت الله علوي بروجردي، به ميدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ريخت و تابلوي دفتر ايشان را پايين خواهند آورد!

راستش اگر تا حالا ترديدي هم در شايستگي حضرت آيت الله علوي بروجردي داشتم با صحبت‌هاي آقاي يزدي اطمينان كامل پيدا كردم كه مرجع آينده ما حضرت آيت الله علوي بروجردي هستند!

تا كنون فكر مي‌كرديم آقايان از جامعه بي‌خبرند و ميزان محبوبيت و جايگاه اجتماعي خود در افكار عمومي اطلاعي ندارند، اما الآن معلوم شده كه اصلا از تاريخ روحانيت و حوزه‌هاي علميه نيز آگاه نيستند!

در طول قرنها كجا مرجع تقليد مردم با دستور و فرمايش تعيين شده؟ در طول قرن‌ها كجا كسي يا نهادي به مردم گفته كه از چه كسي تقليد بكنند و از چه كسي تقليد نكنند؟

اين همه روايت توصيه به مردم داري و جلب محبت خلق مثل “جرّوا مودة الناس إليكم و إلينا” مگر نبوده كه در مسير حفظ تماسك اجتماعي و تقويت جامعه دينداران رابطه اي عاطفي و معنوي ميان مرجع تقليد و عالم دين با مردم ايجاد مي‌كرده است؟

اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم نداريد، اگر ذوق و ظرافت زيبا حرف زدن نداريد، اگر حوصله و طاقت زحمت كشيدن و تلاش كردن و عرق ريختن براي جلب دلهاي مردم را نداريد، صادقانه و صريح به ناتواني خود اعتراف كنيد و زبان به كام بگيريد!

آقايان شما كه همه چيز را نابود كرديد! دين مردم را از آنان گرفتيد و باورهاي مردم را به باد داديد! شما را به خدايي كه مي پرستيد بگذاريد همين چهار نفر و نصفي كه تقليد مي كنند و خمس مي دهند و التزام ديني دارند براي آينده اسلام باقي بمانند!

نظر محمد یزدی درباره روحانی، صادق لاریجانی و علوی‌بروجردی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا