خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارآفرین‌های خردی که قید کار  دولتی را زدند

/ قسمت دوم گزارش کارآفرینان خرد/

کتایون آزاد، انصاف نیوز: حضور کسب و کارهای جوان را می‌توان یکی از فاکتورهای پویایی اقتصاد یک کشور دانست، به همین دلیل باید از این کسب و کارها حمایت کرد. در دومین گزارش از سری گزارش‌های کسب‌وکارهای کوچک، خبرنگار انصاف نیوز به گفت وگو با دو نفر از کارآفرینان این نوع کسب و کار پرداخته است.

علت شروع یک کسب و کار کوچک گاهی می‌تواند دلزدگی از نبود شغل دولتی و گاهی علاقه به یک نوع هنر باشد. ورود به این کسب‌وکارها می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما موفقیت و تداوم در این فعالیت‌ها نیازمند صبر و تلاش مستمر و ریسک بالا است. فاطمه فلاحپور، زنی 30 ساله است که میوه خشک و ادویه‌جات مخصوص می‌فروشد، او می‌گوید: «ما ریسک نبود حقوق ثابت را قبول کردیم و ساعت‌های بسیاری برای کارکردن گذاشتیم و شاید روزهایی بود که بیشتر از دوازده ساعت کار کرده‌ایم.»

بیشتر افرادی که کسب و کار‌های خود را شروع می‌کنند، از منابعی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند. بعضی از این افراد هنر خود را منبع تولید محصول قرار می‌دهند و محصولاتی با بهره‌گیری از خلاقیت و ذوق خود تولید می‌کنند. نازنین معراجی یکی از این افرادی است که با بهره‌گیری از هنر خود عروسک‌‌هایی تولید می‌کند که طرفداران بسیاری دارند. نازنین معتقد است که افراد باید به استعداد خود اهمیت بدهند و آن را پرورش دهند.

در ادامه گفت وگوی خبرنگار انصاف نیوز با فاطمه فلاحپور و نازنین معراجی، دو تن از کارآفرین‌های کسب و کارهای کوچک را می‌خوانید:

استعداد درون خود را کشف کنید

نازنین معراجی، دختر جوانی است که در رشته نگارگری و عکاسی در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. نازنین از هنر و خلاقیتش بهره برده و محصولات فانتزی می‌سازد که حتی در خارج از ایران هم طرفداران مخصوص به خود را دارد. عروسک‌های دست ساز، مگنت‌ها ، پاکت‌ها و گیره‌های عروسکی از جمله این محصولات هستند.

نازنین درباره‌ی شروع فعالیتش می‌گوید: «از وقتی دیپلمم را گرفتم، اتفاقی متوجه شدم که افراد از این خلاقیت من در تهیه عروسک و جعبه خوششان می‌آید و به همین دلیل شروع به تولید و فروش این محصولات کردم.»

نازنین از جمله افرادی است که علاوه بر خود، برای افراد دیگر هم اشتغال‌زایی کرده است. او می‌گوید: «بعد از مدتی در تعداد انبوه محصول تولید کردم و در نوزده سالگی ودر سال 80 کارگاه زدم و ده نفر از خانم‌هایی که سرپرست خانوار بودند و یا موقعیت کار در محیط خارج از خانه را نداشتند، زیر مجموعه‌ی این کار قرار دادم. در حال حاضر هم هشت نفر در کارگاه زیر نظر من فعالیت می‌کنند.»

این هنرمند جوان درباره فروش محصولات خود می‌گوید: «من به شهر کتاب‌های مختلف در شهر‌های گوناگون محصول می‌دهم همینطور از دو سال گذشته به سریلانکا محصول می‌فرستم و مدتی است که به مقدار انبوه به ترکیه محصول صادر می‌کنم. محصولات من در کالیفرنیا و نمایشگاه و جشنواره‌ی امریکا هم شرکت داده شده‌اند.»

نازنین همچنین افزود: «خودم به این کشورها می‌روم و بازاریابی می‌کنم و محصول را می‌فرستم و به طور معمول در خارج از کشور به صورت امانی خرید می‌کنند یعنی باید کار را تحویل بدهیم تا بفروشند و بعد به دنبال پول خود برویم. باید پیگیر باشیم تا بتوانیم پول را بگیریم.»

این دختر جوان در ادامه اضافه می‌کند: «هرکسی در درون خود یک استعداد نهفته دارد که باید آن را کشف کند و پرورشش دهد و اگر نیاز به آموزش در آن حوزه داشت به دنبال آن برود.

فعالیت من به این صورت است که ممکن است که یک ماه کار کنم و دو ماه سفر کنم، دلیلی ندارد که این کار را با کاری که حقوق ثابت دارد عوض کنم.»

محصولی تولید کنیم که خودمان اولین مصرف کننده باشیم

فاطمه فلاحپور، زن دیگری است که به همراه خانواده‌ی همسر خود توانسته در تولید میوه خشک و ادویه‌جات مخصوص پیشرفت چشمگیری بکند و محصولات خود را با مارک هانان به داخل و خارج از ایران معرفی کند. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد صنایع غذایی است. این زن جوان می‌گوید فعالیت خود را به طوررسمی از سال 93 شروع کرده است.

فاطمه درباره‌ی شروع فعالیت خود می‌گوید: «خیلی از افراد می‌گویند که اطراف ما باغ زیاد است و بسیاری از میوه‌های آنها از بین می‌رود. ما هم در ابتدا همین دیدگاه را داشتیم، خودمان باغ داشتیم و می‌دیدیم که چقدر کشاورزان زحمت می‌کشند ولی بخش زیادی از محصولات خراب می‌شوند، ما هم در ابتدا فکر کردیم که از این میوه ها استفاده کنیم و به میوه خشک تبدیل کنیم. اما وقتی وارد کار شدیم، متوجه شدیم که باید از یک میوه با کیفیت خوب و نوع خاص استفاده کرد تا بتوانیم میوه خشک خوب تولید کنیم.

ما در ابتدا خودمان شروع به شستشو و تولید میوه‌ی خشک کردیم. در حال حاضر هم همکاری می‌کنیم. برای تدارک دیدن یک مکان مناسب برای این فعالیت یک وام گرفتیم و از درآمد باغ ها برای سرمایه در گردش و برای خرید میوه و وسایل استفاده کرده ایم.»

فلاحپور در مورد محصولات خود توضیح می‌دهد: «میوه‌ی خشک، یکی از محصولات ما است. بعضی از محصولات را می‌توان پودر کرد مانند پودر سیر و پیاز یا پاپریکا. ما محصولات تخصصی آشپزی مانند هویج یا گوجه‌ی خشک را که وقتی در غذا ریخته می‌شوند با هویج و گوجه طبیعی تفاوتی نمی‌کنند را نیز می‌فروشیم. ادویه‌های ما مورد استفاده آشپز‌های بزرگ و مدرسان آشپزی است که به دانش‌پذیران خود توصیه می‌کنند.»

فاطمه روند تولید محصولات خود را در چند مرحله تعریف ‌می‌کند: «کار ما یک بخش تولید دارد که وابسته به فصل تعداد همکاران ما تغییر می‌کند. ما مجوز بهداشت داریم و کسانی که با ما همکاری می‌کنند حتما باید کارت بهداشت داشته باشند و با این وجود که کار بزرگی نداریم، حضور مسوول فنی الزامی است. به لحاظ کیفیت و بهداشت این مسایل باید حتما رعایت بشود.

باور ما این است که محصولی باید تولید کنیم که فرزندان خودمان هم با خیال راحت از آن مصرف کنند،. بعد از تولید به بخش بسته بندی می‌رسیم که به صورت بهداشتی تعدادی از همکاران ما در آنجا فعالیت می‌کنند. بعد از بسته بندی بخش فروش است که به دوصورت عمده و صادرات و بخش جزیی تقسیم می‌شود.»

او در ادامه این روند می‌گوید: « فروش عمده به دو صورت انجام می‌شود. یک تعداد افراد محصول را از ما می‌گیرند و خودشان می‌فروشند و یک بخش هم صادرات با حجم بالا است که ما تا الان به کشور‌های اطراف ایران، ترکیه و کانادا محصول عرضه کردیم.

بخش فروش جزیی ما هم همان فروش آنلاین است که به خاطر کیفیت خوبمان افراد بیشتری محصولات ما را می‌خرند. ما یک تیم فروش داریم که با یکدیگر همکاری می‌کنند و در حدود پانزده نفر هستند که در موارد مختلف مانند نوع بسته بندی، برنامه آینده کارگاه با یکدیگر مشورت می‌کنیم و همین باعث می‌شود که یک نفر تنها تیم را جهت دهی نکند بلکه با تصمیم جمعی جهت گیری بشود. تیم تولید محتوا هم داریم.»

دلسوزی و تعهد به کار رمز موفقیت ماست

فاطمه دلسوزی و تعهد به کار را رمز موفقیت گروه خود می‌داند: « همه اعضا تیم دلسوز هستند و نگاه طولانی مدت دارند. در ذهن ما این است که در این کار به قدری موفق باشیم که نسل بعد هم اگر خواست به این فعالیت ادامه دهد. از سایه این درختی که ما کاشتیم بهره ببرند. دلسوزی تمام افرادی که در این کار فعالیت می‌کنند و پایبندی به کار باعث پیشرفت ما شده است و همین امر گنج کارگاه هانان است.»

این زن جوان درباره کیفیت محصولات خود می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که اگر محصولی تهیه می‌کنیم حتما این محصول خالص باشد و افزودنی نداشته باشد، دلیل آن هم این است که مردم از ما می‌خواهند یک جنس بسیار با کیفیت بدهیم که وقتی استفاده کردند خلوص آن را متوجه شوند. ممکن است که قیمت بازار کمتر باشد اما مشتری که با ما در ارتباط است از ما یک جنس کاملا با کیفیت و تضمینی می‌خواهد.»

فاطمه در ادامه صحبت‌های خود از ارسال محصولاتش به خارج از کشور می‌گوید: «به صورت عمده به سوییس و سوئد و کانادا و امارات ارسال داشته ایم و در کشور‌های دیگر مانند عراق در پیش تولید آن هستیم.»

او همچنین می‌گوید: « من خودم توانایی بردن محصول و فروش آن در خارج از کشور را نداشته‌ام اما افرادی بوده‌اند که از ما محصولات را خریده‌اند و به فروشگاه های خارج از کشور فروخته اند. من موافق این افراد هستم که توانایی این را دارند که فعالیتی که من نمیتوانم انجام دهم را انجام دهند. »

دلالان درتلاش هستند این فعالیت را ساده نشان دهند

فاطمه از وجود دلالانی می‌گوید که سعی دارند با ساده نشان دادن این کار، از افراد سودجویی کنند: « بسیاری از افراد علاقه مند هستند که شروع به این فعالیت بکنند و وارد حوزه میوه خشک بشوند حتی اگر شغل خوبی داشته باشند. شاید یکی از دلایل انگیزه این افراد سایت هایی باشند که کار میوه خشک را کار راحتی جلوه می‌دهند. یک سری از فعالیت ها مانند میوه خشک و فیلتر هوا را جزو مشاغل خانگی می‌دانند و اینگونه جلوه می‌دهند.»

او همچنین می‌گوید: « مشکل این شغل این است که در فصلی که آلو فراوان است، آلو را می‌توان با پایین ترین قیمت خرید درحالی که دوماه بعد قیمت آلو بسیار بالا می‌رود. به همین خاطر کسی که در منزل موقعیت نگهداری ندارد مجبور است این محصول را با کمترین قیمت بفروشد. در این میان دلالانی هستند که با ساده نشان دادن این کار، ماشین خشک کردن میوه را به آنها می‌فروشند ودر همین میان میوه هم می‌فروشند و محصولات آنها را با کمترین دستمزد می‌خرند. این وجه قضیه را باید برای آنان که می‌خواهند با کمترین مقدار وارد این کار شوند روشن کرد که با دید باز انتخاب کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا