خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در جستجوی فریده» راهی اسکار شد [+اطلاعات تکمیلی]

هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، در پی چند جلسه مستمر، فیلم مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۰ انتخاب کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، طبق اعلام رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، در ابتدا فهرستی اولیه متشکل از ۱۰ فیلم در جلسه انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، انتخاب شدند.

در ادامه اعضای هیأت انتخاب با بازخوانی مقررات به بررسی تخصصی فیلم‌ها پرداخته و در نهایت از میان فهرست اولیه که شامل ۱۰ فیلم بود، پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، به یک فهرست متشکل از سه فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی) و متری شش و نیم (سعید روستایی) رسیدند.

به گفته فریدزاده، از میان فهرست سه فیلم موجود و با رأی هیات انتخاب، فیلم «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی به عنوان گزینه نهایی و به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد.

فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، آشغال‌های دوست داشتنی (محسن امیریوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرخ پوست (نیما جاویدی) و شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۰ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه‌کننده) و مهرزاد دانش (منتقد) تشکیل شد که رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد.

ایسنا نوشت: در فاصله ۴۵ روز مانده به پایان مهلت معرفی نمایندگان کشورها به آکادمی اسکار، سینمای ایران مستند «جستجوی فریده» را به عنوان نماینده خود در اسکار ۲۰۲۰ برگزید.

پیش از این تنها سه کشور الجزایر، گرجستان و سوئیس نمایندگان خود را برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب کرده بودند که تاکنون به صورت رسمی اعلام شده و سینمای ایران که یکی از ۱۵ کشورپرافتخار در این شاخه از جوایز اسکار است به عنوان چهارمین کشور با مستند «در جستجوی فریده» وارد این رقابت می‌شود.

تاکنون حضور رسمی فیلم «پاپیچا» به کارگردانی «مونیا مدور» به عنوان نماینده سینمای الجزایر، «شیندیسی» ساخته «دیتو تشینتاشادزه» از گرجستان و کمدی رومانتیک «رگبار» به کارگردانی «مایکل اشتینر» نیز از سوئیس در کنار فیلم «در جستجوی فریده» از سینمای ایران در اسکار اعلام شده است.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی که از امسال به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی تغییر نام داده، اول اکتبر ۲۰۱۹ (۱۰ مهرماه) تعیین کرده است و هنوز بسیاری از کشورهایی که سابقه کسب جایزه در این شاخه را دارند از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، اتریش، ژاپن، سوئد، دانمارک، مجارستان و … نمایندگان خود را برای این جوایز انتخاب نکرده‌اند.

کمیته اسکار سینمای هلند در حال بررسی فهرستی از ۹ فیلم است تا در نهایت نماینده اسکار این کشور را انتخاب کند و سینمای سوئد نیز سه فیلم را به عنوان نامزد اولیه معرفی کرده است. سینمای ازبکستان نیز قرار است امسال برای اولین بار در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار شرکت کند.

مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی پیش از این در جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ در کشور جمهوری چک، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر در اوکراین و جشنواره فیلم‌های ایرانی روزیخ حضور داشته و در داخل ایران نیز برنده تندیس بهترین فیلم مستند از جشن خانه سینمای ایران، برنده تندیس بهترین فیلم مستند از آکادمی “سینماسینما”، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و تندیس بهترین صداگذاری از جشن مستند سینمای ایران، برنده تندیس بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین تدوین؛ بهترین موسیقی و جایزه ویژه دبیر جشنواره از یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شده است.

این مستند که محصول مشترک سینمای ایران و هلند است، درباره‌ زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته می‌شود و حالا برای اولین‌بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و خانواده واقعی‌اش را بیابد.

عوامل تولید مستند «در جستجوی فریده» عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار ۲۰۲۰ روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.

سینمای ایران که از سال ۱۹۷۷ برای اولین بار فیلمی را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب کرد در طول بیش از چهار دهه گذشته، بیست و چهار فیلم ایرانی را برای شرکت در این رویداد سینمایی انتخاب کرده است و امسال و در اسکار ۲۰۲۰؛ بیست و پنجمین حضور سینمای ایران با یک مستند رقم خواهد زد.

ماحصل ۲۴ حضور سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم خارجی (بهترین فیلم بین‌المللی) جوایز اسکار، کسب دو جایزه با فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» ساخته‌های اصغر فرهادی و یک نامزدی با فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی بوده است.

سال گذشته از میان ۸۷ فیلمی که واجد شرایط رقابت در شاخه فیلم خارجی جوایز اسکار شدند، ۷ کشور آثار مستندشان را به عنوان نماینده خود در این رویداد انتخاب کردند که شامل «گورهایی بدون نام» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، «والتز والدهیم» ساخته «روث بکرمن» از اتریش، «الدورادو» ساخته «مارکوس ایمهوف» از سوئیس، «شکارچی روح» از «رائد عندونی» به نمایندگی از سینمای فلسطین، «زرد ممنوع» به کارگردانی «پیترا برتکلی» از کشور نیوزلند، «بازندگان فوق‌العاده: یک دنیای متفاوت» ساخته «آرانوس ماتلیس» از لیتوانی و «ادامه دارد» به کارگردانی «ایوارس سلکیس» از کشور لتونی می‌شود.

آخرین بار در سال ۲۰۱۴ بود که یک اثر مستند به نام «تصویر گمشده» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار راه یابد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد و پس از ۱۷ سال وقفه و در سال ۱۹۹۴ فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در شصت‌وهفتمین دوره جوایز اسکار نام گرفت. «بادکنک سفید» از جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ به اکادمی معرفی شد و پس از یک سال وقفه و در سال ۱۹۹۷ فیلم «گبه» محسن مخملباف نماینده ایران در این جوایز سینمایی شد.

«بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ به اسکار خارجی رفت و برای اولین بار سینمای ایران توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد.

«زمانی برای مستی اسب‌ها» ساخته بهمن قبادی در سال ۲۰۰۰، «باران» مجید مجیدی (۲۰۰۱)، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگرانی رسول صدرعاملی (۲۰۰۲)، «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی (۲۰۰۳)، «لاک پشت‌ها پرواز می‌کنند» از بهمن قبادی (۲۰۰۴)، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی (۲۰۰۵)، «کافه ترانزیت» از کامبوزیا پرتوی (۲۰۰۶)، «میم مثل مادر» اثر رسول ملاقلی‌پور (۲۰۰۷)، «آواز کنجشگ‌ها» از مجید مجیدی (۲۰۰۸)، «درباره الی» به کارگرانی اصغر فرهادی (۲۰۰۹) و «بدرود بغداد» از مهدی نادری (۲۰۱۰)، نمایندگان سینمای ایران در دهه نخست هزار سوم میلادی بودند تا در سال ۲۰۰۱ سینمای ایران با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی توانست برای اولین بار این جایزه مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی، «امروز» رضا میرکریمی و «محمد رسول‌الله» مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال ۲۰۱۶ اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای دومین‌بار اسکار خارجی را برای ایران به ارمغان آورد.

سال ۲۰۱۸ نیز فیلم «نفس» از نرگس آبیار نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار بود و سال گذشته هم فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند این فرصت را یافت تا نماینده سینمای ایران در این جوایز سینمایی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا