خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس شعار است توجه نکنید»

/ پژمان راهبر و چیا فوادی در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

بابک مجیدی، انصاف نیوز: لیگ برتر فوتبال ایران، فردا با دیدار افتتاحیه بین پرسپولیس و پارس جم جنوبی آغاز می‌شود. شروع لیگ نوزدهم با حاشیه‌هایی همراه بود. لیگی که قرار بود چهار هفته پیش شروع شود با دستور سازمان لیگ، تیم‌ها و ورزشگاه‌ها موظف شدند حرفه‌ای شوند؛ از شماره‌گذاری صندلی‌ها، راهرو ورزشگاه‌ها، نصب گیت ورودی، نصب دوربین مداربسته برای کنترل هواداران و شناسایی افراد متخلف، بهبود چمن ورزشگاه، رختکن تیم‌ها، نداشتن بدهی به بازیکنان داخلی و خارجی از جمله مواردی بود که فدراسیون و سازمان لیگ سخت پیگیر اجرای این موارد بودند و برای عملی کردن دستورات خود تهدید کردند در صورت مهیا نبودن شرایط ورزشگاه، بازی‌ها به استان مجاور منتقل و بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

خبرنگار انصاف نیوز با پژمان راهبر سردبیر سایت ورزش سه و چیا فوادی مدیر مسوول سایت فوتبالی درباره‌ی آغاز لیگ برتر گفت‌وگو کرد که در زیر می‌خوانید:

پژمان راهبر: اولتیماتوم فیفا و ای.اف.سی درباره حضور خانم‌ها در بازی‌های ملی است

پژمان راهبر سربیر سایت ورزش سه درباره احتمال قهرمانی پرسپولیس در فصل جدید گفت: کار پرسپولیس برای بار چهارم کار دشواری بوده و امسال لیگ غیرقابل پیش‌بینی است. حدس می‌زنم قهرمان لیگ برتر از میان تیم های پرسپولیس، تراکتور، استقلال، سپاهان، پدیده و ذوب آهن است..

او درباره‌ی شانس موفقیت کالدرون، استراماچونی و دنیزلی در لیگ برتر گفت: شرایطی مثل داشتن مهره‌های تیمی، هوادار و شرایط مالی در این سه تیم هست و فکر می‌کنم شرایط موفقیت برای این سه نفر فراهم است. ولی باید دید نهایت موفقیت یک تیم در لیگ چیست، چون فقط یک تیم قهرمان می‌شود. باید دید آیا تیم‌ها رتبه‌های دیگر به جز قهرمانی سوم و چهارم را موفق می‌دانند یا خیر.

راهبر درباره کیفیت بازی کردن تیم ها با آمدن مارک ویلموتس و همچنین امیدواری‌اش برای بازی هجومی گفت: در حال حاضر نمی‌توان کیفیت فوتبالی ویلموتس را چون داغ نشده آنالیز کرد، ولی در لیگ مربیانی مثل گل‌محمدی، کالدرون، دنیزلی و جتی استراماچونی رویکرد هجومی دارند که این نکته مهمی است و امیدوارم که این حالت‌ها شکل بگیرد.

سردبیر سایت ورزش سه درباره‌ی احتمال تعلیق فوتبال ایران به علت عدم حضور زنان در ورزشگاه -چه در بازی‌های لیگ و چه ملی- با توجه به این موضوع که فقط شرایط حضور زنان در بازی ملی فراهم شده گفت: اولتیماتوم فیفا و ای.اف.سی درباره حضور خانم‌ها در بازی‌های ملی است و چندان پیگیری برای حضور در بازی‌های باشگاهی ندارد و این یک حرکت رو به جلو و گام به گام فیفا برای حضور خانم‌هاست؛ احتمال تعلیق خیلی وجود ندارد.

راهبر درباره حق پخش تلویزیونی گفت: باشگاه‌های ایرانی باید برای فروش حق پخش سختی بکشند و فکر نکنند چون یک جایی فوتبال را پخش می‌کند بتوانند حق پخش داشته باشند. باشگاه‌های ایرانی فکر می‌کنند در کشورهای دیگر این اتفاق به راحتی افتاده و اینجا هم همینطور است. در کل در ایران دید بازاریابی به اندازه کافی وجود ندارد.

وی در پایان درباره خصوصی سازی باشگاه‌ها گفت باید در فوتبال یک پولی باشد و آن هم برگردد؛ اگر آن پول برنگردد شرایط همینطور خواهد بود.

چیا فوادی: صداوسیما از سال 90 یک ریال هم به فدراسیون برای حق پخش پول نداده

چیا فوادی مدیر مسوول سایت فوتبالی درباره احتمالات برای قهرمانی لیگ برتر به خبرنگار انصاف نیوز گفت: خیلی سخت است که الان از قهرمانی تیمی حرف زد؛ در لیگ‌های معتبر دنیا چون تعداد تیم‌ها برای قهرمانی کم هستند راحت می‌شود حدس زد کدام تیم قهرمان است اما در لیگ خودمان حدود 6 تیم هستند که شانس قهرمانی دارند؛ تا هفته‌های آخر شانس قهرمانی مشخص‌تر خواهد شد. مثل فصل گذشته اگر تیم‌های دیگر خودزنی نمی‌کردند شاید پرسپولیس برای سومین بار قهرمان نمی‌شد. ولی به هرحال استقلال، پرسپولیس، سپاهان، پدیده و تراکتورسازی شانس قهرمانی همیشگی هستند. استقلال ترکیبش عوض شده مربی و بازیکنان جدیدی به خدمت گرفته و به همین خاطر کار سختی دارد؛ چراکه نیاز به هماهنگی دارد و همچنین اینکه با چه روحیه‌ای وارد مسابقه می‌شوند مهم است. سپاهان و پرسپولیس هماهنگی زیادی در ترکیبشان هست و با توجه به اینکه پرسپولیس فقط مربی‌اش عوض شده باید دید چه خواهند کرد.

فوادی درباره‌ی کیفیت فوتبال ایران با توجه به آمدن ویلموتس که روحیه‌ی تهاجمی دارد گفت: فوتبال دنیا الان به سمت تاکتیک تدافعی می‌رود و اگر در لیگ‌های معتبر خارجی هم نگاه کنید بیشتر تیم‌ها بازی تدافعی انجام می‌دهند. زمانی که آقای کیروش بود بیشتر به لژیونرها توجه می‌کرد و حالا هم که ویلموتس آمده و در اردوی اخیر تیم ملی که با کره جنوبی و سوریه بازی کردیم توجه به لژیونرها بیشتر بود. اگر این نگاه ادامه‌دار باشد و توجهی به لیگ نشود کار سخت می‌شود و انگیزه‌ بازیکنان لیگ هم کم خواهد شد چرا که هیج وقت ما 10 تا بازیکن خوب در لیگ نداشتیم و اگر در لیگ از یک کارشناس بخواهیم 30 تا بازیکن خوب معرفی کند نمی‌تواند و به 10 تا نمی‌رسد.

اگر بخواهیم شرایط تغییر کند باید بازیکنان بیشتری دعوت شوند، باید به نوع بازیکنان لژیونر دقت کرد چون که تفاوت آنها در تمرین، تیم‌های خارجی و ایرانی و فرق بین بازیکنان است. فعلا ما چیزی از آقای ویلموتس ندیدیم تا ببینیم نگاهش چیست و فرصتی نداشته که تغییری دهد تا نتایجی بدست آورد.

مدیرسایت فوتبالی درباره شانس موفقیت کالدرون، دنیزلی و استراماچونی در لیگ برتر گفت: از دنیزلی شروع کنم که سنش بالا رفته و ممکن است دود از کنده بلند شود؛ تراکتور و پرسپولیس تیم‌هایی هستند که در ترکیب‌شان تغییری ایجاد نشده و شانس جدی هستند. اگر برای تراکتورسازی در فصل گذشته اتفاق عجیب و غریب بازی با سپیدرود که باعث شد از قهرمانی دور شود رخ نمی‌داد شاید برای اولین بار قهرمان می‌شد.

مصطفی دنیزلی هم هروقت آمده الحق در فوتبال ایران تاثیرگذار بوده. پاس، پرسپولیس و تراکتور تیم‌های تحت هدایت او بود. موقعی هم که پرسپولیس را تحویل گرفت در آستانه سقوط به دسته پایین بود و دنیزلی وقتی آمد آن دربی تاریخی 3-2 را برد. قهرمانی هم به دست نیاورد و رفت. الان هم که به تراکتور آمده با بازیکنان خیلی خوبی که دارد ببینیم می‌تواند قهرمان شود یا نه.

کالدرون هم تیمی را تحویل گرفته که قهرمان دوره‌ی گذشته‌ی لیگ است. تیمی که سه دوره قهرمان لیگ شده، قهرمان جام حذفی شده، دوبار سوپرجام برده که یکی روی هواست و یکی هم روی زمین و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رفته و به هر صورت تیم خوبی تحویل گرفته و فکر نکنم مثل برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تغییری در تیم ایجاد کند. تیم خیلی خوبی از لحاظ هماهنگی و درآمد مالی دارد و هر بازیکنش نزدیک به دو الی سه میلیارد قیمت دارد و هفته‌ی اول هم با پارس جم جنوبی بازی دارد و کلا کارش راحت است.

استراماچونی هم کلا با تغییرات آمده؛ مشکلاتی که با کادر مدیریتی باشگاه داشته، استعفای خطیر و مدیر رسانه‌ای، بازیکنان مدنظری که خواسته خریداری نشده، کلا این تغییرات باعث شده که تیم خیلی هماهنگ نباشد و کار سختی هم در پیش دارد و باید دید استراماچونی چه می‌کند. در کل استراماچونی مربی جوانی است؛ سرمربی سابق اینترمیلان بوده و یکی از ملاک‌ها برای قهرمانی این بوده که قول قهرمانی نداده و قرارداد دو ساله بسته و می‌خواهد کار کند.

او همچنین افزود: من پیش‌بینی می‌کنم لیگ جذابی در پیش داشته باشیم. ما علاوه بر این سه مربی خارجی، نمونه‌های خارجی دیگر هم داریم مثل اسکوچیچ برای صنعت نفت آبادان و  بگوویج گل گهر سیرجان که لیگ جذابی خواهد بود.

فوادی درباره‌ی احتمال تعلیق فوتبال ایران به علت عدم حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر گفت: من چنین نامه‌ای که حضور خانم‌ها در همه‌ی بازی‌ها الزامی باشد را ندیدم و اگر هم باشد برای بازی ملی است و اینفانتینو یک نامه‌ای زده که خانم‌ها در ورزشگاه باشند. مطمئن باشید که اگر از طرف فیفا الزام بود و شرایط تعلیق خطرناک بود برای بازی‌های فردا و پس‌فردا حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزاد بود. اگر در لیگ راه ندهند من فکر نمی‌کنم فوتبال ایران تعلیق شود؛ چون که تعلیق به این راحتی اتفاق نمی‌افتد. شرایط تعلیق مثل اتفاقاتی که در سال 85 در آلمان افتاد که وزارت ورزش در فدراسیون دخالت کرد و علی‌آبادی دادکان را برکنار کرد و اینکه نهادهای دولتی در کار فدراسیون دخالت کنند اینها شرایط تعلیق هستند. نمونه‌های خارجی هم داشتیم: مثل دخالت شیوخ در فوتبال کویت، عراق و لیبی اینها مثال از این دست هستند وگرنه با راه ندادن خانم‌ها فوتبال ایران تعلق نمی‌شود.

او درباره‌ی خصوصی‌سازی باشگاه‌های دولتی مثل استقلال و پرسپولیس در سال پیش‌رو گفت: خصوصی‌سازی این دو باشگاه به این راحتی اتفاق نمی‌افتد و سال‌ها طول می‌کشد چون باید چند نفر تیم‌ها را تحویل بگیرند و به این آسانی نیست. باید یک ارگان خصوصی که وابسته به دولت نباشد این دو تیم را تحویل بگیرد. قبلا که اشخاص بودند و می‌گفتند آن‌ها اهلیت ندارند و نمی‌شد. آن‌هایی که اهلیت داشتند گفته شد بیایند و مثلا 50 تا 100 میلیارد هزینه کنند. در حال حاضر استقلال و پرسپولیس سالی 60 تا 70 میلیارد هزینه دارند؛ علاوه بر هزینه‌های جاری باشگاه هزینه‌هایی مثل اجاره ورزشگاه، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل، خرید لباس و… اگر کسی بیاید سالی 100 میلیارد هزینه کند خیلی اتفاق مثبتی می‌افتد ولی چنین فردی که بخواهد خرج سالیانه 100 میلیاردی را انجام دهد پیدا نمی‌شود.

او در ادامه گفت: از این طرف کل بودجه سالیانه وزارت ورزش 200 میلیارد است. یک وزارت ورزشی که حدودا 40 تا 45 تا فدراسیون ورزشی با همه‌ی سازمان ورزشی زیرمجموعه‌ی وزارتخانه کل بودجه 200 میلیارد است. یک استقلال و پرسپولیس هزینه‌اش بیشتر از بودجه‌ی وزارت ورزش است. حالا نگاه کنید می‌شود این دو باشگاه را خصوصی کرد؟ اگر می‌شود که زودتر باید این دو باشگاه را واگذار کرد. چند سالی هست که وزارت ورزش بودجه به این دو باشگاه نمی‌دهد و برای همین از اسپانسرهایی مثل همراه اول، بانک کوثر و… استفاده می‌کنند. و اگر نگاهی به وضعیت بدهی این دو باشگاه بیاندازید استقلال 80 میلیارد و پرسپولیس 120 میلیارد بدهی دارند. حالا به این‌ها پول بازیکنان خارجی و داخلی را ندادند و در فیفا پرونده دارند و به همین دلیل مشکلات خیلی زیادی دارند؛ اگر 100 میلیارد هزینه دارند فقط 100 میلیارد بدهی دارند و به همین دلیل این خصوصی سازی یک شعار است و خیلی نباید توجه کرد.

چیا فوادی درباره‌ی استفاده‌ی حق پخش تلویزیونی که باید به تیم‌ها تعلق بگیرد و در تمام لیگ‌های معتبر دنیا حق پخش به عنوان یک منبع درآمد محسوب می‌شود گفت: حق پخش تلویزیونی در لیگ‌های معتبر تلویزیونی 70 درصد هزینه‌های باشگاه را تامین می‌کند حتی در لیگ‌های کره و ژاپن کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس حق پخش تلویزیونی را رعایت می‌کنند. اگر حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین داده نشود باشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. آقای آذری مدیر باشگاه ذوب آهن در جایی گفته بود سازمان لیگ برای تبلیغات دور زمین 185 میلیارد تومان از صدا وسیما گرفته ولی به باشگاه‌ها نداده است.

ما خبر داریم که قرارداد بسته شده اما به سازمان لیگ پولی داده نشده و این قرارداد در دادگاه در حال پیگیری است؛ مثلا من با شما یک قراردادی بستم و پولی پرداخت نکردم حالا آن قرارداد به چه دردی می‌خورد؟

او ادامه داد: قانونی درباره حق پخش وجود ندارد. سال‌هاست که نمایندگان مجلس، فدراسیون، سازمان لیگ و ریاست جمهوری باید یک لایحه یا طرحی بنویسند تا یک رقمی از بودجه‌ی سازمان صداوسیما به باشگاه‌ها پرداخت شود اما این کار را انجام ندادند، به چه دلیل این کار انجام نشده؟ به این دلیل که تیم‌ها دولتی هستند. دولت پیش خودش می‌گوید من که از یک جیب خود دارم به باشگاه‌ها پول می‌دهم از آن جیب هم بدهم نمی‌شود مصداق از این جیب به آن جیب می‌شود. و چون باشگاه‌ها خصوصی نیستند حق پخش تلویزیونی معنا پیدا نمی‌کند. و صداوسیما هم از این تله به خوبی استفاده کرده است.

تراکتور، پدیده شهر خودرو این‌ها تیم‌های به اصطلاح خصوصی هستند باید حق پخش بگیرند. ولی تیم‌های دولتی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن باید اول خصوصی شوند بعد حق پخش بگیرند. در دولت قبل گفته بودند اگر همه‌تیم‌هایی مثل استیل‌آذین که آن موقع خصوصی بود، باشید حق پخش به همین تیم‌ها تعلق می‌گیرد.

او در پایان گفت: وزارت صنایع چند تیم دارد؟ سپاهان، ذوب‌آهن و فولاد برای وزارت صنایع هستند. وزارت نفت چه تیم‌هایی دارد؟ نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جم جنوبی؛ همین تیم آخر برای بازی افتتاحیه با پرسپولیس پول برای رفتن به تهران ندارد. به همین علت اگر باشگاه‌ها خصوصی شوند مطمئنا سازمان توجیهی ندارد که حق پخش را پرداخت نکند و بگویند قانون اجازه نمی‌دهد که به تیم‌ها حق پخش پرداخت کنیم. از طرف دیگر هم قانون حق پخش وجود ندارد و سازمان صداوسیما از سال 90 به این طرف یک ریال هم به باشگاه‌ها و سازمان لیگ پول نداده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا