خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهردار: همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شد

مریم مقدم در سایت همدان پیام نوشت: «همت همگانی و پای کار آمدن ارگان‌های مختلف با حمایت مدیر ارشد استان موجب شد همدان گام به گام به ثبت جهانی نزدیک شود. همواره تلاش بر این است با ثبت جهانی هگمتانه همدان را به جهانیان معرفی کنیم.

شهردار همدان در نشست تقدیر از همکاران خدوم شهرداری در فرآیند پرونده ثبت جهانی با بیان اینکه شهرداری تمام قد برای به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی هگمتانه وارد میدان شد،گفت: گردشگری دومین مؤلفه توسعه همدان است که با ثبت‌جهانی آثار تاریخی می‌تواند تبدیل به یک صنعت پردرآمد و پویای اقتصادی در استان همدان شود.

سیدمسعود حسینی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار‌داشت: شهرداری‌ها ۳۷۲ خدمت بر عهده دارند که نشان دهنده گستردگی و درگیری شبانه‌روزی آنها با تمام شئونات زندگی انسانهاست.

او بر حمایت ویژه استاندار، تلاش ستادگردشگری شهرداری، شورای شهر به‌ویژه کمیسیون گردشگری شورا، نقش رسانه‌ها نیز تأکید کرد.

او با بیان اینکه همکاران ما تلاش دارند شهری قابل زیست برای شهروندان فراهم کنند افزود: سعی می‌کنیم خدماتی که برای مردم ملموس و دارای اهمیت هستند را به بهترین شکل ممکن ارائه دهیم تا رضایتمندی حاصل شود نکته مهم اینکه برنامه اصلی ما در سال ۱۴۰۳علاوه بر بحث‌های ترافیکی بحث گردشگری ویژه مد نظر است.

حسینی بحث گردشگری و ثبت جهانی هگمتانه را به‌عنوان مهمترین ثروت شهر همدان قلمداد کرد و گفت: شهرداری با تمام توان پای کار آمد و اقدامات لازم از جمله حذف زواید بصری، کارهای عمرانی در اطراف تپه هگمتانه، گذر باستان، کاهش ارتفاع ساختمان حوزه هنری، زیباسازی در رینگ اول را در دستور کار قرار داد و به انجام رساند.

او با تأکید بر اینکه باید از مواهب طبیعی، گردشگری و زیبایی شهر در راستای تقویت سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری بهره بگیریم افزود: با توجه به اینکه ثبت جهانی هگمتانه را پیش رو داریم، باید به تواوم همکاری‌ها در راستای رسیدن به جایگاه جهانی برای همدان ادامه دهیم.

شهردار همدان به تشریح دغدغه‌های شهرداری در حوزه ثبت جهانی هگمتانه پرداخت و عنوان کرد: با تلاش همکاران تقریباً از ابتدای سال‌جاری پیش حذف الحاقات و سیما و منظر نامناسب از بازار شروع شد که با همراهی بازاریان و مردم سیما و منظر بازار چهره‌ای کاملاً متفاوت به خود گرفت و زمانی که ارزیابان به همدان آمدند با نگاهی مثبت این شهر را ترک کردند.

همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد

شهردار همدان همچنین اعلام کرد: برای گردشگری همدان شهرداری همواره برنامه دارد از جمله اینکه همدان با تلاش کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان و ستاد گردشگری شهرداری، به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شد و این یک موفقیت مهم است.

سید مسعود حسینی با اشاره به اهمیت معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری همدان اظهار کرد: کمیسیون گردشگری شورای شهر از ابتدای دوره ششم با شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و اقدامات مؤثر و اجرای برنامه‌های مختلف تمام تلاش خود را صرف معرفی هر چه بیشتر پتانسیل‌های گردشگری همدان در جهان کرده است.

حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط ستاد گردشگری شهرداری در زمینه گردشگری شهری بیان کرد: این ستاد با محوریت عضویت فعال در مجامع بین المللی به ویژه مجمع شهرداران آسیایی و معرفی همدان به عنوان «پایتخت گردشگری آسیا» در سال ۲۰۲۴ با توجه به اقدامات مرتبط و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری موجود در این شهر تاریخی اقدامات قابل ملاحظه‌ای را انجام داده است.

کرمانشاه، همدان و کردستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

شهردار همدان گفت: در ادامه تمرکز شهرداری بر توسعه گردشگری همدان، تفاهم نامه مراودات گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های متقابل و اشتراک‌گذاری تجارت بین سه شهر کرمانشاه، همدان و کردستان نیز در ماه‌های اخیر به امضا رسید.

حسینی گفت: «مراودات گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های متقابل و به اشتراک‌گذاری تجارت» بین سه شهر کرمانشاه، همدان و کردستان در ادامه موجب توسعه گردشگری غرب کشور خواهد شد.

او افزود: تبلیغات محیطی متقابل برای اماکن گردشگری این سه شهر می‌تواند برای هم‌افزایی ظرفیت‌های این سه شهر مؤثر باشد.

مدیریت شهری موانع ثبت جهانی «هگمتانه» را به بهترین شکل برطرف کرد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در نشست تقدیر از همکاران خدوم شهرداری همدان برای فرآیند ثبت جهانی اعلام کرد: ثبت جهانی همدان حفظ هویت فرهنگی و تاریخی ایران و استان است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید شهرداری در ثبت جهانی کوتاهی کرد.

حمید بادامی‌نجات اظهار کرد: خوشبختانه موانع ثبت جهانی «هگمتانه» مرتبط با مدیریت شهری به بهترین شکل برطرف شد و این یک نقطه قوت برای شهر همدان بود.

اقدامات لازم برای رفع موانع و دغدغه‌های پیش‌روی ثبت جهانی به ویژه در حوزه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهردر فرآیند ثبت جهانی انجام شد به طوری که سال گذشته بودجه خوبی برای این موضوع در شورا پیش‌بینی کردیم و کمیسیون گردشگری اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد و تقریباً بیش از ۱۰ها جلسه در این زمینه برگزار و مقدمات حضور پررنگ شهرداری را فراهم کردیم.

او با تأکید بر اینکه بسیاری از موضوعات و دغدغه‌هایی که در ابتدا برای ثبت جهانی مطرح می‌شد، با نگاه متمایز شهرداری و حمایت های همه جانبه برطرف شد، خاطرنشان کرد: موانع پیش‌روی ثبت جهانی هگمتانه حل شده به طوری که ماه‌ها پیش طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری، حذف سواره از میدان هگمتانه یا هفت تیر، جداره‌سازی پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان، حذف الحاقات اضافی از سیما و منظر شهر و نصب تابلوها، موضوعاتی بود که همه را نگران کرده بود و خوشبختانه موضوعات مرتبط با شهرداری به بهترین شکل برطرف شد.

بادامی‌نجات ادامه داد: ساماندهی پیاده‌راه اکباتان، خیابان‌های عرصه ثبت جهانی، بازار و همه موضوعاتی که از ابتدا به عنوان موانع ثبت جهانی مطرح بود را به نحوی برطرف کردیم و ادامه هم خواهیم داد و با حضور و خروج ارزیاب کار متوقف ن‌شد.

اثرجهانی شده ویترینی برای شهر در جهان

رئیس ستاد گردشگری شهرداری در گفتگوی اختصاصی با همدان‌پیام در حاشیه این نشست گفت: اثری که در فهرست جهانی ثبت می شود در واقع به ویترینی جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا نیز راه یافته است. بنابراین یکی از مهم‌ترین اتفاقات ممکن در مورد چنین اثری این است که به همه جهان معرفی می‌شود و تأثیر مهمی در جذب گردشگر برای کشور دارد که صاحب اصلی آن اثر است.

حسن محمدی اضافه کرد: اگر بخواهم به ارزش اقتصادی ثبت جهانی اشاره کنم باید اهمیت این جاذبه های جهانی در ایران را مدنظر داشته باشیم. در حقیقت هویت دار شدن و شناسنامه دار شدن این آثار خروجی‌های خوبی خواهد داشت. مثلا در زمان وقوع زلزله بم، مبالغ چندمیلیون دلاری از طرف سازمان یونسکو برای بازسازی ارگ بم کمک شد.

حتی کشورهای عضو این سازمان هم باید سالانه مبالغی را به‌عنوان حق عضویت بپردازند یعنی حتی اگر ما نخواهیم برای این آثار هزینه کنیم، این جامعه جهانی است که چنین اهرم فشاری را قرار داده تا حافظه جهانی حفظ شود.

او اظهار کرد: شهر همدان بیشترین سابقه شهرنشینی و نخستین پایتخت رسمی کشور را در کارنامه خود دارد و از لحاظ گردشگری حائز اهمیت استو اگر جهانی شدن برای همدان رقم خورد ما در ویترین جهانی جای می‌گیریم.

محمدی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر با توجه وظایفی که برعهده شهرداری در حوزه گردشگری بوده اقدامات مهمی در شهر همدان انجام گرفته است گفت: راه‌اندازی ستاد گردشگری باعث شده اجرای امور در این حوزه با نظرات و همراهی کارشناسان گردشگری مسیری هموار را در شهرداری داشته باشد.

در این نشست از همه شهرداران، پرسنل و فعالان و رسانه های گردشگری همراه با فرآیند ثبت جهانی در همدان توسط شهردار همدان تقدیر شد.»

شهردار: همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شد
شهردار: همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا