خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی تاریخ ولادت امام کاظم(ع)

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

اولا ؛

در اینکه هفتم صفر روز ولادت حضرت امام کاظم باشد ، “روایتی” نداریم .
بلکه معدودی از مورخین بدین واقعه اشاره فرموده اند که عبارت اند از ؛ فتال نيشابوری صاحب کتاب روضه الواعظين، و طبرسی در کتاب اعلام الوری و ابن‎شهرآشوب در کتاب المناقب.

ولی این قول بوسیله فقیه بزرگ جناب شهيد اول در كتاب فقه استدلالی اش بنام “الدروس” مورد تضعیف قرار گرفته است و از درجه اعتبار ساقط گشت.

و ثانیا ؛

در مقابل این سه نفر از مورخین ، ما مواجه با اقوال دانشمندانی از شیعه و غیر شیعه هستیم كه مبنای ولادت آن حضرت کاظم (ع) را بر ماه ذي‏حجه گذاشته اند ؛ مانند كلينی، شيخ مفيد، شيخ طوسی، شهید اول ، و از علماء عامه ؛خطيب بغدادی، ابن جوزی.

و ثالثا ؛

که مورد اهمیت افزون است وجود “روایاتی ” بر ولادت حضرت کاظم(ع) در ماه ذیحجه است؛

روایت نخست :

كتاب المحاسن که از جناب برقی است و ایشان از اقدم علماء امامیه است(در جلد دوم حدیث شماره ۱۱۰۳)در روايتی از ابوبصير نقل مي‎كند: در مسیر حج خدمت امام صادق (ع)بوديم، و چون در مکانی بنام ابواء توقف كرديم، براي ما سفره انداخته شد که در اين ميان پیکی ازسوی همسر امام صادق آمد و از حال ایشان و نزدیک شدن ولادت نوزادی ، امام صادق را مطلع نمود .. که ولادت حضرت کاظم بود.

روایت دوم :

در همان کتاب المحاسن حدیث ۱۵۵۶ است که از منهال نقل میکند؛در مسير بازگشت از حج با امام صادق بودم ، در ابواء توقف کردیم و در آنجا، موسی بن جعفر (ع) به دنيا آمد. وامام صادق (ع) وقتی وارد مدینه شدند، مردم رابه واسطه مبارکی این ولادت ، سه روز اطعام نمودند.

روایت سوم :

در كتاب دلائل الامامه (ص۳۱۳) از ابوجعفر طبری است که از علماء شیعه است از امام عسكری (ع) نقل نموده که: امام كاظم (ع) در ماه ذي‏حجه در ابواء به دنيا آمد.

این سوال : چه شده در این سالها سالروز ولادت امام کاظم (ع) در ماه ذیحجه رسمیت داده شده و در تقویم ثبت گشته ؟!

باید پاسخ آن را در تاریخ معاصر جستجو کرد ؛ چرا یک باره برخی از سلاطین قاجار ، ولادت حضرت کاظم (ع) را در هفتم صفر ، که از نظر تاریخ ضعیف است و فاقد دلیل نقلی (حدیث) است را ، رسمیت دادند؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا