خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تندروها با شکست ترامپ عزاداری می‌کنند»

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در داخل کشور تندروهایی را داریم که مخالف دیپلماسی و تنش‌زدایی هستند. منافع آن‌ها در تشدید و استمرار تنش‌هاست و اکنون می‌بینیم که با شکست ترامپ به جای آن‌که شاد باشند، عزاداری می‌کنند و به انواع مختلف سعی می‌کنند که شکست ترامپ و پیروزی بایدن را یک امر عادی جلوه دهند و به جامعه القا کنند که گویا قرار نیست هیچ اتفاق مثبتی رخ دهد چرا که منافع سیاسی و اقتصادی آن‌ها به گونه‌ای است که رفتن ترامپ و احتمال ایجاد تغییر و تحول سازنده در سیاست‌های داخلی و خارجی آن‌ها را به حاشیه می‌برد و منافع آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر انتخابات امریکا بر دولت آینده ایران اظهار کرد: شکست ترامپ باعث شادی و خوشحالی مردم شد چرا که جرثومه‌ای که بیشترین آزار و صدمه را به مردم ایران وارد کرده، از عرصه سیاست و قدرت حذف شده است و این یک فضای جدید را در کشور فراهم می‌کند تا این فضا مقدمه‌ای برای برون رفت از مشکلات باشد به خصوص این‌که رییس‌جمهور جدید امریکا رسما اعلام کرده است که ما به برجام باز می‌گردیم و دموکرات‌ها هم از موسسین برجام بوده‌اند، در آن صورت بستر مناسبی را فراهم می شود تا بتوان تحولات سازنده‌ای را در دیپلماسی و تعاملات خارجی ایجاد کرد تا فشارها کاهش پیدا کند و منجر به گشایش‌هایی در امور مختلف به‌ویژه امور معیشتی مردم شود.

وی ادامه داد: ترامپ برخلاف همه حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی به صورت یک‌جانبه از معاهده برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده و ناجوانمردانه‌ای را به جمهوری اسلامی و مردم تحمیل کرد. این مساله و فشارهای گسترده‌ای که به روی مردم آمد به اضافه بخشی از ناکارآمدی‌هایی که درون حاکمیت و دولت وجود دارد و برخی از سیاست‌های نادرستی که دنبال می‌شود همه دست به دست هم داده و نارضایتی‌های گسترده‌ای را به وجود آورده است که در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه اقتصادی وکسب وکار و معیشت مردم با آن روبه‌رو هستیم.

چاره‌ای جز ورود به فضای جدید در مناسبات بین‌المللی نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ‎چاره و راهی جز این نیست که اگر شرایط مناسبی فراهم شود همه حاکمیت و دولت آینده باید وارد فضای جدید در مناسبات بین‌المللی شوند و در جهت گشایش دیپلماسی حرکت کنند تا از آلام مردم بکاهند. در داخل کشور تندروهایی را داریم که مخالف دیپلماسی و تنش‌زدایی هستند.

مبلغ افزود: منافع آن‌ها در تشدید و استمرار تنش‌هاست و اکنون می‌بینیم که با شکست ترامپ به جای آن‌که شاد باشند، عزاداری می‌کنند و به انواع مختلف سعی می‌کنند که شکست ترامپ و پیروزی بایدن را یک امر عادی جلوه دهند و به جامعه القا کنند که گویا قرار نیست هیچ اتفاق مثبتی رخ دهد چرا که منافع سیاسی و اقتصادی آن‌ها به گونه‌ای است که رفتن ترامپ و احتمال ایجاد تغییر و تحول سازنده در سیاست‌های داخلی و خارجی آن‌ها را به حاشیه می‌برد و منافع آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

‎وی در خصوص رویکرد دولت آینده ایران برای حل مسائل کشور عنوان کرد: من مسائل را فراتر از دولت‌ها می‌بینم و این کلیت نظام حاکمیت است که در مورد آن باید سوال شود که چه باید بکند؟ با توجه به شرایط کشور، حاکمیت باید در دو سویه عمل کند؛ از نظر داخلی باید یک بازنگری و تجدیدنظر جدی در بسیاری از رویکردها و سیاست‌هایی بشود که باعث وضعیت جدید شده است. باید در آن‌ها تجدید نظر بشود و باید رویکردهای جدید و سازنده‌ای در عرصه اقتصادی، سیاست داخلی، امنیتی و فرهنگی وسیاستی خارجی دنبال شود و نگاه‌ها و اعمال سازنده، گشایش‌بخش و امیدبخشی را بر سیاست حاکم کنند تا اعتماد و سرمایه اجتماعی بازسازی شود و بی‌اعتمادی و سرخوردگی و نارضایتی روزافزون جامعه بازسازی شود. باید سیاست‌هایی دنبال شود که مردم باور کنند که تغییر رویکرد به شکل سازنده اتفاق افتاده است. در سیاست خارجی‌ هم باید تجدیدنظر صورت بگیرد به خصوص اگر فرصت‌های جدید ایجاد شود.

تنش‌زدایی به ارتقا حاکمیت و رضایتمندی مردم منجر می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ‎همانطور که گفته شد یکی از فرصت‌های جدید این است که دولت جدید امریکا اعلام کرده که به برجام باز می‌گردیم. اگر آن‌ها  بازگردند و گام‌های اولیه را بردارند حاکمیت هم باید گام‌های متقابل را بردارد و با باز کردن باب دیپلماسی به شکل موثر و سازنده، وارد فرایندهای تنش‌زدایی بین المللی و منطقه‌ای بشود تا آثار آن در ارتقاءحاکمیت و هم ارتقاء رضایت‌مندی مردم خود را نشان دهد.

‎مبلغ اضافه کرد: خوشبختانه بارها اعلام شده است که اگر امریکا به برجام بازگردد جمهوری اسلامی ایران هم آماده است که به شرایط اولیه برجام بازگردد و مذاکراتی را شروع کند و در راستای تنش‌زدایی حرکت کند. این مساله باید با استفاده از نظرات کارشناسان زبده و صاحب‌نظران کشور عملیاتی هم شود.

به صرف اقتدار نظامی و امنیتی نمی‌توان بهره‌برداری مثبت انجام داد

‎وی در مورد اتکا به اقتدار نظامی در سیاست خارجی گفت: این‌که ما در سیاست خارجی صرفا به قدرت نظامی و امنیتی خود اتکا کرده و به باقی عوامل بویژه تعامل، گفتگو و دیپلماسی بی توجهی یا کم‌توجهی کنیم به هیچ‌وجه سیاست درستی نیست. باید در کنار اقتدار نظامی و امنیتی، اقتدار دیپلماسی، تعاملی و تنش‌زدایی نیز دنبال شود تا بتوان از اقتدارهای نظامی و امنیتی بهره‌برداری کرد. به صرف اقتدار نظامی و امنیتی نمی‌توان بهره‌برداری مثبت انجام داد چه بسا می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها و مشکلات شود.

‎ این فعال سیاسی بیان کرد: مهم است که دولت آینده چه فردی و از چه جریان و با چه طرز تفکری باشد. در کشور ما افراد مختلف و جریان‌های مختلفی درون حاکمیت وجود دارند. برخی جریان‌ها هستند که تفکرات متصلب ومنقبض دارند و در گذشته فکر می‌کنند و از لحاظ روحیات هم روحیات خشونت‌طلبانه دارند که به هیچ وجه با یک حکومت‌داری خوب و کارآمد درتناسب نیست.

‎مبلغ افزود: اگر دولت آینده هم از این جریان تندرو شکل بگیرد معلوم است که نه‌تنها نمی‌توانند از فرصت‌های جدید استفاده کنند بلکه فرصت‌سوزی هم خواهند کرد ومشکلات ما افزایش خواهد یافت. اگر کسانی سر کار بیایند که انسان‌های عاقل، مجرب، دلسوز و توانمند باشند و از بینش واقع‌بینانه برخوردار باشند و منافع ملی را به درستی درک کنند و باتحولات جهانی آشنا باشند و به تنش زدایی و رفتارهای تعاملی بین‌المللی و منطقه‌ای معتقد و آشنا باشند؛ چنین افرادی علاوه بر این‌که در چارچوب منافع ملی و مصالح مردم ونظام، از فرصت‌ها استفاده می‌کنند، فرصت‌سازی هم می‌کنند و آن را در راستای ارتقاء وضعیت مردم و نظام به کار می‌برند.

برخی منافع جدی در این دارند که مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد

‎وی تصریح کرد: نگاه جریان‌های تندرو، نگاه انقباضی است و نگاه واقع‌بینانه و کارآمد به تحولات ندارند. بخشی از آن‌ها منافع جدی در این دارند که مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد یعنی احساس می‌کنند که اگر مشارکت مردم حداکثری باشد منویات انتخاباتی آن‌ها میسر نمی‌شود وبا مشارکت حداقلی مردم پیروزی خود را قابل تحقق می بیننند لذا برخلاف منافع ملی و به قیمت تشدید آلام مردم و ایجاد نارضایتی افزون تر، حاضرند دست به هرکاری بزنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا