خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دور زدن قانون توسط «ژن‌های خوب» علیه رسانه‌ها

مدیرمسوول صراط نیوز می‌گوید: گاهی دیده می‌شود که برخی از شاکی‌ها، از جمله شاکی‌های «ژن خوب»، شکایت خود را با دور زدن قانون از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای پیگیری می‌کنند و نه دادسرای فرهنگ و رسانه؛ این درحالی است که در این دوره از قوه‌ قضاییه که در حال جلوگیری از اعمال نفوذ است، چنین موضوعی انتظار نمی‌رود.

غفاریان در گفت‌وگو با ایسنا درباره رویکرد رسانه‌ای قوه قضاییه در دور جدید، اظهار کرد: سخنگوی قوه قضاییه در دوره قبلی هفته‌ای یک نشست خبری برگزار می‌کرد و به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ می‌داد، اما برخی از رسانه‌ها منتقد بودند که یا نمی‌توانند در این نشست شرکت کنند یا اگر شرکت می‌کنند سوال‌هایشان سانسور یا با حساسیت با آنها برخورد می‌شد.

او ادامه داد: ‌هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای شده است که رسانه‌ها راحت‌تر در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه حضور پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر سخنگو نیز با رسانه‌ها در تعامل است و در برخی مواقع نیز به صورت تلفنی ارتباط دارد. اتفاقی که در ۱۰ سال گذشته در قوه قضاییه نیفتاده بود و رویکرد جدیدی در حوزه رسانه‌ای قوه قضاییه محسوب می‌شود.

مدیر مسئول «صراط نیوز» راه‌اندازی شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه را از دیگر رویکردهای جدید قوه قضاییه برشمرد و یادآور شد: سال‌ها حرف راه‌اندازی شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه در قوه قضاییه مطرح بود که اخیراً به مرحله اجرایی رسید. این شورا کمک می‌کند که اگر از رسانه‌ای شکایت شد، پرونده ابتدا به شورای حل اختلاف می‌رود و آنجا مذاکراتی صورت می‌گیرد. اگر موضوع حل نشد پرونده به دادسرای فرهنگ و رسانه انتقال پیدا کند و اگر باز هم حل نشد به دادگاه مطبوعات ارجاع داده می‌شود. در واقع شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه به زودتر بسته شدن برخی از پرونده‌ها کمک می‌کند.

غفاریان همچنین پیشنهادهایی را برای تقویت رویکرد رسانه‌ای قوه قضاییه مطرح و اظهار کرد: مجوز رسانه‌ها از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود و بر همین اساس هم باید بر اساس قانون مطبوعات به پرونده‌های آنها رسیدگی شود. در همین راستا هر محتوایی که در صفحات رسمی رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز باید ذیل قانون مطبوعات مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود: اما الان گاهی دیده می‌شود که برخی از شاکی‌ها، از جمله شاکی‌های «ژن خوب»، شکایت خود را با دور زدن قانون از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای پیگیری می‌کنند و نه دادسرای فرهنگ و رسانه؛ این درحالی است که در این دوره از قوه‌ قضاییه که در حال جلوگیری از اعمال نفوذ است، چنین موضوعی انتظار نمی‌رود.

مدیر مسئول «صراط نیوز» اظهار کرد: موضوع دیگری که در حوزه رسانه‌ای قوه قضاییه شاهد آن هستیم، این است که هیأت منصفه دادگاه مطبوعات شکایت و دفاعیه را گوش داده و سپس نظر خود را اعلام می‌کند. اما گاهی دیده می‌شود که قضات به نظر هیأت منصفه توجهی نشان نمی‌دهند و خوب است که آیت‌الله رئیسی (رئیس قوه قضاییه) به این موضوعات نیز توجه داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا