خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گاوهای شیری در کشتارگاه ها صف کشیدند!

سایت «خبر پارسی»، سایت خبری محلی استان فارس، نوشت: ثبات قیمت شیر در چند سال گذشته و بی توجهی به صنعت دامپروری استان فارس، ذخائر شیر را در آستانه نابودی و فروپاشی کامل قرار داده است.
در حالیکه نرخ نهاده های دامی و هزینه نیروی انسانی و نرخ تورم حاکم بر بازار در چند سال گذشته، افزایش چند برابری یافته اما ثبات نرخ خرید تضمینی شیر از دامداران و بی توجهی به مشکلات دامپرواران و گاوداران این صنعت را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است.
صالحی یکی از دامداران فعال استان فارس به خبر پارسی گفت: هم اکنون ضرر و زیان ناشی از نگهداری یک گاو شیری روزانه معادل ۴ هزار تومان برآورد می شود.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته نرخ نهاده های دامی شامل آذوقه، امور درمانی و دارویی، حمل و نقل، مکمل های غذایی و انرژی به چندین برابر افزایش یافته اما قیمت شیر و گوشت هیچ تغییری از خود نشان نداده است.
صالحی با بیان اینکه قیمت فرآورده های لبنی هر سال دوبار افزایش داشته است، از فقدان نظارت دولت بر تولیدکنندگان لبنیات انتقاد کرد و گفت: امروز لبنیات به بالاترین قیمت خود در بازار عرضه می شود اما شرکت های تولیدی هیچ اهتمامی به افزایش قیمت شیر ندارند.
وی افزود: پنج سال است قیمت شیر بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان باقی مانده اما جو به کیلویی ۹۰۰ تومان و سویا به کیلویی ۱۷۵۰ تومان رسیده است.
وی ادامه داد: کارخانجات لبنیاتی در اقدامی ظالمانه پول شیر را در اقساطی ۲ ماهه به دامدار می پردازند اما دامدار مجبور است آذوقه و دیگر نهاده های دامی را نقدی خریداری کند.
صالحی بیان کرد: بسیاری از ذخایر غنی شیر استان فارس که مدیون تلاش دامداران و متخصصان این عرصه و انجام شیوه های نوین اصلاح نژاد و نگهداری های اصولی و فنی بود، هم اکنون به کشتارگاهها سپرده شده چرا که دامداران قادر به ادامه حیات نیستند.
وی با بیان اینکه به طور میانگین هر گاو شیری روزانه ۴ هزار تومان زیان به دامدار وارد می کند، اظهار کرد: صنعت دامپروری استان فارس هم اکنون فاقد هر گونه صرفه است و زیان سنگین به دامدار تحمیل می کند، به همین دلیل دامداران گاوهای شیری را که از ذخائر ارزشمند ژنتیکی استان هستند و سال ها برای ایجاد آن تلاش شده است به کشتارگاهها فرستادند.
همچنین حسن الهی عضو انجمن صنفی اتحادیه دامداران استان فارس به خبر پارسی گفت: پیش از این نهاده های دامی با نرخ ارز مرجع وارد و در اختیار دامدار قرار می گرفت اما چند سال است ارز تک نرخی شده و همه نهاده ها از طریق بازار آزاد وارد کشور می شود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت شیر در سال های اخیرهیچ تغییری نداشته است، ازگران خریدن محصولات لبنی توسط مردم و ازطرفی ثبات نرخ خرید از دامداران انتقاد کرد و گفت: کارخانجات در چندین نوبت محصولات خود را گران کردند اما قیمت شیر هیچ تغییری نداشته است.
الهی با بیان اینکه به رغم اهمیت شیر در تامین سلامت جامعه و هیاهوی تبلیغاتی دولت در پرداخت یارانه اظهار کرد: تنها ما به التفاوت سه ماهه آذر،دی و بهمن ۹۲ به دامداران پرداخت شده است،در صورتی که از سال ۹۱ تا کنون دامداران طلبکار نهاده های معوقه و پرداخت یارانه تا مهر ۹۳ می باشند.
وی همچنین  خاطرنشان کرد:علی رغم اعلام قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازارتوسط دولت برابر با  ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلو گرم شیر، تاکنون با خیمه شب بازی کارخانجات و عدم ضمانت اجرایی مسئولین،قیمت مصوب اجرا نشده و کماکان دامداران در زیان و کشتار دام های خود می باشند.
این دامدار از عدم برنامه ریزی ،رسیدن به اهداف مشخص کوتاه و دراز مدت پایدار و همه جانبه در وزارت کشاورزی جهت افزایش سرانه مصرف شیر و به دنبال آن تمهیدات لازم در تولید که حتی فرسنگ ها از کشور پاکستان عقب می باشیم،علی رغم دستگاه عریض و طویل دستگاه کشاورزی،بهداشت و وزارت صنعت و معدن و بازرگانی،انتقاد نموده و تعقل گرایی،دور اندیشی و برنامه ریزی و پرهیز از سیاست های روزمره را برای آنان توصیه نموده است.
وی از مسئولان استان خواست با اقدامی فوری مانع از نابودی ذخائرشیر و  گوشت و شیر شوند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا