خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جبلی؛ از منبع ناآگاه تا ریاست بر صداوسیما!

روز گذشته پیمان جبلی در حکمی از سوی رهبری انقلاب به‌عنوان رئیس جدید صداوسیما منصوب شد.

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای جبلی که متولد سال ۱۳۴۵ در تهران است سابقه‌ای طولانی در سازمان صداوسیما داشته و از خبرنگاری تا معاونت «رسانه ملی» را تجربه کرده است.

این دانش‌آموخته‌ی دانشگاه امام صادق در دوران حضور سعید جلیلی در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به‌عنوان معاون رسانه‌ای او مشغول فعالیت بود.

فعالان رسانه‌ای درباره‌ی نوع مواجهه‌ی دبیرخانه شعام با رسانه‌ها در آن دوره انتقاداتی بسیاری را مطرح می‌کنند و از خط قرمزهای پررنگ برای نزدیک شدن به نقد و بررسی مذاکرات هسته‌ای به رهبری سعید جلیلی می‌گویند.

با حضور محمد سرافراز در صداوسیما، پیمان جبلی به‌عنوان معاون سیاسی و خبر این رسانه منصوب شد. انتصابی که در ابتدا با استقبال دولت روحانی نیز مواجه شده و حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور وقت گفته بود: «انتصاب آقای دکتر جبلی که فرزند صداوسیما است و تمام سال‌های جوانی خود را در پست‌های متعدد در سازمان صداوسیما و در بخش خبری طی کرده است نشان از هوشمندی و زمان‌شناسی آقای دکتر سرافراز است. به نظر می‌رسد وقتی که ویژگی‌های اخلاقی، توانمندی‌های مدیریتی، شناخت داخلی و جهاتی که آقای دکتر جبلی از آن برخوردارند به مقبولیتی که در درون سازمان دارند هم اضافه شود، می‌توان آینده‌ای روشن برای معاونت خبری سازمان صداوسیما پیش بینی کرد».

اما این «آینده روشن» در عمل اتفاق نیفتاد و علاوه بر بالا گرفتن اختلافات میان دولت وقت و صداوسیما، به دلیل مسائل پیدا و پنهان دیگری، پس از مدتی کوتاه محمد سرافراز از ریاست این سازمان و پیمان جبلی از معاونت سیاسی و اخبار کنار گذاشته شدند.

جبلی در دوران علی‌عسکری در معاونت برون‌مرزی صداوسیما فعالیت می‌کرد، اما در این دوره نیز حاشیه‌ای بزرگ درباره‌ی فعالیت‌های او مطرح شد؛ ماجرای منبع آگاه پرس‌تی‌وی!

همزمان با مذاکرات احیای برجام در وین خبرهایی علیه سیاست دولت روحانی در این مذاکرات به نقل از «منبع آگاه پرس‌تی‌وی» در رسانه‌های اصولگرا منتشر شد. خبرهای منتشرشده این‌چنینی با اعتراض صریح مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای در مذاکرات وین و همینطور سخنگوی دولت دوازدهم همراه شد.

عباس عراقچی که به رعایت ملاحظات جریان اصولگرا معروف است، این بار و در برابر خبرهای نقل‌شده به نقل از «منبع آگاه» لب به اعتراض گشود و گفت: «نشر مطالب پراکنده و غیردقیق از قول منابع بی‌نام و نشان و انتساب آن به عنوان موضع جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آثار مخربی بر فضای مذاکرات و بر راهبردهای هیات مذاکره کننده گذاشته و علاوه بر سردرگم کردن طرف‌های خارجی، بر روی افکار عمومی نیز تاثیر منفی دارد».

معاون سیاسی ظریف چند روز بعد نیز به کنایه این «منبع آگاه» دلواپسان را «ناآگاه» نامید: «من نمی‌دانم «منبع آگاه» پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما او یقیناً «آگاه» نیست».

به دلیل حوزه‌ی فعالیت پیمان جبلی در معاونت برون‌مرزی صداوسیما، نام پرس‌تی‌وی پای او را به این ماجرا باز کرد و برخی رسانه‌ها مدعی نقش او در این خبرسازی‌ها علیه مذاکرات احیای برجام شدند.

قائم‌مقام پرس‌تی‌وی در این باره می‌گوید: «کاری که ما داشتیم انجام می‌دادیم، دادن قدرت چانه‌زنی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود که بتواند با ارجاع به آنچه رسانه‌ای شده است، مطالباتی را که موظف به پیگیری‌شان هستند دنبال کنند، در واقع ما سیگنال‌هایی را خطاب به طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران ارسال می‌کنیم».

چندی بعد خبرگزاری تسنیم به نقل از شیدا اسلامی که از ا‌و با عنوان «یکی از قدیمی‌های برون‌مرزیِ تلویزیون» یاد کرده، نوشت: «در ماجرای مذاکرات احیای برجام هم دیدید که پرس‌تی‌وی با اخباری که در قالب یک جریان ویژه با کلید واژه «منبع آگاه» به راه انداخت، چه تأثیر مهمی بر جریان انتشار اطلاعات مربوط به این ماجرا گذاشت و صدای مقامات بلندپایه دولت دوازدهم را درآورد».

حالا و با گذشت چند ماه از ماجرای «منبع آگاه پرس‌تی‌وی» و چند سال از حضور پیمان جبلی در کنار سعید جلیلی در شورایعالی امنیت ملی، این خبرنگار سابق به کرسی ریاست صداوسیما تکیه زده است و باید دید که عمر حضور او در «رسانه ملی» همچون رؤسای قدیمی‌تر این سازمان یک دهه‌ای خواهد بود و یا به سرنوشت رئیس سابق خود، محمد سرافراز دچار خواهد شد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا