خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرحله تازه جنگ یمن؟!

بعضی از رسانه های جهان عرب با اشاره به افزایش دامنه حمله های پهپادی و موشکی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی انصارالله یمن به اهدافی در عمق عربستان عنوان کردند این حملات نشان دهنده مرحله تازه ای از جنگ با ریاض است.

به گزارش ایرنا، مناطق مختلف عربستان سعودی بویژه تاسیسات نفتی آن اکنون در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد. نیروهای یمن در ۲۶ مرداد در پاسخ به حمله های مکرر ائتلاف کشورهای عربی سرکردگی عربستان در گسترده ترین حملات خود  با ۱۰ فروند پهپاد بزرگ ترین مخزن و میدان نفتی و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت سعودی (آرامکو) را در شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف حمله  قرار دادند. میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه بزرگ ترین مخزن نفتی عربستان با ظرفیت یک میلیارد بشکه نفت است که حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر با صعده  فاصله دارد و هدف قرار گرفتن این مناطق عملا پیام و هشدار جدی به مقامات سعودی و امارات است.

پیام های حمله موشکی انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: حمله گروه انصارالله به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو خطراتی را به همراه دارد. حمله به تاسیسات نفتی با پهپادها بیانگر راهبرد نظامی انصارالله است که محوریت آن هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور است. انصارالله با هدف قرار دادن منطقه نفت خیز الشبیه خواسته است این پیام را به دشمنان خود برساند که می تواند  دیگر مناطق نفتی از جمله «الغوار» را که روزانه حدود ۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند، هدف قرار دهد. همچنین انصارالله با حمله های خود این پیام آشکار را به امارات می رساند که اگر از تصمیم خود درباره عقب نشینی نیروهای خود از یمن چشم پوشی کند انصارالله می تواند به آسانی شهرها ابوظبی و دبی و فرودگاه های آن را هدف قرار دهد. جنگ یمن که طی  چهار سال گذشته، یک طرفه بود اکنون دیگر دو طرفه شده است و با توجه به حمله اخیر به میدان نفتی الشیبه و دقیق بودن آن به نظر می رسد در صورت ادامه این جنگ، حمله های طرف یمنی در روزها و ماه های آینده گسترده تر خواهد  شد.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی به قلم «امین حبلا» نوشت: پس از حمله موشکی انصارالله به تاسیسات نفتی حساس عربستان جنگ میان عربستان و یمن به مرحله حساسی وارد شده است. انصارالله با موشک باران مناطق مختلف عربستان، این کشور را به چالش کشیده است. انصارالله با حمله های موشکی و پهپادی خود و وارد کردن زیان های بسیاری به خطوط انتقال نفت عربستان پیام های بسیاری را برای ریاض و ابوظبی ارسال کرده است. این حمله ها نگرانی کشورهای عربی را به دنبال داشت و سوال های بسیاری را درباره اقدام بعدی انصارالله مطرح کرده است. نخستین پیام حمله های موشکی انصارالله این است که در صورت ادامه تنش افرینی آمریکا در منطقه خلیج فارس این منطقه روی آرامش را به خود نخواهد دید و دامنه آتش سراسر کشورهای منطقه را فراخواهد گرفت . هدف قرار گرفتن خطوط انتقال نفت عربستان این پیام آشکار را به عربستان و همپیمانان آن ارسال کرد که هیچ خط انتقال نفتی خارج از تنگه هرمز امن نخواهد بود و همه خطوط انتقال نفت در معرض تهدیدهای انصارالله و موشک های آن خواهد بود. حمله به تاسسیات نفتی عربستان نشان دهنده انتقال انصارالله به مرحله تازه ای از جنگ با عربستان است که هدف قرار گرفتن اقتصاد و تاسیسات نفتی عربستان عنوان برجسته ان است.

خطرات افزایش حمله های موشکی انصارالله به عمق عربستان

تارنمای «صعده نیوز» نیز نوشت: تداوم جنگ یمن، امنیت و آرامش برای عربستان به دنبال نخواهد داشت. بلکه خطرات این جنگ آینده عربستان را تهدید می کند. شرط بندی «محمد بن سلمان» ولعیهد عربستان و پدرش بر روی ادامه جنگ سبب نمی شود که عربستان رهبری منطقه را بر عهده داشته باشد. بلکه ادامه این جنگ عربستان را از اهداف منطقه ای خود دور خواهد کرد. در عرصه اقتصادی هم ادامه این جنگ سبب فرسایش عربستان و ادامه باج خواهی ترامپ از عربستان خواهد شد که در آینده زیان های اقتصادی بسیاری را برای ریاض به دنبال خواهد داشت.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن «لبیب ناشر» کارشناس مسائل نفتی گفت: رسیدن موشک های انصارالله به مراکر نفت خیز و تاسیسات نفتی پیامدهای خطرناکی برای عربستان و بازارهای نفتی جهانی به دنبال خواهد داشت. این موضوع تهدیدی برای طرح عربستان است که در نظر دارد سهام های شرکت آرامکو را در معرض فروش قرار دهد. تا زمانی که مراکز نفتی عربستان در تیر رس موشک های انصارالله هستند نگرانی از کاهش تولید نفت عربستان به عنوان تنها منبع درآمدی این کشور وجود دارد. هدف قرار دادن مراکز نفتی توسط انصارالله مشکلات زیستی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت و سبب افزایش هزینه بیمه در مراکز نفتی عربستان از سوی شرکت های بیمه جهانی می شود.

صفحه عربی تارنمای اندیشکده «بروکیگنز» نیز نوشت: ریاض با توجیه مقابله با ایران و مبارزه با تروریسم و بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن به قدرت به یمن حمله کرد. اکنون عبدربه منصور هادی در یمن از قدرت نفوذ و حمایت مردمی برخوردار نیست. این در حالی است نفوذ ایران از گذشته بیشتر است. ادامه جنگ سبب افزایش اعتماد انصارالله به ایران شده است. افزون بر این، اکنون افکار عمومی جهانی به عربستان به آغازگر جنگ و تنش نگاه می کنند و وجهه عربستان در نتیجه مصیبت های به بار آمده از این جنگ به شدت آسیب دیده است. با این وجود اگر عربستان با عقلانیت برخورد کند یا مجبور شود که عقلانیت را در دستور کار قرار دهد پایان دادن به این جنگ نخستین گزینه ایده ال در این زمینه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام-کاش آذربایجان ما هم یک نصرالله و بدرالدین در شما وجنوبش داشت خدایا لطف کن بفرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا