خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برخی رفراندوم را خطری برای منافع خود می‌دانند»

یکی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی گفت: افراد یا گروه هایی که منافع و موقعیت خود را در خطر می بینند بلافاصله پس از طرح موضوع برگزاری رفراندوم نسبت به آن موضع گیری می کنند.

خبرآنلاین نوشت: سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره ضرورت برگزاری همه پرسی باز هم با واکنش مخالفان روبرو شد. این نخستین بار نبود که روحانی سخن از برگزاری رفراندوم به میان می آورد، او پیش از این و در دفعات متعدد بر اجرای این اصل تاکید کرده و مراجعه به آرا عمومی و برگزاری همه پرسی را به عنوان راهکاری برای “حل مشکلات” و “رفع اختلافات” دانسته بود با این حال مخالفان همچنان نگاهی هراس گونه به اجرای این اصل از قانون اساسی دارند.

با وجود همه مخالفت‌ها و مقاومت‌ها اما شواهد حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری به اجرای اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی اهتمام دارد، موضوعی که معاون حقوقی رئیس جمهور هم بر آن صحه گذاشته و اخیرا در اظهارنظری گفته است موضوع برگزاری همه‌پرسی روی میز آقای رئیس‌جمهور است او البته این را هم گفته بود که اجرای آن نیازمند اجماع همگانی است.

برگزاری رفراندوم با منافع برخی افراد و گروه ها در تضاد است

سیدکاظم اکرمی یکی از اعضای ۷۲ نفره مجلس خبرگان قانون اساسی درباره دلیل تابو شدن اصل ۵۹ قانون اساسی گفت: واقع امر آن است که تابو بودن رفراندوم یا مراجعه به آراء عمومی در بعضی مسایل اساسی نتیجه این است که اجرای این اصل با منافع، موقعیت و مسئولیت های گروه یا افرادی در تضاد است، طبیعی است که در چنین شرایطی افراد یا گروه هایی که منافع و موقعیت خود را در خطر می بینند بلافاصله پس از طرح موضوع برگزاری رفراندوم نسبت به آن موضع گیری می کنند این در حالی است که برگزاری همه‌پرسی اصلی مصرح در قانون اساسی است.

رفراندوم یک ظرفیت قانونی است نه خطر

وی با بیان اینکه اصل ۵۹ به عنوان اصلی پذیرفته شده در قانون اساسی گنجانده شده است، ادامه داد: اگر این اصل در قانون اساسی وجود نداشت مخالفت مخالفان قابل توجیه بود اما در شرایط کنونی که چنین ظرفیتی در قانون اساسی پیش‌بینی شده مخالفت‌ها فقط در دایره به خطر افتادن منافع، پست و موقعیت افراد یا گروه‌ها قابل ارزیابی است.

با همه پرسی مسئولیت برخی تصمیمات بر دوش مردم گذاشته می شود

اکرمی در توضیح ظرفیت ها و مزایای برگزاری همه پرسی با بیان اینکه برگزاری رفراندوم مسئولیت تصمیم گیری در مسائل اساسی را متوجه مردم می کند، ادامه داد: در اصل مراجعه به آرا عمومی مسئولیت تصمیم گیری چه مثبت و چه منفی بر دوش مردم گذاشته و مسئولان را از اینکه مورد انتقاد قرار بگیرند بری می کند.

رفراندوم یک اصل مترقی در قانون اساسی است و باعث کاهش انتقادات عمومی می شود

وی با بیان اینکه قانونگذاران با نگاهی مترقی در جریان تدوین قانون اساسی تصمیم گرفتند در موارد حاد به آرا عمومی مراجعه شود، گفت: اما متاسفانه در این ۴۰ سال از این اصل استفاده نشده این در حالی است که اگر از این ظرفیت استفاده شود هم مسئولیت پاسخگویی مسئولان کاهش یافته و هم اعتراض و انتقادات عمومی به حداقل می رسد.

برگزاری همه پرسی با موضوعات کم حاشیه شروع شود

اکرمی درباره چگونگی فراهم شدن شرایط برگزاری رفراندوم، گفت: بهترین راه این است که برگزاری همه پرسی از موضوعاتی شروع شود که حساسیت کمتری نسبت به آنها وجود دارد، به عبارتی موضوعاتی که کمتر حاشیه‌ساز بوده و منافع مخالفان برگزاری همه پرسی را تهدید نمی کند تا فضا بر موارد بعدی فراهم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا