خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ایران به راهبرد جدید آمریکا

در آستانه‌ی سخنرانی رییس جمهور آمریکا و به دنبال اعلام راهبرد جدید آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی  وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران محورهای پاسخ ایران به سخنرانی رییس جمهور آمریکا و سیاست های جدید آن کشور را تشریح کرد:

۱.‌ سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از صلح و ثبات منطقه و مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده و تفرقه افکنانه برای ایجاد تنش و درگیری در منطقه است. به همین جهت مبارزه قاطعانه با داعش و گروه های تروریستی در منطقه الویت اساسی جمهوری اسلامی بوده است. این در حالی است که سیاست های آمریکا، به ویژه حمایت های آن کشور از گروه های تروریستی و رژیم های سرکوبگر، از عوامل اصلی بی ثباتی در منطقه بوده است. آمریکا نمی تواند با متهم کردن دیگران از زیر بار مسئولیت های خود شانه خالی کند و باید پاسخگوی سیاست های غلط خود باشد.

۲. در طول چند دهه گذشته سیاست آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و نظام های خودکامه و سرکوبگر در منطقه، باعث جنگ و درگیری مدام از یک سو، و پیدایش پدیده شوم تروریسم از سوی دیگر شده است. دوستان و متحدین آمریکا در منطقه به وجودآورندگان و حامیان اصلی تروریسم بین الملل هستند که حتی شهروندان آمریکایی در داخل خاک آمریکا هم از آن مصون نمانده اند. ادامه این سیاست از سوی آمریکا، یک اشتباه راهبردی تاریخی با تبعات سنگین برای منطقه و جهان است.

۳. توان موشکی ایران صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و دارد. این توانمندی در مسیر صلح و ثبات منطقه ای اتفاقا نقش موثری تاکنون ایفا کرده است. بدون این توانمندی، مشخص نبود جاه طلبی ها و خام اندیشی های برخی سران نازپروده منطقه را به کجا می برد. جمهوری اسلامی ایران در حفظ و گسترش توانمندی های دفاعی و امنیتی خود جدی است و در این مسیر تنها به ملاحظات امنیت ملی و منافع مردم ایران توجه می کند.

۴. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مظهر قدرت و اقتدار، و حافظان امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند. دولت و تمامی آحاد مردم ایران از این نیروها قاطعانه حمایت می کنند. هرگونه اقدامی علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی منجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واکنش متناسب و محکم جمهوری اسلامی مواجه خواهد گردید.

۵. سیاست اصولی و دائمی جمهوری اسلامی ایران مقابله با سلاح های کشتار جمعی در تمامی جهان و حرکت به سمت خلع سلاح جهانی است. این سیاست، پایه و اساس برجام است و پایبندی جمهوری اسلامی ایران توسط تنها مرجع نظارت ۸ بار تایید شده است. از سوی دیگر عدم پایبندی آمریکا به این توافق و نقض مکرر روح و متن آن امری روشن و آشکار است که موارد آن طی یک سال و نیم گذشته در ۹ نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام ثبت و ضبط شده است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون در هر مورد با توجه به منافع خود اقدامات متقابل انجام داده است و در آینده نیز بدون هیچ ملاحظه ای چنین خواهد کرد. انتخاب های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات در این زمینه خواهد شد.

۶. اکنون آمریکا در صحنه بین المللی منزوی تر از هر زمان است و حقانیت سیاست های جمهوری اسلامی ایران بر کل دنیا آشکار شده است. جهان شاهد بود که در چند هفته گذشته غالب کشورهای دنیا در حمایت از برجام و جمهوری اسلامی، و مخالفت با سیاست های آمریکا بسیج شدند. جامعه بین الملل جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازیگر معقول و خردمند در عرصه جهانی که برای صلح تلاش می کند شناخته است و به سیاست های بازیگرانی که هر روز با خروج از یک پیمان یا سازمان بین المللی خود را بیشتر منزوی می سازند، وقعی نمی گذارد.

۷. اختلاف سیاست های ایران و آمریکا در بسیاری از مسائل منطقه ای و جهانی امری آشکار و غیرقابل انکار است. دولت های آمریکا از بدو انقلاب اسلامی در ایران تاکنون با اشتباهاتِ محاسباتیِ پی در پیِ خود این اختلافات را به سوی خصومت ورزی آشکار با ملت ایران کشانده اند. علیرغم این خصومت ورزی ها، که تهدید و تحریم دو مشخصه اصلی آن بوده است، مردم ایران به مسیر استقلال خواهی و عدالت طلبی خود ادامه داده و جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکا به حمایت مردمی و توانمندی های درونی خود، و تحت رهبری خردمندانه و داهیانه مقام معظم رهبری که حرکت مقتدرانه و عزتمندانه جمهوری اسلامی در دوران معاصر بعد از امام خمینی (ره) مدیون اندیشه های بلند ایشان است، در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد. و اتفاقا دلیل اصلی خصومت حکام آمریکا نسبت به رهبری معظم انقلاب استکبار ستیزی و مخالفت صریح ایشان با سیاست های منطقه ای و جهانی دولت آمریکا در ادوار مختلف است که دستآوردی بجز خونریزی و بدبختی برای مردم جهان نداشته است. بهتر است سردمداران جدید آمریکا درس های چهار دهه گذشته را فراموش نکنند و ازیاد نبرند که دولت‌های قبل از آنان هم که با تکرار گزافه‌گویی‌های مشابه پیرامون رهبری معظم انقلاب خود را در برابر مردم ایران قرار دادند، ناگزیر شدند با شرمساری از صحبت‌های خود عدول کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا