خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مگر هنر از سیاست جدا نیست؟

رهبر ارکستر معروف روس والری گرگیف از کنسرت بزرگ فیلارمونیک اخراج شد. اما آیا هنر و سیاست نباید از هم جدا باشد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، والری گرگیف روس، از برجسته‌ترین رهبران ارکستر جهان به خاطر امتناع از اظهار نظر در مورد مناقشه روسیه و اوکراین به دستور شهردار مونیخ از رهبری ارکستر بزرگ فیلارمونیک این شهر اخراج شد.

یکی از معتبرترین رهبران ارکستر جهان روز سه‌شنبه در حالی اخراج شد که مؤسسات فرهنگی با وحشت از حمله روسیه به اوکراین عقب‌نشینی کردند.

والری گرگیف، استاد روس، پس از اینکه از محکوم کردن روسیه و پوتین سر باز زد، از شغل خود به عنوان رهبر ارکستر فیلارمونیک مونیخ اخراج شد.

این مهم‌ترین شکست برای گرگیف بود که کنسرت‌هایش لغو شد و از او خواسته شد تا از موقعیت‌های افتخاری در سراسر دنیای موسیقی کلاسیک استعفا دهد.

گرگیف مدت‌هاست که از طرفداران پوتین، دوست شخصی او از دهه ۱۹۹۰ بوده است، اما پس از جنگ روسیه و اوکراین، کارفرمایان آلمانی اوریا، این مساله را برنتابیدند و او را اخراج کردند.

دیتر رایتر، شهردار مونیخ، روز دوشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی از پایان کار گرگیف از ارکستر مونیخ خبر داد.

رایتر روز جمعه خواستار آن شده بود که گرگیف علناً پوتین و اقدام روسیه را محکوم کند یا اخراج شود.

کارنگی هال نیویورک و جشنواره ادینبورگ در اسکاتلند نیز نامزدی‌های آتی گرگیف را لغو کردند.

مدیر گرگیف نیز روز یکشنبه همکاری‌اش با گرگیف را کنار گذاشت. فیلارمونیک روتردام و لا اسکالا نیز گفته‌اند که رزروهای آتی با گرگیف را لغو خواهند کرد مگر اینکه او موضع خود را در مورد اوکراین روشن کند.

نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که این هنرمند علناً در مورد حمله روسیه به اوکراین صحبت نکرده است، اما در گذشته همدلی‌هایش با سیاسیت‌های پوتین را پنهان نکرده است.

به نقل از نیویورک تایمز، گرگیف و پوتین از اوایل دهه ۹۰، زمانی که هر دو در شهر زادگاه پوتین، سنت پترزبورگ بودند، همدیگر را می‌شناختند و با هم رابطه دوستانه داشتند.

گرگیف،  که ژنرال قدیمی و مدیریت هنری تئاتر مارینسکی سن پترزبورگ را در کارنامه خود دارد، در سال ۲۰۱۳ توسط پوتین با لوح رسمی «قهرمان کار» تجلیل شد.

به گزارش نیویورکر، در مراسم افتتاحیه یک میلیون دلاری تئاتر مارینسکی در سال ۲۰۱۳، پوتین یک نان تست تولد به گرگیف اهدا کرد.

بیزنس اینسایدر در ادامه نوشت: گرگیف به طور علنی از حرفه پوتین و کمپین‌های ریاست‌جمهوری او حمایت و گروه ضد دولتی «Pussy Riot» را محکوم کرده که مخالفت با پوتین را در حوزه فرهنگی تحریک می‌کند.

رهبر ارکستر روسی در سال ۲۰۱۴ پس از امضای نامه‌ای در حمایت از الحاق کریمه به روسیه از اوکراین مورد انتقاد غرب قرار گرفت.

بی‌بی‌سی هم در این خصوص نوشت: در سال ۲۰۱۶، گرگیف کنسرتی را در ویرانه‌های پالمیرا، سوریه، مدت کوتاهی پس از آزادسازی این مناطق توسط نیروهای سوری تحت حمایت روسیه ترتیب داد.

والری آبیسالوویچ گرگیف متولد ۲ مارس ۱۹۵۳ هنرمند مردمی روسیه، رهبر ارکستر و اپرا مدیر «شرکت اوستیایی اورجین» است. او مدیر ارشد و مدیر هنری سالن نمایشی تئاتر مارینسکی و رهبر ارکستر ارشد ارکستر فیلارمونیک مونیخ و مدیر هنری جشنواره شب‌های سفید در سن پترزبورگ است.

وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان افتخار مسروپ ماشتوتس مقدس، نقاب زرین، نشان الکساندر نوسکی، لژیون دونور فرانسه، نشان دوستی، قهرمان کار از فدراسیون روسیه، و هنرمند مردمی روسیه شده‌ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کدام یک از هنرمندان ایران در پی مخالفت با برنامه های رسمی نظام و دولت از کار شان ممانعت بعمل نیامده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا