خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سعد حریری: تحریم آمریکا علیه حزب‌الله فایده‌ای نخواهد داشت

«سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان که در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد، پس از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران به اظهار نظر درباره روابط میان دو کشور، تحریم‌های واشنگتن علیه حزب‌الله و موضوعات مهم دیگر از جمله آوارگان سوری، ترسیم مرزهای دریایی این کشور و روابط بیروت با ریاض پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان پس از دیدار با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت که مقامات این کشور حمایت کامل خود از ارتش لبنان را اعلام کرده‌اند و پامپئو نیز در دیدار با وی بر حمایت سیاسی و اقتصادی واشنگتن از نهادهای دولتی لبنان تأکید کرده است.

وی افزود: کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان ادامه دارد و این مسأله نهایی شده است و ما در حال حاضر به مذاکره درباره کمک‌های مالی و اقتصادی می‌پردازیم.

سعد حریری روابط دو کشور به ویژه در زمینه کمک‌های مالی آمریکا به آوارگان، ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را “بسیار مهم” خواند و گفت: ما برای توسعه این روابط بر پایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در لبنان چه در زمینه نفت و گاز و چه در زمینه برق و موارد دیگر تلاش می‌کنیم. ما همچنین برای اینکه مذاکرات را آسان آغاز کنیم در زمینه مرزهای زمینی و دریایی بسیار مؤثر کار می‌کنیم. آنها (آمریکایی‌ها) نقطه نظراتی را درباره لبنان دارند که مرتبط با حزب‌الله است و این موضوعی است که ما از آن مطلع هستیم و همیشه تحریم‌هایی وجود دارد که لبنان را تهدید می‌کند، اما من به عنوان نخست‌وزیر وظیفه دارم تا لبنان و اقتصاد آن را از تبعات تحریم‌ها دور کنم و از این طریق روابط مداوم با آمریکا را حفظ می‌کنیم. همچنین این دیدارها برای گفت‌وگو درباره رخدادهای منطقه چه در کشورهای حوزه خلیج فارس و چه سوریه مناسب بود و درباره این مسائل تبادل نظر کردیم.

وی درباره تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله گفت: ما نمی‌توانیم دیدگاه آمریکا درباره تحریم‌ها را تغییر دهیم، اما تلاش می‌کنیم که لبنان را از تبعات آن دور کنیم. درباره این تحریم‌ها باید بگویم که به نظرم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، اما آنها قطعاً درباره هر چیزی که با ایران در ارتباط باشد و یا هر طرفی که از آن حمایت کند و با آن در ارتباط است، سخت‌گیری خواهند کرد. ما دیدگاه‌مان مبنی بر ضرورت دور کردن لبنان از پیامدهای این تحریم‌ها را برایشان تشریح کردیم و معتقدم که پیاممان را به خوبی به آنها رساندیم.

حریری در پاسخ به این سؤال که آیا این تحریم‌ها بر بانک‌ها یا موسسات مالی لبنان تأثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: من این را از طریق رسانه‌ها شنیدم‌، اما همه می‌دانند که آمریکایی‌ها به طور ناگهانی مقررات تحریم‌های خود را بدون هیچگونه ابلاغ قبلی به دولت لبنان صادر می‌کنند اما من مطمئن هستم که هنوز هیچ چیز خاصی وجود ندارد.

وی درباره احتمال اینکه تحریم‌های آمریکا هم پیمانان حزب‌الله را نیز شامل شود، تأکید کرد: این مسأله بارها در کنگره مطرح شده است و سال گذشته تلاش شد تا چنین درخواستی در کنگره مطرح شود و بدون تردید آنچه در این باره عنوان می‌شود، چندان حقیقت نداشته و به اعتقاد من ما به چنین جایی نمی‌رسیم.

این مقام لبنانی درباره خواسته آمریکا از دولت لبنان درباره حزب‌الله نیز افزود: ما باید با هر فرد یا هر نهادی که در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرد، به صورت قاطعانه برخورد کنیم تا بدین وسیله از بانک‌های خود محافظت کنیم.

وی درباره موضع دولت آمریکا در مورد عملکرد دولت لبنان‌، به ویژه در زمینه موضع گیری‌اش در قبال محل‌های ساخت موشک‌های حزب الله‌، عنوان کرد: این مسأله در گذشته اتفاق افتاده است و هم اکنون نیز اتفاق می‌افتد. بررسی‌هایی در زمینه داخلی میان ما و دولت آمریکا وجود دارد، من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، اما ما در تلاش هستیم تا بهترین راه را برای در خطر نیوفتادن لبنان ایجاد کنیم. همچنین این نقش ما نیست که پلیس اسرائیلی‌ها باشیم؛ چنانچه به قطعنامه شماره ۱۷۰۱ توجه کنیم متوجه خواهیم شد که اگر نقضی از سوی لبنان صورت گرفته است در مقابل طرف اسرائیلی روزانه صدها مرتبه حریم هوایی لبنان را نقض کرده است. باید نوعی تعادل در این زمینه وجود داشته باشد. از طرفی ما طبق این قطعنامه در لبنان تلاش می‌کنیم تا از طریق توقف اقدامات خصمانه به آتش‌بس دست یابیم و برای محقق کردن این هدف باید برخی از بندهای این توافق را اجرا کنیم که برخی از آن مربوط به ما می‌شود و برخی دیگر به آنها (صهیونیست‌ها). این در حالی است که ما تا بدین لحظه شاهد هیچگونه اقدامی از سوی آنها در این زمینه نبوده‌ایم، اما موضوع مهم این است که ما به یک نقطه شروع برای مذاکرات درباره مرزهای دریایی دست یابیم؛ به ویژه اینکه این مسأله برای لبنان و اقتصاد آن بسیار مهم و حیاتی است و چه بسا برای آنها هم مهم باشد.

نخست‌وزیر لبنان در ادامه درباره تعیین ماه سپتامر آتی برای مذاکرات با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی لبنان اظهار کرد: درحال حاضر بررسی‌های جدی انجام می‌دهیم و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم و هم اکنون باید به نتیجه آن دست یابیم. ما مدت مدیدی است که در این زمینه تلاش می‌کنیم و حتی نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دو هفته گذشته تصریح کرد که تلاش‌هایمان به پایان رسید. ‌اکنون ما در حال اتمام برخی موارد هستیم و به لطف خدا باید تصمیم خود در این باره را اتخاذ کنیم.

وی درباره جانشین دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا که نقش میانجیگر را میان رژیم صهیونیستی و لبنان ایفا می‌کند، عنوان کرد: نمی‌دانم که دولت آمریکا پس از ساترفیلد چه کسی را جایگزین او خواهد کرد اما موضوع مهم این در این زمینه سازوکاری است که وضع خواهد شد و این سازوکار باید تحت نظارت سازمان ملل باشد و مذاکرات در این زمینه باید بر اساس وضع موجود در مرزهای دریایی باشد. ترسیم مرزها در دو سطح دریای و زمینی خواهد بود.

جلوگیری از قاچاق

حریری در ادامه اظهاراتش درباره اینکه اگر آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط حزب‌الله، خواستار تشدید اقدامات در بنادر برای جلوگیری از قاچاق شود، تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق در زمینه کالاها است و ما در بودجه ۲۰۲۰ تلاش خواهیم کرد که اسکنرهایی را در گذرگاه‌های زمینی و بنادر دریایی نصب کنیم نه برای اینکه آمریکا درخواست کرده است بلکه ما سیاستی را برای متوقف کردن قاچاق دنبال می‌کنیم، چراکه اقتصادمان به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد. گذرگاه‌های غیرقانونی وجود دارد که بسته می‌شوند و هرگونه قاچاقی که از طریق فرودگاه یا ورودی‌های زمینی رخ دهد توسط این اسکنرها کشف و ضبط خواهد شد. وزیر دارایی طرحی را در این باره تهیه کرده است و آن را تقدیم پارلمان خواهیم کرد.

وی درباره انتقاد از ارتش لبنان در جنوب این کشور نیز افزود: به هیچ وجه انتقادی را در این باره نشنیده‌ام و بالعکس آنچه می‌شنویم حمایت از ارتش است.

“دستگاهی سعی در ضربه زدن به اقتصاد لبنان دارد”

سعد حریری گفت: دستگاهی سعی دارد تا با ارعاب در زمینه تحریم‌های آمریکا و متوقف شدن کمک‌های آن، به اقتصاد لبنان ضربه بزند. این مسأله منجر به تضعیف حزب‌الله می‌شود اما من معتقدم که تقویت نهادهای دولتی تنها راه دستیابی به منافع تمامی لبنانی‌ها است.

وی درباره مشارکت شرکت‌های آمریکایی در اجرای طرح‌های سیدر اظهار کرد: به عنوان مثال در زمینه برق تعداد مشخصی از شرکت‌های بزرگ وجود دارند، از جمله این شرکت‌ها سیمنز، جنرال الکتریک (GE) و میتسوبیشی است و ما در حال حاضر ایستگاه‌های GE را در اختیار داریم و ایستگاه دیگری نیز وجود دارند که آنها را ایجاد خواهیم کرد و آنها نیز قصد مشارکت در این طرح را دارند. ما همچنین شرکت‌های آمریکایی را به مشارکت در مناقصات نفتی تشویق کرده‌ایم.

این مقام لبنانی درباره نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) تأکید کرد: آنها ملاحظاتی را دارند، اما این موضوع در سازمان ملل بررسی می‌شود و امور به شکل طبیعی پیش می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر با وی صحبتی درباره طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به “معامله قرن” شده است یا خیر؟ افزود: اساساً، موضع ما در مورد معامله قرن کاملاً مشخص است. لبنان به بحرین نرفته است و نسبت به این مسأله بسیار حساس است، از طرفی در قانون اساسی ما، اسکان دائم آوارگان فلسطینی در کشور ما ممنوع است و همچنین ما یک مشکل جمعیتی با این مسأله داریم، بنابراین رویکرد ما نسبت به این مسأله مخالفت مطلق است.

خودمان مشکلات سیاسی ایجاد کرده و کشور را مختل می‌کنیم

سعد حریری در ادامه درباره دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به دشواری فعالیت دولت لبنان نیز عنوان کرد: متأسفانه ما دشمن خودمان هستیم و در حالی که کشور به تلاش ۲۴ ساعته برای تسریع روند طرح‌ها و موفقیت کنفرانس سیدر نیاز دارد، اما خودمان مشکلات سیاسی را ایجاد کرده و کشور را مختل می‌کنیم و بدون تردید هر کشوری نه تنها آمریکا این صحنه را ببیند ناامید می‌شود.

نخست‌وزیر لبنان درباره پیام سید حسن نصرالله، به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و اینکه آیا این پیام علیه او که در آمریکا است بوده یا خیر، تأکید کرد: من آن را نخوانده‌ام تا ببینم که به دلیل حضورم در آمریکا در این پیام هدف قرار گرفته‌ام یا خیر، اما همانطور که دوستی ما با آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان واضح بوده و آن را مخفی نمی‌کنیم، حمایت حزب‌الله از ایران هم واضح بوده و بر کسی پوشیده نیست. ما در این مورد که در زمینه دیدگاه منطقه‌ای‌مان به توافق دست نخواهیم یافت، اتفاق نظر داریم، چراکه حزب‌الله موضع منطقه‌ای خود را دارد و در مقابل، آنها نیز از موضع اقلیمی من مطلع هستند.

رسانه‌ها جاه‌طلبی برخی سیاستمداران را مطرح می‌کنند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا از وی درباره موضع دولت لبنان نسبت به حزب‌الله پرسیده است یا خیر؟ تصریح کرد: اینها جاه طلبی برخی سیاستمداران است که توسط رسانه‌های لبنانی مطرح می‌شود، اما زمانی که همه اظهارات پامپئو را بخوانند متوجه خواهند شد که لبنان مورد حمایت است و اینکه آیا انتقادی در خصوص حزب‌الله وجود دارد یا نه، موضوع جدیدی نیست.

حریری درباره تهدیدات امنیتی مطرح شده علیه برخی شخصیت‌های لبنانی به ویژه ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان گفت: هر فردی که به جنبلاط آسیب برساند شخصا به من و نبیه بری آسیب رسانده است و این موضوعی است که ما در ارتباط با حادثه قبرشمون آن را ثابت کردیم.

بازگشت آوارگان مستلزم تلاش نظام سوریه است

وی درباره پرونده سوریه نیز خاطرنشان کرد: درباره موضوع بازگشت آوارگان سوری و ضرورت بازگشت آنها به کشورشان صحبت شد و این مسأله نیازمند چند گام اساسی از سوی نظام سوریه است که اولین مورد آن عفو عمومی است.

این مقام لبنانی در ادامه درباره روابط کشورش با کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی نیز اظهار کرد: ما هم اکنون با عربستان تلاش می‌کنیم تا به ۲۳ توافقنامه اقتصادی مشترک دست یابیم. تلاش‌ها در این زمینه با امارات نیز در جریان است و طرح‌های “سیدر” را به آنها پیشنهاد خواهیم داد، چراکه آنها تمایل به سرمایه گذاری دارند. علاوه بر این، روابط ما به روال گذشته خود بازگشته و چه بسا بهتر هم شده است و ما روابط همیشگی با عربستان و تمامی منطقه خلیج فارس داریم.

نخست‌وزیر لبنان در پایان درباره وضعیت اقتصادی کشورش افزود: امروز همه از وضعیت اقتصادی خطرناک لبنان مطلع هستند، اما مشکل سیاسی که اخیراً رخ داد وضعیت عمومی را متشنج کرد و نیاز نبود که ما به این جا برسیم، اما در حال حاضر همه بر اوضاع اقتصادی تمرکز کرده‌اند و چنانچه به بودجه امروز نگاه کنیم خواهیم دید که حزب‌الله برای اولین بار به بودجه رأی مثبت داده است و همه طی هفته‌های آتی شاهد تصمیمات اقتصادی بسیار مهمی در کشور خواهند بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا